jamejamonline
اقتصادی عمومی کد خبر: ۸۷۰۲۶۲   ۱۶ دی ۱۳۹۴  |  ۰۹:۲۲

در عرصه تجارت بین‌المللی، هر نوع قطع رابطه میان کشورها، حتما هر دو طرف زیان می‌کنند اما باید دید زیان هر کدام چقدر است؟ درباره قطع رابطه ایران و عربستان هم باید ملاحظه کرد که هر کدام از این دو کشور چه وابستگی اقتصادی به یکدیگر دارند و هر یک چه زیانی متحمل می‌شوند.

ضرر میلیارد دلاری سعودی‌ها از قطع رابطه با ایران

 بنابراین باید مبادلات تجاری دو کشور را مورد بررسی قرار داد تا به این نتیجه رسید که کدامیک زیان بیشتری می‌کند.

بررسی‌ها و آمارهای در دسترس نشان می‌دهد ما کالای خاصی از عربستان نمی‌خریدیم، زیرا عربستان اصولا تولیدکننده نیست که کالاهایش به درد بازار ایران بخورد. اگر هم کالایی تولید می‌کند، کیفیت آن در حد سایر تولیدکنندگانی که ایران از آنها واردات می‌کند، نیست.

اقتصاد عربستان صرفا یک بخش پتروشیمی دارد که محصولات آن مشابه همین محصولات پتروشیمی ایران است. هر دو کشور این محصولات را تولید و به بازارهای جهانی عرضه می‌کنند. در واقع در محصولات پتروشیمی ما به نوعی رقیب عربستان هم بوده و برای بازارهای فروش جهانی با یکدیگر در رقابت هستیم، بنابراین نیاز چندانی به محصولات پتروشیمی عربستانی نداشته و نداریم. صنعت پتروشیمی ایران به حد کافی قوی و بزرگ هست.

اما از منظر دیگر که به روابط اقتصادی دو کشور نگاه کنیم، کفه ترازو به نفع ما سنگین می‌شود. ‌ما در سال حدودا یک میلیون حاجی به عربستان می‌فرستادیم که خرج سفر هر کدام از این حاجی‌ها حدودا هزار دلار می‌شود. یعنی در مجموع فقط از محل سفر زوار ایرانی به عربستان، این کشور حداقل یک میلیارد دلار درآمد کسب می‌کرد. این پولی که ایرانیان خرج می‌کردند مستقیم به بازار عربستان می‌رفت و اقتصاد این کشور از آن بهره می‌جست. بنابراین با قطع روابط، عربستان زیان فراوانی از عدم‌النفع سفر حجاج ایرانی می‌کند. البته خودشان هم به این واقعیت واقفند و به همین دلیل گفته‌اند قطع روابط شامل حال حجاج نمی‌شود.

حتی گفته‌اند که حجاج ایرانی می‌توانند از کشورهای ثالث برای سفر به عربستان ویزا بگیرند، یعنی عربستانی‌ها هم می‌دانند که قطع سفر زوار ایرانی زیان اقتصادی بالایی به عربستان می‌زند.

یعنی فارغ از جنبه‌های دیپلماتیک و سیاسی، از جنبه اقتصادی هم قطعا این عربستان است که زیان می‌کند.

دکتر مسعود دانشمند

دبیر کل خانه اقتصاد ایران

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
چرا هزینه نقل‌وانتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی گران است؟

چرا هزینه نقل‌وانتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی گران است؟

موضوع هزینه سند نقل‌ و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی یکی از گلایه‌های مهم مردم در سال‌های گذشته بوده است؛ این موضوع در حالی است که با میانداری مقامات پلیس راهور، افکار عمومی شناسنامه خودرو (برگ‌ سبز) صادره از سوی نیروی انتظامی را به عنوان سند خودرو کافی می‌دانند و از این نظر معتقدند هزینه دریافتی در دفاتر اسناد رسمی بابت ثبت رسمی نقل‌وانتقال خودرو، گران و بار مضاعفی بر دوش مردم به حساب می‌آید.

چرا دیپلماسی اقتصادی را باید جدی گرفت؟

چرا دیپلماسی اقتصادی را باید جدی گرفت؟

چندی پیـش محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جریان حضور وزیرخارجه در صحن مجلس و پس از قانع نشدن نمایندگان از پاسخ‌های وزیرخارجه، در جملاتی به بیان ضرورت احیای دپیلماسی اقتصادی در این وزارتخانه کلیدی پرداخت و عنوان کرد: باید نام وزارت خارجه را تغییر دهیم و اگر نیاز است این کار را هم دنبال کنیم و نام آن را به وزارت خارجه و تجارت امور بین‌الملل تبدیل کنیم.

مسائل اقتصادی و منطقه‌ای در اولویت روابط تهران - مسکو

مسائل اقتصادی و منطقه‌ای در اولویت روابط تهران - مسکو

سفر رئیس‌مجلس ایران به روسیه ابعاد مختلفی دارد؛ یک بعدش به روابط دوجانبه ایران و روسیه مرتبط است به این معنا که دو کشور تمایل دارند روابط خود را در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی و همکاری‌های منطقه‌ای توسعه بخشند.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر