آمریکایی‌ها 2000 نیروی جدید در 3 پایگاه نظامی مستقر کردند

بازگشت دوباره اشغالگران به عراق

با حمله به عراق در سال 1381 هزاران سرباز آمریکایی در جای‌جای خاک عراق مستقر شدند. این اشغالگری 9 سال ادامه داشت تا این‌که در سال 1390 بخش اعظمی از این نیروها از عراق خارج شدند. با این حال 20 هزار نیروی دیگر برای حراست از بزرگ‌ترین سفارتخانه آمریکا در بغداد و دیگر کنسولگری‌های این کشور حضور داشتند که طبق برنامه تعیین شده از سوی باراک اوباما بخش اعظمی از آنها نیز تا پایان سال 1393 از خاک عراق خارج شدند.
کد خبر: ۸۷۵۵۵۳

در اوج حضور نیروهای آمریکایی در عراق، حدود ۱۷۰ هزار سرباز آمریکایی در 500 پایگاه نظامی در سراسر این کشور حضور داشتند. با خروج آخرین سربازان آمریکایی این تصور ایجاد شد که اشغالگران از خاک عراق رفته و دیگر به آن بازنخواهند گشت. اکنون اما برخی خبرهای جدید حکایت از بازگشت سربازان آمریکایی به خاک عراق دارد. استقرار دوباره نیروهای آمریکایی در عراق به معنای اشغال دوباره این کشور است یا تنها هدفی کوتاه‌مدت بوده و قصدش مبارزه با تروریست‌ها در مرز عراق و سوریه است؟

بهانه مبارزه با داعش

به گزارش ایسنا و به نقل از روزنامه القدس العربی، برخی منابع ویژه اعلام کردند طی روزهای گذشته 2000 نیروی آمریکایی در سه پایگاه نظامی در عراق مستقر شده‌اند. گفته می‌شود نیروهای جدید آمریکایی در سه پایگاه هوایی «البکر» در نزدیکی «البلد»، پایگاه هوایی «اسپایکر» در نزدیکی تکریت و «عین الاسد» در نزدیکی منطقه «البغدادی» واقع در صد کیلومتری غرب «الرمادی» مستقر شده‌‌اند و هدفشان مبارزه با تروریست‌های داعش است. این نیروها جزو نیروهای لشکر 101 آمریکا هستند که از طریق هوایی وارد پایگاه هوایی عین‌الاسد در غرب الانبار شدند. منابع آمریکایی می‌گویند اعزام این نیروها به درخواست رسمی ارائه شده توسط فرمانده کل نیروهای عراقی بوده است و هدفش آزادسازی الانبار است، اما هنوز هیچ مقام رسمی عراق دراین باره اظهار نظری نکرده است و پیشتر نیز بارها مقامات عراقی فقط بر حضور مستشاری آمریکایی‌ها تاکید کرده بودند. عراقی‌ها می‌گویند هیچ نیازی به حضور زمینی ارتش آمریکا ندارند و نمی‌خواهند دوباره کشورشان به اشغال نظامیان آمریکایی درآید.

چند روز پیش آشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در حاشیه اجلاس داووس سخنانی گفت که این حضور نظامی را تائید می‌کرد. وی با گلایه از شرکای ائتلاف آمریکایی برای مبارزه با داعش گفت: برخی از شرکای آمریکا در ائتلاف ضدداعش «اصلا» کاری علیه داعش انجام نمی‌دهند. کارتر ادامه داد: ائتلاف باید شهرهای رقه و موصل را پس بگیرد و از نیروهای زمینی به عنوان بخشی از استراتژی خود استفاده خواهد کرد. اظهارات آشتون کارتر بخوبی نشان می‌دهد که برخلاف اظهارات رسانه‌ای آمریکایی‌ها در عمل مشغول اعزام نیروهای جدید به خاک عراق به بهانه مبارزه با داعش هستند. مساله‌ای که اگر ملت و دولت عراق به‌هوش نباشند، می‌تواند دوباره زمینه‌ساز اشغال این کشور از سوی بیگانگان باشد.

پاکسازی رمادی

هم‌اکنون نیروهای عراقی مشغول پاکسازی شهر رمادی هستند. در همین رابطه روز گذشته فرمانده عملیات الانبار عراق اعلام کرد نیروهای دولتی به سمت سه منطقه در شرق رمادی که جزو آخرین پایگاه‌های داعش در این استان محسوب می‌شود، پیشروی کرده‌اند. به گفته المحلاوی مقاومت داعش در این مناطق ضعیف است و خانواده‌هایی که داعش به اسارت گرفته از محدوده عملیات دور هستند. نیروهای عراقی اخیرا موفق شده‌اند شهر رمادی، مرکز استان الانبار و بیشتر مناطق این استان را آزاد کنند. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق می‌گوید: داعش ابتکار عمل را از دست داده و این ارتش عراق است که در حال پیروز شدن در نبرد با تروریست‌هاست. العبادی درخصوص روند پیشرفت مبارزات ارتش عراق با تروریست‌ها هم پیش‌بینی کرد و گفت: «من قول داده‌ام که تا (پایان سال) 2016، مبارزه با داعش به سرانجام برسد اما این را بگویم که مبارزه با تروریسم به این زودی تمام نخواهد شد.»

هشدار مالکی

نوری المالکی، دبیرکل حزب الدعوه و رئیس ائتلاف دولت قانون درباره پیدایش «نشانه‌های تجزیه عراق» هشدار داد. به گزارش العالم، مالکی در مراسمی در بغداد گفت: نیروهای بسیج مردمی و نیروهای امنیتی با شجاعت از عراق دفاع کردند و توانستند توطئه‌ای را که هدف از آن سرنگونی پایتخت و نابودی تجربه دموکراسی بود، به شکست بکشانند. وی افزود: با جانفشانی‌های بسیج مردمی صفحه نخست توطئه‌ها را بستیم و امروز باید صفحه دوم این توطئه‌ها را که هدف از آن تجزیه و تکه‌تکه شدن عراق است و نشانه‌های آن آغاز شده، ببندیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها