روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به افشای حمایت مالی عربستان از طرح محرمانه آمریکا طی سال‌های اخیر برای حمایت از شورشیان سوری پرداخت و نوشت: از زمان دستور باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای تسلیح شورشیان سوری، این سازمان به همراه عربستان طرحی غیرعادی را برای پیشبرد ماموریت آموزش شورشیان سوری اجرا کرده‌است که آمریکایی‌ها اسم رمز «الوار چنار» را روی آن گذاشتند.
کد خبر: ۸۷۵۹۰۸

به گزارش ایسنا، براساس این طرح آن‌گونه که مقام‌های سابق و فعلی دولت آمریکا گفته‌اند عربستانی‌ها به تامین سلاح و صرف مبالغ گزاف برای این برنامه پرداخته‌اند و سازمان سیا رهبری را در آموزش شورشیان برای کار با مسلسل و موشک‌های ضدتانک به‌عهده گرفته است.

با آن‌که عربستانی‌ها به‌طور علنی از کمک به گروه‌های شورشی در سوریه سخن گفته‌اند، اما ابعاد شراکت آنها با سازمان سیا در این کمپین محرمانه بود و پشتیبانی مالی مستقیم آنها فاش نشده بود. حال جزئیات این طرح از طریق مصاحبه‌هایی آشکار شده که با چند مقام سابق و فعلی آمریکایی و با منابعی در چند کشور حوزه خلیج‌فارس انجام شده است. بیشتر این مقام‌ها نام خود را فاش نکردند، اما اعلام کردند از زمانی که عملیات محرمانه سازمان سیا آغاز شد، عربستان با ثروت‌های باد آورده خود از آن پشتیبانی کرد.

از سوی دیگر در ادامه درگیری‌های سوریه، یک منبع آگاه نظامی سوریه دیروز اعلام کرد: نیروهای ارتش سوریه موفق شدند شهر راهبردی ربیعه در مرز ترکیه را آزاد کنند. به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از تلویزیون رسمی سوریه، یگان‌های ارتش با پشتیبانی نیروهای مقاومت مردمی توانستند کنترل شهر راهبردی ربیعه را در حومه لاذقیه شمالی در مرزهای ترکیه به‌دست گیرند. این شهر راهبردی دومین پایگاه تروریست‌ها در حومه لاذقیه محسوب می‌شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها