امید به هموار شدن راه گفت‌وگوهای صلح در افغانستان

فرمانده ستاد مشترک ارتش پاکستان روز گذشته برای یک سفر یکروزه وارد کابل، پایتخت افغانستان شد تا درباره چگونگی ازسرگیری مذاکرات صلح طالبان و دولت افغانستان، با مقام‌های این کشورگفت‌وگو کند.
کد خبر: ۸۶۷۸۵۷

ژنرال راحیل شریف در سفر یکروزه خود به کابل با محمد اشرف غنی رئیس‌جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد. راحیل شریف از قدرتمندترین شخصیت‌های نظامی پاکستان محسوب می‌شود. در همین زمینه رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که هدف از سفر راحیل به افغانستان تلاش برای از سرگیری روند گفت‌وگوها میان طالبان و دولت افغانستان است. ستاد ارتش پاکستان نیز اعلام کرد هدف از سفر راحیل دیدار با رهبران سیاسی و نظامی افغانستان است. گفته می‌شود سفر راحیل شریف قرار بود قبل از نشست سران کشورهای «قلب آسیا» که در 18 آذر در پاکستان برگزار شد، انجام شود ولی تنش‌ها میان اسلام آباد و کابل باعث شد که این دیدار به تاخیر بیفتد.

محافل سیاسی در افغانستان نیز واکنش‌های مختلفی نسبت به سفر فرمانده ارتش پاکستان به کابل نشان دادند. برخی از آنان این سفر را مانند سایر سفرهای مقامات پاکستانی به افغانستان بی‌نتیجه خواندند و برخی دیگر آن را زمینه‌ساز شروع دوباره مذاکرات صلح و گامی مهم در برقراری و تامین صلح و ثبات در کشور و منطقه دانستند. در این میان، اگرچه مقامات پاکستان اذعان کرده‌اند که برگروه طالبان نفوذ دارند، اما در عین حال گفته‌اند الزامی ندارند تا از این نفوذ برای تامین منافع افغانستان استفاده کنند. در همین زمینه، چندی پیش سرتاج عزیز مشاور سیاست خارجی و امنیت ملی نخست‌وزیر پاکستان گفت که اسلام‌آباد نگهبان افغانستان نیست.

نخستین دور گفت‌وگوها میان طالبان و نمایندگان دولت افغانستان در تیرماه در منطقه مری در شمال اسلام‌آباد برگزار شد. دور دوم این گفت‌وگوها نیز قراربود اوایل مرداد در اسلام‌آباد برگزار شود، اما یک روز قبل از آغاز این دور از مذاکرات، وزارت امورخارجه پاکستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دومین دور این گفت‌وگوها به دلیل انتشار خبر مرگ ملا محمد عمر سرکرده پیشین طالبان به تعویق افتاده است.

تلاش‌ها برای از سرگیری این روند در پنج ماه گذشته بی‌نتیجه بوده است، اما ماه گذشته پس از برگزاری نشست موسوم به «روند صلح» در اسلام‌آباد که با محور کمک به افغانستان و برقراری امنیت در این کشور برگزار می‌شود، نشست‌های چند جانبه‌ای میان افغانستان، پاکستان، چین و آمریکا برگزار شد و در پایان این نشست اعلام شد که مذاکرات صلح با طالبان با نظارت جامعه بین‌المللی تداوم خواهد یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها