دونالد ترامپ، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روز گذشته در تجمع طرفداران جمهوریخواهش در اظهاراتی نژادپرستانه، خواستار جلوگیری از ورود تمامی مسلمان‌ها به خاک آمریکا شد. این تاجر میلیاردر آمریکایی که در هفته‌های گذشته چند بار با بیان اظهارات نژادپرستانه علیه مسلمان‌ها خبرساز شده بود، در بیانیه‌ای با ادعای این‌که عده زیادی از مسلمان‌ها از آمریکایی‌ها نفرت دارند، ورود آنها را به منزله حملات بیشتر در خاک کشورش دانسته است.
کد خبر: ۸۶۲۹۵۳

او در این بیانیه که کمپین تبلیغاتی‌اش منتشر کرده، آورده است: بدون نگاه کردن به داده‌های نظرسنجی‌های مختلف، برای هر کسی واضح است که این نفرت، فراتر از حد درک است.

ترامپ تاکید کرد: نمی‌توانیم کشورمان را تا زمانی که بتوانیم دلیل این مشکل و خطرات آن را درک کنیم، در معرض حملات شنیع توسط افرادی قرار دهیم که تنها به جهاد اعتقاد دارند و هیچ استدلالی یا احترامی برای زندگی بشری قائل نیستند. شورای روابط آمریکا ـ اسلام در واکنش به این اظهارات نامزد جمهوریخواه انتخابات آمریکا در بیانیه‌ای نوشت: «اکنون وارد حیطه فاشیسم شده‌ایم.» کاخ سفید نیز اظهارات دونالد ترامپ علیه مسلمانان را «گستاخانه» خواند و به شدت انتقاد کرد.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت: «ترامپ نخستین نامزد جمهوریخواه نیست که این‌گونه سخنان را برای کسب رای، بر زبان می‌آورد. این دقیقا همان چیزی است که هر کاندیدای جمهوریخواه برای کسب رای انجام می‌دهد. آنها تمایلی به محکوم کردن سخنان خودخواهانه ترامپ ندارند؛ زیرا آنها هم به دنبال کسب رای از جنس همان رای‌های هم‌حزبی خود هستند.»

سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد: «رویه امروز حزب جمهوریخواه، حمایت از اختلافات داخلی و جلوگیری از اصلاحات مهاجرتی است. آنها به این رویه ادامه خواهند داد، مگر آن‌که کسی از حزب جمهوریخواه پیدا شود تا شجاعانه بایستد و این رویه را تغییر دهد.»

نیهاد عواد، مدیر شورای روابط اسلامی ـ آمریکایی نیز در واکنش به اظهارات تازه ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد: ترامپ و افرادی مانند او بازیچه دست داعش شده و این دقیقا چیزی است که داعش خواهان آن است تا مردم آمریکا در مقابل هم قرار گیرند.

نیویورک تایمز نیز در مقاله اخیر خود به قلم دیوید بروکس نوشت: رای‌دهندگان و طرفداران ترامپ (اگر نامزد نهایی جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود)، در لحظه رای‌گیری به علت نگرانی از پیامدهای انتخاب وی، به او رای نخواهند داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها