سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در یک نشست خبری با خالد العطیه وزیر خارجه قطر که به این کشور سفر کرده بود گفت: امکان نامزدی بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در انتخابات آینده به آمریکایی‌ها ربطی ندارد بلکه این موضوع به مردم سوریه ارتباط پیدا می‌کند. به گفته وی افتادن سلاح‌های شیمیایی به دست گروه‌های مسلح و تندرو یا هر گروه دیگری امر بسیار خطرناکی است، این مطلب را شبکه خبری روسیا الیوم به نقل از این نشست خبری مخابره کرده است.
کد خبر: ۸۶۷۲۲۸

اظهارات لاوروف در این کنفرانس در حالی بود که وزیر خارجه قطر با تکرار اظهارات مداخله‌جویانه کشورش درباره سوریه، بشار اسد را فاقد مشروعیت خواند. وی همچنین درباره ائتلاف تازه تشکیل عربستان نیز گفت که این ائتلاف بر مبارزه با تروریسم تمرکز دارد. عطیه از روسیه خواست که برای تحقق ثبات در خاورمیانه تلاش‌های بیشتری انجام دهد. لاوروف در باره دیدگاه‌های دوکشور نیز گفت: اختلاف اساسی بین روسیه و قطر درباره مشروعیت رئیس‌جمهور سوریه وجود دارد لکن مسکو و دوحه درباره توانایی خود برای مشارکت در روند پیشبرد مذاکرات سوریه تفاهم دارند. تاکنون مشخص نشده چه کسانی به عنوان نماینده معارضان در مذاکرات سوریه حضور خواهند داشت. قرار است از ابتدای سال جدید میلادی گفت‌وگوهای مشترک بین دولت سوریه و گروه‌های مخالف شروع شود .

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت درمذاکرات خود با خالد العطیه با او بر سر مشارکت در تشکیل هیات معارضان سوریه که قرار است در مذاکرات با دولت سوریه حضور داشته باشد، به تفاهماتی رسیده است. وزیر خارجه روسیه اظهار کرد که مسکو از تغییر موضع تعدادی از شرکایش که همچنان بر عدم مشروعیت نظام اسد اصرار می‌ورزیدند و اینک خواستار آغاز فوری مذاکرات بین دولت سوریه و معارضان هستند، استقبال می‌کند. خالد العطیه وزیر خارجه قطر نیز گفت کشورش تلاش می‌کند روابط خود با روسیه را به‌ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم در منطقه که نیازمند توسعه همکاری بین کشورهای دوست است، توسعه دهد. عطیه نقش روسیه را در تضمین امنیت و صلح بین‌المللی مهم ارزیابی کرد.

سخنان المعلم

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که ولید المعلم، وزیر امورخارجه سوریه نیز در سخنانی بر ضرورت تلاش‌های بین‌المللی برای جلوگیری از نفوذ تروریست‌ها از ترکیه و اردن به سوریه تاکید کرده است. به گزارش رویترز ولید المعلم دیروز طی سخنانی تاکید کرد ضروری است تلاش‌های بین‌المللی بر ممانعت از نفوذ تروریست‌ها از ترکیه و اردن به منظور تحقق پیشرفت در راه‌حل سیاسی بحران سوریه متمرکز شود. معلم که به پکن پایتخت چین سفر کرده است، این اظهارات را پس از نشست با یک مقام ارشد چینی بیان کرد و طی آن ضرورت اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت در رابطه با مبارزه با تروریسم را مورد تاکید قرار داد.

توافق در سوریه

همزمان با این اظهارات، وزارت آشتی ملی سوریه اعلام کرد دولت این کشور با گروه تروریستی داعش درباره خروج عناصر این گروه به همراه خانواده‌هایشان از مناطق جنوب دمشق به استان رقه درشمال این کشور، به توافق رسیده است.

بر اساس این توافق، قرار است چهارهزار عضو این گروه تروریستی و خانواده هایشان مناطق «القدم» و «الحجرالاسود» در جنوب دمشق را ترک کنند و وارد استان رقه شوند. بنا بر این توافق، مناطقی که تروریست‌ها آنها را در جنوب دمشق تخلیه می‌کنند، به کنترل نیروهای ارتش سوریه در خواهد آمد. منبعی دیگر در وزارت آشتی ملی سوریه نیز اعلام کرد گروه تروریستی داعش در حال فراهم کردن مقدمات لازم برای انتقال هزاران نفر از عناصر خود به شهر رقه است.

این منبع که اشاره‌ای به نامش نشده است، به خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گفت: انتظار می‌رود طبق این توافق عملیات انتقال تروریست‌ها به‌زودی آغاز شود. وی تصریح کرد: مرحله دوم عملیات خروج تروریست‌ها از روز شنبه (امروز) آغاز خواهد شد که بر اساس آن قرار است پنج هزار نفر از اعضای داعش که اکنون در یرموک (اردوگاه آوارگان فلسطینی در سوریه) حضور دارند به همراه خانواده‌های خود وارد شهر رقه شوند که مقر اصلی این گروهک به شمار می‌رود.

بنا بر آنچه در این توافق آمده است، حق حفظ سلاح‌های شخصی برای تروریست‌ها محفوظ است، اما همه سلاح‌های سنگین آنها در جنوب دمشق بر اساس این توافق منهدم خواهد شد. در همین راستا، احمد المجدلانی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین اعلام کرد که وساطت این توافقنامه برعهده دفتر استفان دیمیستورا، فرستاده سازمان ملل در سوریه است.

شکست عربستان و ترکیه

نشریه فرانسوی «اکسپرسیون» با اشاره به حمایت عربستان و ترکیه از گروه‌های تروریستی، نوشت: حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران در سوریه شکستی برای این دو کشور است. به نوشته این نشریه: چهار سال درگیری و مناقشه خونین در سوریه تاکنون جان 250 هزار نفر را گرفته و قطعنامه مصوب 18 دسامبر شورای امنیت درباره طرح صلح سوریه، موجب آن خواهد شد که این کشور از وضعیت میدان نبرد جنگ نیابتی در سوریه خارج شود.اکسپرسیون در ادامه گزارش خود نوشت: «هم‌اینک روسیه و ایران هر دو حق دارند که شادمان و خرسند باشند چرا که آنها هیچ وقت به دنبال تغییر نظام سوریه نبوده‌اند، حال آن‌که به‌نظر نمی‌رسد چنین شادمانی در عربستان سعودی و ترکیه وجود داشته باشد چرا که متأسفانه صلح موجب خواهد شد که نیات این دو کشور محقق نشده و مانع تحقق قصد و نیات آنها خواهد شد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها