رای‌گیری درباره قطعنامه 1+5 برای بسته شدن پی.ام.دی، دستور کار جلسه فوق‌العاده شورای حکام آژانس است

اجرای برجام، چشم انتظار تصمیم شورای حکام

پرونده 12 ساله ادعاها علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران که منشأ قطعنامه‌ها و فشارهای غیرقانونی علیه کشورمان در سال‌های اخیر بوده، منتظر رای جلسه امروز شورای حکام است و آن‌طور که مقامات کشورمان پیش‌بینی کرده‌اند، این پرونده امروز بسته خواهد شد.
کد خبر: ۸۶۴۲۷۴

جمهوری اسلامی ایران بر اساس تاکید رهبر معظم انقلاب، اجرای بخشی از تعهدات خود را شامل تبادل سوخت و اعمال تغییرات در رآکتور اراک به بسته شدن پرونده پی.ام.دی منوط کرده بود و پس از بسته شدن این پرونده و انجام این تعهدات از سوی ایران، می‌توان منتظر برداشته شدن تحریم‌ها بود که بر اساس آنچه پیش‌بینی شده، این امر اواسط دی‌ماه محقق می‌شود. بر اساس آنچه قبلا اعلام شده بود در جلسه امروز شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قطعنامه‌ای که پیش‌نویس آن چندی قبل در کمیسیون مشترک ایران و 1+5 تهیه شد به رای گذاشته می‌شود و به اعتقاد نماینده کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این قطعنامه با اجماع و اتفاق آرای کشورهای عضو شورای حکام تصویب و مسائل گذشته و حال برای همیشه مختومه می‌شود.

اجرای برجام نیمه اول دی‌ماه

رضا نجفی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداو سیما ضمن اشاره به جلسه فوق‌العاده شورای حکام که امروز برگزار می‌شود گفت: در این نشست گزارش آقای آمانو درباره ارزیابی نهایی درخصوص مسائل گذشته و حال مطرح می‌شود و بعد از آن، در خصوص قطعنامه پیشنهادی 1+5 تصمیم گیری خواهد شد. نماینده ایران درباره روند این نشست ادامه داد: به طور معمول ابتدا قطعنامه از سوی کشورهای بانی قطعنامه معرفی می‌شود و بعد از آن کشورهای عضو شورای حکام نظر خودشان را ارائه خواهند کرد. نجفی گفت: جمهوری اسلامی ایران هم در ظرفیت ریاست عدم تعهد و هم در ظرفیت ملی سخنرانی خواهد کرد.

وی با بیان این‌که بسته شدن پرونده پی.ام.دی، راه را برای اجرای برجام باز‌می‌کند ابراز امیدواری کرد برجام، خیلی زود اواخر دسامبر و اوایل ژانویه ( نیمه اول دی) اجرایی شود. نجفی در پاسخ به این پرسش که نشست فوق‌العاده شورای حکام چقدر طول خواهد کشید، گفت: این بستگی به تعداد کشورهایی دارد که می‌خواهند صحبت کنند و قاعدتا نباید بیشتر از نصف روز باشد مگر این‌که تعداد کشورهایی که می‌خواهند صحبت کنند زیاد باشد. وی افزود: البته چون این قضیه موضوع مهمی است و بعد از حدود 12 سال این پرونده بسته می‌شود، ممکن است تعداد کشورهایی که می‌خواهند صحبت کنند، زیاد باشد اما شاید این نشست بیشتر از یک نصف روز طول نکشد.

برداشته شدن گام بعدی در گرو بسته شدن پی.ام.دی

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در آستانه برگزاری نشست شورای حکام با ابراز امیدواری به این‌که پرونده پی.ام.دی بسته شود، تاکید کرد: اگر این‌گونه نشود، گام بعدی برداشته نمی‌شود.

به گزارش خانه ملت، لاریجانی در هیات قمی‌های مقیم تهران گفت: در نامه مقام معظم رهبری و مصوبه مجلس بیان شده که باید پرونده‌ای تحت عنوان پی.ام.دی تعیین تکلیف شود تا بعد جمهوری اسلامی ایران اقدام کند و این موضوع هم درباره مواد غنی شده و هم درخصوص رآکتور اراک بود، البته علت داشت به دلیل این‌که آنان ادعایی را از سوی برخی کشورها سامان داده و مطرح کرده بودند و مساله دعوا نیز در همین رابطه بود در غیر این صورت بقیه بخش‌ها حل شده است. وی افزود: اگر این موضوع انجام شود، ایران نیز گام‌های بعدی را بر می‌دارد و آژانس نیز گزارش خواهد داد، بنابراین باید گام نهایی که همان لغو عملی تحریم‌هاست صورت گیرد، ما در راه خود صادق هستیم به شرط این‌که آنان نیز به تعهدات خود عمل کنند و در صورتی که آنها در هر بخش عملکرد درستی نداشته باشند، ایران نیز می‌تواند اقدام متقابل انجام دهد.

لاریجانی تاکید کرد: این‌که عنوان می‌شود ایران با عجله تصمیم گرفت حرف سنجیده‌ای نیست به دلیل این‌که در سه سال و نیم گذشته دائم مذاکره‌کنندگان گزارش می‌دادند و بررسی‌هایی صورت می‌گرفت و گاهی گفته می‌شد مسیر عوض شود و خیلی بحث در این رابطه انجام شده و این‌گونه نبوده که با تعجیل کار انجام شده باشد.

وی با بیان این‌که دیپلماسی ایران از هوشمندی برخوردار بوده است، گفت: رفع مشکلات در موضوع هسته‌ای مانند این است که سنگی در رودخانه برداشته شود اما باید توجه داشت انجام این مهم به منزله حل تمامی مشکلات نیست و مثل رودخانه‌ای است که اگر آب در جریان داشته باشد و سنگ مانع نیز برداشته شود سرعت آب بیشتر خواهد شد اما اگر آبی در جریان نباشد، وجود سنگ نیز خیلی مهم نیست. وی ادامه داد: اگر جریان اقتصاد در داخل کشور فعال شود، بسیاری از مشکلات حل می‌شود و امیدوارم در موضوع هسته‌ای بقیه راه نیز به صورت صحیح طی شود.

تذکر نمایندگان به رئیس‌جمهور

اما همزمان با هشدار لاریجانی به غرب مبنی بر ضرورت بسته شدن پرونده پی.ام.دی، شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در تذکر به رئیس‌جمهور بر لزوم اقدام عاجل برای حفظ منافع ملی در مواجهه با مفاد پیش‌نویس قطعنامه شورای حکام درباره بستن پرونده پی.ام.دی تاکید کردند.

به گزارش فارس، ابراهیم کارخانه‌ای، سیدمهدی هاشمی، محمد سلیمانی، بیژن نوباوه‌وطن، مجتبی رحماندوست، الیاس نادران، محمداسماعیل کوثری، مهرداد بذرپاش، علیرضا زاکانی، جواد کریمی‌قدوسی، نصرالله پژمان‌فر، سیدناصر موسوی‌لارگانی، رضا صابری، حبیب‌الله آقاجری، قاسم جعفری، موسی‌الرضا ثروتی، فرج‌الله عارفی،‌ عبدالوحید فیاضی، محمدمهدی زاهدی، سیدحسین نقوی‌حسینی، محمدحسن آصفری، سیدحسین ذوالانوار، احمد سالک کاشانی و حسین آذین در تذکر به رئیس‌جمهور عنوان کردند: مفاد پیش‌نویس قطعنامه شورای حکام در رابطه با مسدود کردن پی.ام.دی، یک فریب آمریکایی است که به مثابه ختم یک پرونده به یک روش و گشودن آن به روش دیگر است که نظام اسلامی را در شرایطی بدتر از قبل قرار داده و اقدام عاجل رئیس‌جمهور را در جهت حفظ منافع ملی می‌طلبد.

در همین زمینه، ابراهیم کارخانه‌ای، رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون انرژی درباره دلیل این تذکر به جام‌جم گفت: گر چه در بند 9 پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی، ظاهرا پرونده پی‌ام‌دی بسته شده ولی در بند بعدی آن (بند 10) و در بندهای «ل» و «م» پیش‌نویس قطعنامه عینا محتوای پی.‌ام.دی را مورد پیگیری جدی قرار داده و این در حالی است که ماموریت پیش‌نویس پیشنهادی، بستن پی‌.ام‌.دی و نه صدور قطعنامه محکم‌تر علیه ایران بود. کارخانه‌ای که در گفت‌وگو با جام‌جم سخن می‌گفت، با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران طی 12 سال گذشته اعلام کرده هرگز به‌دنبال فعالیت برای دستیابی به سلاح هسته‌ای نبوده است، گفت: هوشمندی انقلابی حکم می‌کند که در مواجهه با برخورد دوگانه دشمن به بخش خالی لیوان که فضای توطئه را فراهم می‌کند، توجه جدی داشته باشیم، چرا که در طول این مدت همواره در گزارش‌های آژانس برخورد‌های دو گانه و فریبکاری را مشاهده کردیم. وی تاکید کرد: در قطعنامه اخیر با نهایت بدبینی به برنامه هسته‌ای ایران نگاه شده و لذا ما باید از حقوق و منافع خود دفاع کنیم.

پیگیری تعهدات در چارچوب سیاست‌های نظام

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، کارشناس مسائل سیاسی نیز در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به تذکر 25 نماینده به رئیس‌جمهور درباره پیش‌نویس قطعنامه شورای حکام گفت: در قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران، مجلس شورای اسلامی برای خود در بحث هسته‌ای، جایگاه نظارتی تعریف کرده است و قطعا نظرات مجلس در مباحث هسته‌ای پشتوانه محکمی برای دولت در اجرای برجام محسوب می‌شود. وی اجرای برجام و تعهدات رد و بدل شده را از نکات ضروری توافق هسته‌ای عنوان کرد و افزود: قطعا نظرات مجلس می‌تواند کمک موثری به مواضع دولت باشد. فلاحت پیشه ادامه داد: توافق هسته‌ای طبق سیاست‌های نظام شکل گرفته و کارشناسان دولت بر اساس تعهدات موجود در این زمینه نظرات نظام را پیگیری خواهند کرد.

صدور بیانیه فنی وزارت خارجه پس از قطعنامه شورای حکام

نوذر شفیعی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به ارائه گزارشی از جلسه دیروز این کمیسیون با حضور عراقچی، معاون وزیر امور خارجه پرداخت و به فارس گفت: عراقچی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در این جلسه تصریح کرد با توجه به این‌که گزارش آژانس دوپهلو و خاکستری بود، لذا وزارت خارجه بیانیه فنی را تهیه کرده که پس از قطعنامه شورای حکام برای ثبت در اسناد سازمان ملل متحد صادر خواهد شد، نکته مهم گزارش آژانس، صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران است. به گفته عراقچی، با صدور قطعنامه جدید شورای حکام دستورکار آژانس عوض می‌شود، یعنی از این پس دستور کار آژانس بر اساس قطعنامه شورای حکام اجرای برجام خواهد بود و نه پی.ام.دی. وی تصریح کرد: بعلاوه با صدور قطعنامه جدید شورای حکام همه قطعنامه‌های گذشته شورای حکام لغو می‌شود و پس از تصویب قطعنامه شورای حکام، دو کار باید از طرف ایران انجام شود، نخست انتقال مواد غنی‌شده هسته‌ای که به روسیه فروخته‌ایم و دیگری این‌که در مقابل 10 تن اورانیوم غنی‌شده، حدود 140 تن اورانیوم خام دریافت کرده‌ایم. نوذر شفیعی یادآور شد: عراقچی در این جلسه بیان کرد که درخصوص اراک، سند رسمی باز طراحی اراک امضا شده است و اکنون در حال امضای توافق با چین برای مدرنیزه کردن رآکتور اراک هستیم. به گفته عراقچی، با توجه به روند موجود به نظر می‌رسد در دی‌ماه روز اجرای برجام فرا می‌رسد و از آن پس می‌توانیم شاهد لغو شدن تحریم‌ها باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها