نکاتی در مورد مراقبت از پوست کودک در سردترین فصل سال

زمستان؛ فصل نامهربان با پوست‌کودکان

نرمی، لطافت، طراوت و زیبایی پوست کودکان، مثال‌زدنی است. اما در عین حال این پوست لطیف، زیبا و شاداب به توجه و مراقبت نیاز دارد، زیرا علاوه‌بر آن‌که پوست اولین سد دفاعی بدن در برابر آسیب‌های محیطی است، توجه و رسیدگی به آن به‌ویژه از بدو تولد سنگ بنای حفظ سلامت آن در آینده است. همچنین پوست علاوه بر محافظت بدن در برابر آسیب‌های محیطی، نقش به‌سزایی در تنظیم دمای داخل بدن نیز برعهده دارد؛ در واقع «پوست» سیستم ایمنی بدن به حساب می‌آید.
کد خبر: ۸۷۱۱۶۶

این نکته مهم است که کودکان از طریق حس لامسه با دنیای خارج ارتباط برقرار می‌کنند و این حس در کودکانی که هنوز تکامل گفتاری پیدا نکرده‌اند، تنها وسیله ارتباطی است. پس ما با لمس پوست فرزندمان و نوازش‌های محبت‌آمیز خود، به او می‌فهمانیم که چقدر دوستش داریم و به این طریق اولین ارتباط عاطفی را با کودک دلبندمان برقرار می‌کنیم.

پوست کودکان نسبت به افراد بزرگسال حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر است و نیاز به مراقبت بیشتری دارد، زیرا در پوست آنها غده‌های چربی به‌طور کامل تشکیل نشده است؛ بنابراین چربی کمتری دارد. همچنین پوست آنان نسبت به پوست ما نازک‌تر و ظریف‌تر است، بنابراین مقاومت کمتری در برابر باکتری‌ها و مواد حساسیت‌زا نشان می‌دهند. در بدن کودکان به دلیل آن که غده‌های عرق به طور کامل تشکیل نشده است، کاهش دما مشکل‌تر صورت می‌گیرد. اشعه خورشید برای هر پوستی مضر است، اما به دلیل آن که رنگدانه‌های (ملانین) پوست هنوز به‌طور کامل در پوست کودکان تولید نشده است، هیچ حفاظتی در برابر نور خورشید در پوست‌شان ندارند.

بنابراین با توجه به تفاوت‌هایی که میان پوست کودکان با افراد بزرگسال وجود دارد، مراقبت‌های ویژه‌ای لازم است به‌ویژه در فصل زمستان که کاهش دما و رطوبت، وزش بادهای سرد زمستانی و خشکی هوا که پوست نرم، لطیف و حساس آنها را خشک کرده و باعث سوزش، خارش و التهاب آن می‌شود. با وجود این راه‌های زیادی وجود دارد که بتوانیم از کودکان در برابر مشکلات پوستی در زمستان که فصل مهربانی با پوست لطیف آنها نیست، محافظت کنیم که مهم‌ترین آنها را باهم مرور می‌کنیم:

ـ در این فصل نوشیدن مایعات به مقدار لازم ضروری است.

ـ حمام کردن روزانه بچه‌ها در سردترین فصل سال تاثیرات نامطلوبی روی پوست آنها می‌گذارد. همچنین پزشکان معتقدند کودکانی که والدین‌شان آنها را به‌طور مرتب حمام می‌کنند، دچار مشکلات پوستی شدیدی مانند اگزما می‌شوند. پس تعداد دفعات حمام را کاهش دهیم و برای شست‌وشو از محصولات بهداشتی خاص کودکان استفاده کنیم؛ مثل شوینده‌های غیرصابونی یا صابون‌های کرم‌دار. این نکته مهم است، هرگز از آب داغ برای شستن بدن کودک استفاده نکنیم، بلکه از آب ولرم استفاده کنیم.

ـ پس از استحمام و خشک کردن بدن کودک خود از کرم‌های مرطوب‌کننده کودک یا از لوسیون‌های بدن، روغن زیتون، روغن نارگیل یا از محصولات بهداشتی حاوی ویتامین A و E که مخصوص کودکان باشد، برای تمام سطوح بدن، صورت و بینی فرزندمان استفاده کنیم. همچنین با هفته‌ای یک‌بار حمام، می‌توانیم چربی طبیعی پوست کودک را حفظ کنیم.

ـ از دستگاه بخور به منظور مرطوب کردن هوای داخل خانه استفاده کنیم. این نکته مهم است، از وسایل گرم‌کننده با درجه بالا استفاده نکنیم، بلکه بهتر است به جای آن از پوشش بیشتر استفاده کنیم.

ـ در هوای سرد از بردن کودکان به خارج از خانه حتی‌المقدور خودداری کنیم، اما در صورت لزوم حتما جلوی دهان و بینی کودک را با شال گردن نرم بپوشانیم و از کرم‌هایی مانند کره کاکائو، موم عسل، روغن بادام، روغن آفتابگردان یا وازلین برای لب‌ها استفاده کرده تا پوست لب کودکمان را از باد و سرما محافظت کنیم. همچنین او را از خوردن غذاهایی که پوست لبش را تحریک می‌کند، مانند چیپس و غذاهای تند بر حذر کنیم. این نکته مهم است به بچه‌ها آموزش دهیم هرگز با آب دهان لب‌هایشان را خیس نکنند.

ـ هر چند در فصل زمستان شدت تابش نور خورشید کمتر است، اما در بیرون از خانه حتما برای کودک از کرم‌های ضدآفتاب که ویژه آنان است، استفاده کنیم؛ به‌ویژه در هوای برفی که رفلکس تشعشعات خورشید از فاصله نزدیک به ما برخورد می‌کند. پس برای حفظ رطوبت پوست کودکمان از قرار گرفتن او به مدت طولانی در برابر اشعه نور خورشید جدا خودداری کنیم.

ـ کودکمان را به ورزش و فعالیت تشویق کنیم، زیرا افزایش جریان خون در اثر فعالیت سبب تعریق و مرطوب نگه داشتن پوست می‌شود.

ـ لباس مناسب فصل علاوه بر جلوگیری از نفوذ بادهای سرد زمستان به پوست کودک، از ابتلا به دیگر بیماری‌های شایع در فصل زمستان نیز پیشگیری می‌کند. علاوه‌بر استفاده از شال گردن بافتنی نرم و نازک به منظور پوشاندن قسمت پایین صورت کودک و گردن او و یک شلوار نخی نرم زیر شلوار اصلی و قرار دادن جوراب او زیر شلوار از دیگر کارهایی هستند که از نفوذ بادهای سرد زمستانی به پوست کودک جلوگیری می‌کند.

ـ در صورت خشکی شدید پوست فرزندمان به پزشک متخصص مراجعه کنیم و از مصرف کورتون‌ها بپرهیزیم، چون به عوارضی مانند نازکی و شکنندگی پوست و در نتیجه افزایش احتمال بروز عفونت در موضع، منجر خواهد شد.

و در پایان بعضی از والدین تصور می‌کنند تنها باید در فصل تابستان مراقب پوست خود و فرزندشان باشند، اما متخصصان پوست هشدار می‌دهند که مراقبت از پوست، تابستان و زمستان نمی‌شناسد و هر فصلی روش خاص خودش را دارد.

مترجم: نسرین علی‌محمدی

منبع: healthday.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها