تاثیر حضور 3 ماهه کلوپ در لیورپول چه بود؟

هیجان روی سکوهای آنفیلد

وقتی ماه اکتبر به عنوان مربی جدید لیورپول جای برندن راجرز را در آنفیلد گرفت، در اولین کنفرانس خبری‌اش خطاب به مالکان باشگاه، جان هنری و تام وارنر، عنوان کرد باید هدف ساده‌ای را برای این فصل در نظر بگیرند. در همان مقطع، یورگن کلوپ که با سابقه‌ای درخشان در دورتموند، لیورپول را برای مقصد بعدی مربیگری‌اش انتخاب کرده بود، در گفت‌و‌گو با نشریه بیلد آلمان گفت: برای مدتی طولانی با مالکان باشگاه مذاکره کرده‌ام و به آنها گفته‌ام برای این فصل هیچ هدفی وجود ندارد. تنها می‌خواهیم به سادگی و با یک روش مشخص فوتبال بازی کنیم. حالا سه ماه از آن روز می‌گذرد و به نظر می‌رسد کلوپ آن‌قدر خوش شانس نبوده که بتواند شرایط لیورپول را در این مدت کوتاه تغییرات قابل توجهی دهد.
کد خبر: ۸۷۲۵۱۵
هیجان روی سکوهای آنفیلد

جانشین راجرز

پس از شروع مفتضحانه برندن راجرز در فصل 2016 ـ 2015، کنار گذاشتن او و پیدا کردن جایگزینی برای وی به چالشی بزرگ برای قرمزهای آنفیلد تبدیل شد و این چالش خیلی زود به آلمان و یورگن کلوپ رسید. کلوپ که پیش از این با پیشنهاد رئال مادرید هم مواجه بود، تجربه حضور در لیگ برتر انگلیس را به مربیگری در سانتیاگو برنابئو ترجیح داد و او و همکارانش، زلیکو بوواچ و پیتر کراویتز خودشان را برای رویارویی با بحران لیورپول آماده کردند. این در شرایطی بود که این مربی 48 ساله می‌دانست باید در این فصل چه اهدافی را دنبال کند. کلوپ در یکی از اولین مصاحبه‌هایش گفت: بدون شک این یک چالش بزرگ برای من و تیم مربیگری‌ام است. وقتی این کار را پذیرفتیم، نسبت به همه چیز آگاهی کامل داشتیم. لیورپول برای مدتی طولانی به موفقیتی دست پیدا نکرده و آنها همیشه سعی کرده‌اند با تعویض مربی به این خواسته شان برسند و حالا یک مربی آلمانی را انتخاب کرده‌اند؛ کسی که مربی معجزه‌گری نیست، اما باید بدانیم هیچ فرآیند پیشرفتی بدون صرف زمان صورت نمی‌گیرد. اکنون به نظر می‌رسد سه ماه زمانی کافی برای قضاوت اولیه است و کلوپ در این مدت وارد پروسه مورد نظر خود شده است. حال با این سوال که سرمربی سابق دورتموند این سه ماه را در مرسی ساید چگونه سپری کرده، به سراغ وضعیت لیورپول پس از حضور این مربی آلمانی می‌رویم.

اتمسفر

در این مدت وارنر و هنری به عنوان بالاترین مقامات باشگاه، وفادارانه از کلوپ حمایت کرده‌اند. شاید به اهمیت کاری که پیش رو دارد، آگاه شده‌اند. او خیلی زود جایش را میان هواداران باز کرد و حالا محبوب‌ترین مربی آنهاست. کلوپ در اولین مصاحبه خود با شبکه تلویزیونی لیورپول درباره هواداران گفت: در حال حاضر همه خانواده لیورپول کمی عصبی و تا حدی بدبین هستند و به این احساسات ناخوشایند باید تردید را هم افزود. آنها برای پیروزی تیمشان جشن می‌گیرند و در ورزشگاه جو خوبی به وجود می‌آید، اما اکنون آنها به این چیزها اعتقادی ندارند. وقتی او با این سوال مواجه شد که پیامش برای هواداران چیست، تنها در 11 کلمه پیغام خود را گفت: «ما حالا باید لیورپول را از شکاک به معتقد تبدیل کنیم.» کلوپ که طی هفت سال حضورش در وستفالن توانسته بود رابطه مستحکمی با هواداران دورتموند ایجاد کند، زمانی وارد آنفیلد شد که روحیه و اعتماد روی سکوها به کمترین حد ممکن رسیده بود. بنابراین اولین وظیفه او بازگرداندن خوش‌بینی به هواداران بود. او در این سه ماه موفق شده این کار را به خوبی انجام دهد. انتخاب مردی چون کلوپ برای لیورپول مانند عامل تحریک‌کننده‌ای بود برای هواداران که آنها را کمی روی سکوها نیم‌خیز کرد. این مهم‌ترین عامل برای بازگشت موفقیت به کارنامه کسی بود که با ناراحتی از دورتموند جدا شد. روزی را به یاد بیاورید که لیورپول در دقیقه 95 با گل اوریگی از شکست گریخت و مقابل وست برومویچ به تساوی 2 ـ 2 رسید تا آنفیلد باردیگر به زندگی بازگردد. اگر چنین نتیجه‌ای در زمان حضور راجرز به دست می‌آمد، مشخص نبود هواداران چه رفتاری با او می‌داشتند. اکنون بازیکنان لیورپول یاد گرفته‌اند پس از پایان هر بازی به سمت هواداران بروند و با دست زدن آنها را تحسین کنند. بنابراین تاثیر کلوپ بر روحیه و اتمسفر آنفیلد کاملا مشخص است.

پیشرفت بازیکنان

در اولین ماه حضورش به عنوان سرمربی لیورپول، کلوپ همواره اعتقاد داشت بیش از آن که به بازیکنانی که در آینده می‌توانند به تیم اضافه شوند یا خرید آنها برای باشگاه ممکن است، باید به بازیکنانی توجه کند که اکنون می‌توانند در ترکیب تیم به میدان بروند: این که در ژانویه پول برای خرج کردن وجود داشته باشد یا نه، برایم مهم نیست. من به بازیکنانی که در اختیار دارم نگاه می‌کنم و سایر اتفاقات اهمیتی ندارد.

این حرف‌های کلوپ دقیقا در تضاد با راجرز بود که پس از پیروزی 3 ـ 2 خانگی مقابل استون ویلا در ماه سپتامبر گفت: اگر ابزار را در اختیارم قرار دهید، کارم را انجام خواهم داد. کلوپ به طور ذاتی به پیشرفت بازیکنان ایمان دارد، چراکه در دوران حضورش در بوندس‌لیگا توانست گوتزه و لوواندوفسکی را به عنوان الماس‌های نتراشیده به فوتبال دنیا معرفی کند. این کاری است که در لیورپول هم ادامه خواهد یافت و اگر بازیکنانش به دلیل مصدومیت‌های معمول فوتبال از کار باز نمانند، کلوپ توانایی دارد مجموعه‌ای از بازیکنان مستعدی را که تاکنون در لیورپول خود را نشان داده، اما به آنها توجهی نشده، به درخشش برساند. اوریگی، لالانا، فیرمینو، مورنو، امره چان و لوورن بازیکنانی هستند که پس از حضور این مربی آلمانی به طور چشمگیری پیشرفت کرده‌اند و بازیکنان جوانی مانند برد اسمیت و کونور راندل از سطح آکادمی جوانان خود را به تیم اول آنفیلد رسانده‌اند. با این حال برخی بازیکنان با روحیات فوتبال هجومی و خاص کلوپ با مشکل مواجه هستند و با رسیدن به نیم‌فصل نتوانستند در ترکیب تیم جای بگیرند، مثل کریستین بنتکه. او که بهترین خرید راجرز در تابستان است تا جای بازیکنی چون لوئیز سوارز را پر کند، با آمدن کلوپ نیمکت‌نشین شده تا این گونه خرید 32 میلیون پوندی هنری و وارنر بی حاصل باشد.

نتایج

نتایج، تنها مساله غیرقابل دفاع در کارنامه سه ماه کلوپ است. او در 11 بازی ابتدایی‌اش در لیگ برتر 18 امتیاز به دست آورده در حالی که لیورپول با راجرز در 9 بازی تنها شش امتیاز کمتر از این به دست آورده بود. شکست مقابل تیم‌هایی چون واتفورد، وستهام، نیوکاسل و کریستال پالاس شامل این تعداد بازی می‌شود. به این شکست‌ها باید تساوی دلهره‌آور ماه دسامبر مقابل وست برومویچ را هم اضافه کرد. لیورپول اکنون در رده هشتم قرار دارد یعنی دو رده بالاتر از نقطه‌ای که راجرز به خاطر قرار گرفتن در آن، از نیمکت سرخ‌های بندر لیورپول کنار گذاشته شد. با این حال وقتی به نتایج نگاه می‌کنیم، دلایلی برای خوشبین بودن پیدا می‌کنیم. این سه ماه برای کلوپ با پیروزی مقابل تیم‌هایی چون چلسی، منچسترسیتی در لیگ و پیروزی عجیب 6 ـ 1 مقابل ساوتهمپتون در خانه این تیم قابل دفاع شده است. لیورپول با او در لیگ اروپا به مرحله پلی‌آف راه یافته و برای به دست آوردن قهرمانی جام اتحادیه و جام حذفی، شانس زیادی برای خود قائل است. این در شرایطی است که این روزها وی بسیاری از بازیکنانش را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد و 13 بازیکن که بتازگی به جمع آنها ستاره تیم کوتینیو اضافه شده، از ترکیب لیورپول دور هستند. این مربی آلمانی شاید نتوانسته آن تاثیر فوری را که هواداران به آن امید داشتند، روی لیورپول بگذارد، اما موفقیت او در این تیم خیلی دور از ذهن نیست. کارهای زیادی برای انجام دادن باقی مانده و کلوپ می‌تواند به شروع زندگی دوباره در آنفیلد امیدوار باشد.

منبع: بلیچر ریچورت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها