در هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران؛

دو تندیس ارزشمند جشنواره سینما حقیقت به بوشهری ها رسید

دبیر نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت در نشست رسانه‌ای این مهم ترین رویداد رقابتی فیلم مستند ایران که صبح روز گذشته در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد، ضمن تشریح بخش‌های مختلف و برنامه‌های این دوره از جشنواره به تمجید از شبکه مستند رسانه ملی به خاطر تقبل جایزه بهترین فیلم بخش ویژه «جایزه شهید آوینی» پرداخت.
کد خبر: ۸۶۲۷۲۳
سلام سینما به حقیقت

به گزارش جام‌جم، محمدمهدی طباطبایی‌نژاد با اشاره به این که در نهمین دوره جشنواره سینماحقیقت، 27 فیلم در بخش ملی و چهار فیلم در بخش بین‌الملل حضور دارند که هفت فیلم به طور مشترک در مسابقه ملی هم حاضر هستند، درباره «جایزه شهید آوینی» گفت: از سال گذشته جایزه فیلم‌های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت که به نام شهید آوینی مزین است همتراز و هم‌ شأن با مسابقه ملی قضاوت شده است. امسال هم جایزه شهید آوینی به طور مستقل و ویژه داوری خواهد شد که جایزه بهترین فیلم این بخش را شبکه مستند سیما متقبل شده است.

دبیر جشنواره سینماحقیقت ضمن تاکید براین نکته که در انتخاب فیلم‌ها اهل محافظه‌کاری نیست، از برگزاری جشنواره‌ای باکیفیت و نمایش و رقابت فیلم‌هایی جذاب خبر داد و افزود: مجموعه آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره سطح کیفی قابل قبولی داشت و خوشبختانه انتخاب‌های خوبی هم برای بخش ملی و بین‌الملل صورت گرفت. ما در این دوره بیش از کمیت، تاکید زیادی روی کیفیت آثار داشتیم. به همین دلیل است تعداد آثار ما در بخش ملی نسبت به سال قبل کاهش چشمگیری داشت و از 118 فیلم به 74 فیلم رسیده است. بااین که اعتقاد به برگزاری جشنواره‌ای خنثی و محافظه کار ندارم، اما دو فیلم را نه به دلایل سیاسی، بلکه به سبب زیرپاگذاشتن حریم خصوصی و مسائل غیراخلاقی از جشنواره خارج کردم. ضمن این که ما در این جشنواره محدودیتی برای طرح مسائل نقد سیاسی و اجتماعی قائل نشدیم و هیچ مشکلی برای پرداختن به سوژه‌هایی چون توافق انرژی هسته‌ای و انتخابات نداشتیم، اما به فیلم باکیفیت و قابل ملاحظه‌ای دراین موارد برخورد نکردیم که آن را برای شرکت در جشنواره انتخاب کنیم. در این دوره جشنواره سینماحقیقت در مجموع 237 فیلم مستند به نمایش درمی آید که از این میان 124 فیلم مربوط به بخش ملی و 113 اثر هم مربوط به بخش بین‌الملل است. به جز بخش‌های رقابتی، این جشنواره شامل بخش‌های دیگری همچون کارگاه‌های آموزشی و نقد و بررسی فیلم ها، بازار خرید و فروش فیلم، و بزرگداشت دو مستندساز فقید، محمدرضا مقدسیان و مرتضی ندایی خواهد بود. چهار کتاب ویژه و کاربردی سینمای مستند هم در این جشنواره رونمایی خواهد شد.

نهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت با دبیری محمدمهدی طباطبایی‌نژاد با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، از یکشنبه هفته آینده به مدت شش روز در سینماهای فلسطین و سپیده برگزار می‌شود.

علی رستگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها