قرار است جمعا 34 کشور در «ائتلاف نظامی اسلامی برای مبارزه با تروریسم» مشارکت داشته باشند. عربستان، ترکیه، قطر، امارات، اردن، پاکستان، بحرین، کویت، لبنان، لیبی، مصر، یمن و چندین کشور آفریقایی و آسیایی از جمله اعضای ائتلاف تازه تشکیل شده سعودی بوده و در این فهرست نام ایران، عمان، عراق، سوریه و الجزایر به چشم نمی‌خورد. در همین رابطه با صباح زنگنه کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه گفت‌وگو کرده‌ایم که آن را می‌خوانید:
کد خبر: ۸۶۴۸۹۰

چرا ایران، عراق، سوریه، عمان، و اندونزی که بزرگ‌ترین کشور اسلامی است، در این ائتلاف حضور ندارند؟

این ائتلاف بیشتر نمایشی است و از سوی ولیعهد دوم عربستان در مقابل ولیعهد اول که مسئول مبارزه با تروریسم است، مطرح شده است. به نظر می‌رسد که ریاض با این اقدام تلاش می‌کند تا نیروهای مزدور را از کشورهای غیراسلامی استخدام کرده و از آنها در مقابل فعالیت‌های دولت‌ها استفاده کند. عربستان در پی آن است تا از این نیروهای مزدور تحت شعار فریبنده مبارزه با تروریسم استفاده کند، بنابراین کشورهایی که برای خود اعتبار قائل هستند در این چارچوب نمی‌گنجند. به‌عنوان مثال، عمان و لبنان استقلال رای بیشتری دارند و فریب دعوت‌های فریبنده آمریکا و عربستان را نمی‌خورند. عربستان همچنین به‌دنبال ساقط کردن دولت سوریه است و درصدد مبارزه با تروریسم نیست، بنابراین نام دمشق در این ائتلاف دیده نمی‌شود. تعبیر دیگر نیز این است که کشورهایی که در این ائتلاف دعوت شده اند خود مبتلا به حوادث تروریستی هستند. در هر صورت امیدواریم دولت‌هایی که در این تشکل وارد می‌شوند، اولویت خود را مبارزه با تروریسم قرار داده و ریشه آن در کشورهایشان را بخشکانند.

چرا عربستان که تروریسم پرور بوده و از داعش حمایت می‌کند، این ائتلاف را به راه انداخته است؟

هدف ریاض موج سواری است. در حقیقت عربستان درصدد سوء استفاده از موجی است که علیه تروریسم به راه‌افتاده است. ریاض با این کار فکر می‌کند که می‌تواند تهمت‌هایی را که در زمینه توسعه و حمایت از تروریسم به آن وارد است، دفع کند.

آیا این ائتلاف نتیجه انفعال سیاست آمریکاست یا به توصیه ایالات متحده تشکیل شده است؟

این ائتلاف با توصیه و حمایت آمریکا تشکیل شده است. بدون شک، آمریکا در مبارزه با تروریسم جدی نیست و بیشتر به‌دنبال فریب افکار عمومی است.

معصومه زارع

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها