معاون امور مجلس و استان‌های سازمان صدا و سیما عنوان کرد

اصالت‌بخشی به قومیت‌ها با شبکه‌های استانی

همایش مدیران شبکه‌های تلویزیونی استان‌ها در اهواز در روزهای پایانی هفته گذشته در حالی برگزار شد که مدیران حاضر در این نشست به نقش رسانه‌های استانی و تاثیرگذاری شبکه‌ها در قوام‌بخشی و اصالت‌بخشی به قومیت‌های ایرانی تاکید کردند.
کد خبر: ۸۶۶۱۲۹

حجت‌الاسلام سید‌رمضان موسوی‌مقدم، معاون امور مجلس و استان‌های سازمان صدا و سیما در این باره گفت: هم‌افزایی شبکه‌های استانی در قالب فرهنگ‌های منطقه‌ای می‌تواند گامی موثر در پیشبرد اهداف پیش‌‌بینی شده باشد.

وی افزود: این‌که از این مراکز به «سیمای همدلی» یاد می‌شود دارای ریشه دقیق اسلامی و برگرفته از آموزه‌های قرآنی است؛ در نگاه نخست قوم‌گرایی و قبیله‌گرایی چندان ممدوح نیست چون نمی‌تواند فی‌نفسه یک ارزش باشد، ولی قرآن مجید بر‌خلاف این نگاه، رویکرد جامعی دارد و با تاکید می‌فرماید ای مردم، ما شما را از مرد و زنی آفریدیم و در گروه‏ها و تیره‏های بزرگ و کوچک جای دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ همانا گرامی‌ترین شما نزد خدا، با‌تقوی‌ترین شماست.

معاون امور مجلس و استان‌های صدا و سیما با بیان این‌که مفهوم امت واحد ارزش و جایگاه معظمی در دین اسلام دارد گفت: با ازدیاد محبت و ترک تفاخر و تکبر، باید به نفس واحده بازگردیم که این نفس واحده، مجموعه را به امت واحده تبدیل می‌کند.

وی ادامه داد: قرآن کریم مبانی اخلاقی مهمی همچون دوری از حسد، پرهیز از تفرقه‌افکنی و بدخواهی، دوری از مسخره کردن متقابل افراد و گروه‌ها و دادن لقب‌های زشت را مورد توجه قرار داده و اگر به این دستورات عمل نشود، وحدت نفس که باید تبدیل به امت واحده شود با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد.

هویت قومی ماندنی است

موسوی‌مقدم به مساله «هویت قومی» اشاره و اضافه کرد: باید دید آیا قومیت دارای یک هویت است یا خیر و همچنین مطابق تعاریف، باید به زبان، مذهب، آداب و رسوم و پیشینه‌های تاریخی هم توجه داشت که مولفه‌های یک هویت قومیتی محسوب می‌شوند؛ برخی عقیده دارند هویت قومیتی در مقابل مکاتب جدید اجتماعی و فکری و به عبارتی با جهانی شدن، رنگ می‌بازد و همه قومیت‌ها از بین می‌روند، ولی می‌بینیم این‌گونه نشد، زیرا این مساله به امور فطری باز‌می‌گردد.

معاون امور مجلس و استان‌های سازمان صدا و سیما تصریح کرد: در حال حاضر بحث هویت قومیتی یک چالش برای کشور ما محسوب نمی‌شود، کشور ما با وجود تنوع قومیتی گوناگون، دچار بحران قومیتی نمی‌شود، زیرا دو مولفه اصلی به مثابه نخ تسبیح از میان همه قومیت‌های ایرانی عبور و آنها را به امت واحده تبدیل کرده که این دو شاخصه، دین مبین اسلام و ملیت ایرانی هستند.

وی ادامه داد: بسیاری به دنبال این بوده‌اند که قومیت‌های ایرانی را جدا از هم و در تقابل با یکدیگر قرار دهند، ولی اشتراکات مذهبی و ملیتی مانع از به ثمر رسیدن این تلاش‌ها شده‌اند و این مساله باید مورد توجه مراکز استانی صدا و سیما قرار گیرد.

موسوی‌مقدم به نقش رسانه‌های استانی و تاثیرگذاری شبکه‌ها در قوام‌بخشی و اصالت‌بخشی به قومیت‌های ایرانی اشاره و خاطرنشان کرد: در عین حال، مراکز استانی مانع از تهاجمات فرهنگی مداخله‌جویانه و تفرقه‌برانگیز هستند و رسالت آنها بسیار سنگین است.

ضرورت احیای زبان‌های محلی

معاون امور مجلس و استان‌های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی عنوان کرد: نقش شبکه‌های استانی در احیای زبان‌های محلی که می‌رفتند تا فراموش شوند بسیار مهم است؛ برخی گویش‌های ایرانی در حال فراموش شدن بودند که شبکه‌های استانی مانع از این روند شدند.

وی گفت: مسئولیتی بسیار سنگین بر عهده سازمان صدا و سیما و شبکه‌های استانی گذاشته شده و مدیران این شبکه‌ها باید به دقت به وظایف و تکالیف خود توجه داشته باشند.

موسوی‌مقدم با بیان این‌که شبکه‌های استانی هویت اصلی خود را از بومی بودن می‌گیرند عنوان کرد: شبکه‌های استانی حال حاضر دارای یک اشکال هستند و آن هم این‌که تقسیم‌بندی آنها به صورت استانی صورت گرفته و مبنای فرهنگی و منطقه‌ای ندارند بنابراین در شرایط کنونی، شبکه‌های استانی با اشتراکات فرهنگی یکسان باید همپوشانی کافی داشته و از ظرفیت‌های یکدیگر بهره ببرند و در واقع، قلمرو فرهنگی خاص خود را تعیین کنند و به هم‌افزایی بپردازند.

توجه به موسیقی نواحی

معاون امور مجلس و استان‌های سازمان صدا و سیما افزود: برگزاری همایش مدیران تلویزیون‌های استانی نتایج خوبی به همراه داشته ازجمله این‌که ارزیابی کلی از روند عملکردی هر یک از شبکه‌ها صورت می‌گیرد و مدیران کل مراکز استانی صدا و سیما هم باید به نتایج این بررسی‌ها توجه کافی داشته باشند و همچنین پیشنهادات خود را ارائه دهند البته اعمال تذکرات و ارائه شده که دارای پشتوانه‌ای کارشناسی شده و قوی است یک امر ضروری خواهد بود.

وی تصریح کرد: تنظیم دقیق کنداکتور پخش با حفظ ویژگی‌های فعال و پویا بودن به نحوی که مخاطبان را پای گیرنده‌ها بنشاند در کنار توجه به گرافیک ظاهری شبکه، میان‌برنامه‌ها و زیرنویس‌ها، ادبیات و حفظ زبان فارسی و پرهیز از غلط‌‌خوانی و غلط‌نویسی و همچنین موسیقی نواحی از جمله توصیه‌هایی است که مدیران کل مراکز استانی صدا و سیما باید حتما به آنها توجه کنند.

معاون امور مجلس و استان‌های سازمان صدا و سیما افزود: لزوم توجه به تغییرات مناسب و متناسب با نیازهای مخاطبان امری ضروری است، زیرا در شرایط کنونی اگر مخاطب را از دست بدهیم، بازگرداندن او بسیار سخت خواهد بود زیرا شبکه‌های بسیار زیادی وجود دارند که سعی در جذب مخاطبان دارند.

برنامه‌سازی براساس اولویت‌ها

وی با تاکید بر شناسایی نقاط قوت و ضعف توسط مدیران کل شبکه‌های استانی عنوان کرد: بر اساس دستور رئیس رسانه ملی، مراکز استانی ابتدا باید اولویت‌ها و نیازهای اساسی استان خود را شناسایی کرده و برای حل آنها به برنامه‌سازی و ارائه راهکار بپردازند و ارزیابی پایان سال هم بر اساس همان مولفه‌ها و اولویت‌ها صورت بگیرد.

موسوی‌مقدم ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌های آموزشی، دانشگاهی، حوزوی و اقتصادی استان‌ها در تقویت شبکه‌های استانی از نظر محتوایی و مالی اهمیت زیادی دارد ضمن این‌که در حال حاضر بحث مشارکت به سمتی پیش می‌رود که در آینده باید سهم عمده‌ای از بودجه از طریق مشارکت تامین شود البته حفظ شأن و جایگاه رسانه ملی هم اهمیت زیادی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها