جشنواره فیلم فجر هر سال به رسمی نیکو از برخی چهره‌های پیشکسوت سینما با برگزاری مراسمی در افتتاحیه این رویداد تجلیل می‌کند. امسال در حالی که قدردانی از رویا تیموریان به طور رسمی اطلاع‌رسانی شده و قطعی به نظر می‌رسد، زمزمه‌هایی هم درباره تجلیل از رضا کیانیان و مهدی فخیم‌زاده در بهمن‌ماه شنیده می‌شود.
کد خبر: ۸۶۷۵۷۳

به گزارش جام‌جم، سال گذشته و در سی و سومین جشنواره فیلم فجر بود که محمدعلی کشاورز، بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران با همراهی حمید فرخ‌نژاد و بهرام رادان روی صحنه آمد و از او به پاس یک عمر فعالیت پرثمر هنری تجلیل شد. به جز کشاورز، حسین جعفریان مدیر فیلمبرداری توانای سینما هم در جشنواره سال قبل موردقدردانی قرار گرفت و در قالب برنامه‌ای با عنوان «آیینِ چراغ، خاموشی نیست» از دست‌اندرکاران لابراتوارها و خدمات فنی فیلم هم تجلیل به عمل آمد. این قدردانی‌ها امسال هم به سیاق سال‌های قبل انجام خواهد شد و در حالی که 42 روز دیگر تا شروع سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر باقی مانده است، در محافل هنری و رسانه‌ها نام چند سینماگر برای تجلیل بیش از دیگران به‌گوش می‌رسد؛ رویا تیموریان، رضا کیانیان و مهدی فخیم‌زاده که از این میان فعلا تجلیل از تیموریان قطعی شده است. صدای پرطنین و باصلابت مهم‌ترین مشخصه رویا تیموریان به عنوان بازیگر است که باعث می‌شود معمولا نقش زنان پرقدرت را بازی کند و یکی از بازیگران توانای تلویزیون و سینما باشد.

رویا تیموریان متولد سال 1338 در تهران و همسر مسعود رایگان است. او مدرک کارشناسی بازیگری و کارگردانی‌ را سال 1366 از دانشگاه هنر دریافت کرد. فعالیت رادیویی خود را از سال 1360 و فعالیت تلویزیونی خود را از سال 1362 با مجموعه «برده رقصان» به کارگردانی ابوالقاسم معارفی آغاز کرد. نخستین حضور سینمایی تیموریان هم در فیلم «حسرت دیدار» به کارگردانی محرم زینال زاده و محصول سال 1373 بود که در آن با بازیگرانی چون بیژن امکانیان، ماهایا پطروسیان و تانیا جوهری همکاری داشت. اما بازی او در مجموعه تلویزیونی «رعنا» به‌کارگردانی داوود میرباقری بود که نوید یک بازیگر با استعداد را داد. پس از آن به تدریج نقش‌های خوب و آثار ماندگار تیموریان بیشتر شد و در سریال‌هایی چون محاکمه، شب دهم، ریحانه، گمشده، شمس‌العماره، یه تیکه زمین و مدار صفر درجه بازی‌های خوبی از خود ارائه کرد. تیموریان برای بازی در فیلم‌های مرد بارانی (ابوالحسن داوودی)، قارچ سمی (رسول ملاقلی‌پور)، شیفتگی (علی زمانی عصمتی)، گوشواره (وحید موسائیان) و زندان زنان (منیژه حکمت) نامزد دریافت سیمرغ بهترین بازیگر جشنواره فیلم فجر بوده است. او بیش از دیگر بازیگران زن کشورمان نامزد دریافت سیمرغ از جشنواره فیلم فجر در ادوار مختلف بوده است. به جز این آثار می‌توان به بازی‌های خوب او در فیلم‌هایی مثل کافه ستاره (سامان مقدم)، بید‌مجنون (مجید مجیدی)، سنتوری (داریوش مهرجویی) و پستچی سه بار در نمی‌زند (حسن فتحی) هم اشاره کرد. تیموریان علاوه بر این، جایزه بهترین و پرکار‌ترین بازیگر زن تئا‌تر در سال‌های 78 تا 80 را دارد و در بسیاری از نمایش‌ها همچون عروسی خون (علی رفیعی)، معرکه در معرکه (داوود میرباقری)، بینوایان (بهروز غریب‌پور)، قاتل بی‌رحم هسه کارلسون (مسعود رایگان)، رویای یک عکس (رایگان) و باغ آلبالو (رکن‌الدین خسروی) حضور درخشانی داشته است.

جایزه جشنواره سینمای دفاع مقدس تندیس جشن سینمایی حافظ و تندیس خانه سینما برای فیلم زندان زنان برخی دیگر از جوایزی است که این بازیگر در سال‌های فعالیتش دریافت کرده است. او همچنین در سال 1380 موفق به کسب نشان درجه یک هنری شد.

علی رستگار - فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها