حضور کسب‌و‌کارهای نوپا در بیست و یکمین الکامپ

روح تازه‌ای دمیده می‌شود

امروزه کسب‌و‌کارهای نوپا جایگاه ویژه‌ای در دنیا پیدا کرده‌اند. سال‌های اخیر استارت‌آپ‌های ریز و درشتی در کشور شکل گرفته است و به‌تازگی حمایت‌های منسجم‌تری از آنها می‌شود.
کد خبر: ۸۶۷۷۵۷
روح تازه‌ای دمیده می‌شود

الکامپ 2015 نیز در طرحی ابتکاری برای اولین بار 80 شرکت نوپا را در سالن 18 به‌صورت رایگان گرد هم آورد.

اتصال به زنجیره ارزش شرکت‌های بزرگ

فناپ یکی از شرکت‌های حوزه آی‌تی است که با راه‌اندازی مرکز نوآوری و فناوری در راه حمایت از استارت‌آپ‌ها قدم برداشته است.

مصطفی نقی‌پور‌فر، مدیر مرکز نوآوری و فناوری فناپ درباره حضور استارت‌آپ‌ها در الکامپ برای نخستین بار در گفت‌و‌گو با کلیک می‌گوید:

«یکی از مهم‌ترین اتفاق‌‌هایی که امسال در الکامپ افتاده که ما هم در آن مشارکت داشتیم این است که کمک کردیم تا استارت‌آپ‌ها در اینجا حضور جدی داشته باشند و کسب‌ ‌و کارهای نوپا کنار شرکت‌های بزرگ قرار بگیرند.

شرکت‌های دیگر حاضر در الکامپ هم با همین دیدگاه به نمایشگاه آمده‌اند و این نشان می‌دهد دید شرکت‌های بزرگ برای حضور در الکامپ این بوده که کسب ‌و ‌کارهای مردمی خود را عرضه کنند و حمایت شان از جوان‌ها را نشان دهند.

به نظر من این کار بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است و امیدوارم سال‌های بعد نیز تکرار شود.»

او درباره مشکلات احتمالی استارت‌آپ‌ها در الکامپ توضیح می‌دهد: «استارت‌آپ‌‌های فناپ نور چشم ما هستند و بهترین جای غرفه‌های خودمان را به استارت‌آپ‌ها اختصاص دادیم، اما درباره دیگر استارت‌آپ‌ها باید بگویم این فرهنگ کم‌کم در حال جا افتادن است.

امسال برگزارکنندگان نمایشگاه غرفه رایگان به استارت‌آپ‌ها داده‌اند و احتمالا سال‌های بعد شرایط بهتر خواهد شد.

حتی من فکر می‌کنم بد نیست استارت‌آپ خودش را به سختی بیشتر عادت دهد. اگر به استارت ‌آپ امکانات زیادی داده شود مثل بچه‌ای می‌ماند که او را لوس بار می‌آوریم.

به نظر من شاید شکایت کردن از یک سرویس رایگانی که نمایشگاه ایجاد کرده کار درستی نباشد.» اما نقش شرکت‌های بزرگ برای یاری رساندن به این کسب و کارهای نوپا چیست؟ نقی پورفر معتقد است:

«این اکوسیستم باید درست شکل بگیرد مثل ما که استارت‌آپ‌های خودمان را حمایت کردیم و در غرفه خود به آنها جا دادیم.

دیگر استارت‌آپ‌ها نیز توسط شرکت‌های بزرگ تحت حمایت قرار بگیرند و به زنجیره ارزش شرکت‌های دیگر اضافه شوند.»

او اضافه می‌کند قطعا این حضور به بازاریابی این استارت‌آپ‌ها خیلی کمک می‌کند و امیدوار است در دیگر نمایشگاه‌های تخصصی نیز شرایطی ایجاد شود تا استارت‌آپ‌هایی که به آن حوزه مربوط هستند بتوانند شرکت کنند.

نقی‌پورفر ضمن هوشمند خواندن این حضور می‌گوید: «به نظر من علاوه بر استارت‌آپ‌ها باید در نمایشگاه‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان کشور، سرویس‌های ویژه ارائه کنیم که هم هزینه آنها کاهش پیدا کند و هم بازاریابی بهتری انجام دهند.»

انرژی مضاعف برای کسب‌و‌کارهای نوپا

استارت‌آپ‌ها را به روحیه جنگجویی و تلاش برای عملی کردن بهترین‌ها و ناب‌ترین ایده‌ها می‌شناسیم، حال چنین رویدادهایی انرژی مثبت آنها را تقویت می‌کند.رضایت را می‌شد از چهره بیشتر ایده‌پردازان استارت‌آپ‌های حاضر در نمایشگاه دید.

سعید علی‌پور از موسسان ایده file corn در گفت‌و‌گو با خبرنگار کلیک می‌گوید: «من از 1 تا 100 نمره 90 را به شرایطی که برای ما در نمایشگاه ایجاد‌‌شده می‌دهم، اما تاثیر حضور در نمایشگاه را باید یک تا دو ماه آینده دید، این‌که بتوانیم سرمایه‌گذار جذب کنیم و نمودارهای سایت‌مان بالا برود.

انرژی مثبتی که در نمایشگاه به ما منتقل شد واقعا عالی بود و خیلی جالب است که بسیاری از بازدیدکننده‌ها مستقیم به سالن 18 می‌آیند.»

به گفته او بازدیدکننده‌های آنها از دو دسته مردم و دولتی‌ها بودند: «با توجه به شرایط پساتحریم، بسیاری از افراد دولتی از غرفه ما بازدید کردند چون علاقه دارند این ایده را جایگزین سرویس‌های خارجی‌ مانند دراپ‌باکس کنند.

مردم نیز دو دسته بودند، آنها که اصلا شناختی با ایده ما نداشتند و عده‌ای هم کاملا با سرویس‌های ابری آشنا بودند و سوالشان این بود:

تفاوت ما با دراپ‌باکس یا وان‌درایو چیست و پاسخ این است که ما علاوه بر ایجاد امکان آپلود فایل، یک شبکه اجتماعی هستیم.»

او اضافه می‌کند هرچند تازه دو روز مانده به شروع نمایشگاه به ما اطلاع دادند که می‌توانیم در نمایشگاه شرکت کنیم، ولی فضا بسیار مثبت بود و از نظام صنفی یارانه‌ای تشکر می‌کنم.

یک قدم بلند به جلو

«مساله این است که شما باید ببینید از نمایشگاه چه می‌خواهید؟ اگر بدانید از نمایشگاه چه می‌خواهید می‌توانید برای آن برنامه‌ریزی کنید و بگویید امسال توانستیم به خواسته خود برسیم».

این را محمدرضا قبادی از موسسان استارت‌آپ فول فکر می‌گوید و ادامه می‌دهد الکامپ فرصت خوبی بود تا استارت‌آپ‌های دیگر را پیدا کنند و با آنها تیم تشکیل دهند.

او درباره یافتن سرمایه‌گذار معتقد است: «وی سی، اینوستورها و انجل‌ها نیز از نمایشگاه بازدید کردند، اما به نظرم شما در نمایشگاه نمی‌توانی سرمایه‌گذار جذب کنی.

آنها بیشتر برای این در نمایشگاه شرکت می‌کنند که با فضا آشنا شوند و قرار نیست شما را از نمایشگاه بردارند و ببرند، ولی ارتباط خوبی برقرار می‌شود و به ارتباطات بیرون از نمایشگاه کمک می‌کند.»

به گفته محمد پورمند، موسس استارت‌آپ میزتحریر، الکامپ به آنها کمک کرد جدی‌تر در این فضا جاضر شوند و با افراد ارتباط بگیرند و وارد مذاکره شوند.

او درباره بحث‌های اجرایی نمایشگاه می‌گوید: «اگر اینترنت پرسرعت داشتیم خیلی بهتر می‌توانستیم کارمان را به بازدیدکنندگان ارائه کنیم و جزئیات سیستم را به افراد نشان دهیم.

در حال حاضر بیشتر بچه‌ها از اینترنت موبایلشان استفاده می‌کنند که جوابگو نیست، ولی در کل تجربه بسیار خوب و ارزشمندی بود.»

کجای جهان ایستاده‌ایم

در مراسم اختتامیه بارها به نمایشگاه جیتکس که به‌عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری خاورمیانه شناخته می‌شود.

اشاره شد و مسئولان اظهار امیدواری کردند بتوانند تاثیرگذاری الکامپ را تا حدی بالا ببرند تا جا پای جیتکس بگذارد، اما واقعیت این است که فاصله زیادی برای رسیدن به چنین جایگاهی وجود دارد.

«به نظرم نمایشگاه‌های ما در حوزه فناوری با جیتکس قابل مقایسه نیست. مشکل این است توضیحاتی که ما بازدیدکننده‌های تخصصی انتظار داریم از هر غرفه بگیریم، وجود ندارد.

همه بیشتر درگیر تبلیغات هستند، کمتر دیده می‌شود خدمات را خوب توضیح دهند و شما را به مجموعه خود علاقه‌مند کنند.»

اینها نظرات یکی از بازدیدکنندکان است که از جیتکس هم دیدن کرده است. بازدیدکننده دیگری که در نمایشگاه‌های بین‌المللی کشورهای دیگر از جمله آلمان شرکت کرده می‌گوید: «از لحاظ مدیریت و نظم نمایشگاه توانایی رقابت را داریم.

از لحاظ نرم‌افزاری نیز شرکت‌های نرم‌افزاری ما چیزی از شرکت‌های خارجی کم ندارند، اما بعضی از شرکت‌ها ایده محور نیستند و آن چیزی را که مشتری می‌خواهد ارائه نمی‌کنند.

یک پک محصولی را به نمایشگاه آورده‌اند و همان را بدون انعطاف‌پذیری عرضه می‌کنند. برای مثال من چند شرکت رفتم و از آنها پرسیدم آیا می‌توانند قسمتی خاص را برای شرکت ما اضافه کنند.

اما آنها مقابل حرف من جبهه گرفتند، در حالی ‌که من فقط پیشنهاد دادم. متاسفانه همه فکر می‌کنند برند برتر هستند و نباید هیچ تغییری در کار خود ایجاد کنند.»

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها