دبیر اتحادیه انجمن‎های اسلامی دانشجویان مستقل در گفتگو با جام جم آنلاین

استکبارستیزی نماد بارز جنبش دانشجویی/ ضرورت اصلاح نگاه سیاسیون نسبت به دانشجوها

رئیس جمهور در مراسم 16 آذر:

دانشگاه، بهترین مکان برای نقد قدرت است

رئیس جمهور در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه صنعتی شریف، حضور در جمع دانشجویان را فرصتی خوب برای خود بیان کرد و افزود: ۱۶ آذر روز دانشجو ، روز استقلال طلبی ، آزادیخواهی و ایستادگی نخبگان ملت و دانشجویان در برابر استعمار و استبداد بود.
کد خبر: ۸۶۲۴۵۰
دانشگاه، بهترین مکان برای نقد قدرت است

حسن روحانی افزود: 16 آذر به سال 32 یا هیچ مقطع زمانی محصور نخواهد شد ، 16 آذر یک روز تاریخی برای دانشگاه و دانشجو و ملت بزرگ ایران است.

رئیس جمهور گفت: دوران تاریک و سیاهی بود چند ماه بیشتر از کودتای 28 مرداد نگذاشته بود اما آن سه قهرمان در برابر لوله های تفنگ ایستادند و بالاخره راهی را برای جوانان ما ترسیم کردند که در نهایت به 22 بهمن سال 57 یعنی روز استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی منتهی شد.

روحانی افزود: هم این روز را گرامی می داریم و هم به آن شهیدان درود می فرستیم و هم به همه شهیدان انقلاب اسلامی ، شهدای دانشجو و استاد و دانش آموز و دانشجویان شهیدی که در دوران دفاع مقدس از عزت و استقلال کشور دفاع کردند و به همه دانشجویان عزیزی که امروز با قامت استوار و زبان منتقدانه برای دفاع از کشور ایستادگی می کنند.

دانشگاه، بهترین نقطه نقد قدرت

رئیس جمهور گفت: شاید بهترین جایی که باید قدرت نقد شود دانشگاه است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ،‌ حسن روحانی در مراسم گرامیداشت روز 16 آذر در دانشگاه شریف افزود: درود و سلام بر همه شهیدانی که دانشگاه را متحول کردند ، طالقانی ها ، بهشتی ها ، مطهری ها ، مفتح ها ، بازرگان ها و دکتر شریعتی ها و همه آنهایی که برای دانشگاه ، علم و آزادی در برابر استبداد و استعمار ایستادگی کردند.

رئیس جمهور گفت: 16 آذر سال های پیش هم موفق بودم تا در یکی از دانشگاه ها به حضور دانشجویان و اساتید برسم و سخنان و نقدهای آنها را بشنوم و امسال خوشحالم در دانشگاه پرآوازه شریف حضور دارم.

وی با بیان اینکه دانشگاه ، دانشجو ، استاد ، علم ، فناوری ، تحقیق و بویژه دانشگاه های برتر فخر و افتخاری برای فرهنگ و ملت بزرگ ایران است افزود: البته قبل از اینکه در جمع شما حاضر شوم در جمع مسئولین دانشگاه نشستی داشتم و نکاتی مربوط به توسعه علمی در همه دانشگاه های کشور و دانشگاه شریف مطرح شد و من به آنها قول دادم که در سال آینده این مشکلات را پیگیری و به وعده هایم عمل کنم.

رئیس جمهور گفت:‌ متشکرم از همه آنهایی که پشت تریبون قرار گرفتند ، نقد کردند ، تشویق کردند و نقاط ضعف و قوت دولت را گفتند.

روحانی افزود: بهترین جایی که باید قدرت نقد شود دانشگاه است که چنانچه قدرت در هر کشوری مورد انتقاد و سوال قرار نگیرد به انحراف و استبداد کشیده می شود.

هیچ کس نباید خود را از سؤال ملت مستثنا بداند

رئیس جمهور گفت: هیچ کس نباید خود را مستثنا از سوال ملت بداند و همه باید به سوال مردم و پاسخگویی در برابر سوال مردم افتخار کنند که افتخار می کنند.

روحانی در ادامه سخنانش در دانشگاه صنعتی شریف افزود: همه مسئولان کشور مستقیم یا غیرمستقیم افتخار دارند که منتخب ملت بزرگ هستند و از طریق آراء مردم به مسند قدرت تکیه زده اند.

وی گفت: هیچ مقامی در جمهوری اسلامی ایران نداریم که مقام انتخابی نباشد و این تهمت است که برخی می گویند در ایران مقامات یا انتخابی هستند یا انتصابی. همه یا مستقیم و یا غیرمستقیم با آراء ملت انتخاب می شوند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه هیچ مسئولی خود را نباید از سوال مردم مستثنا بداند؛ گفت: مسئولیت از کلمه سوال می آید و همه باید مورد سوال قرار گیرند.

روحانی افزود: البته نقد برخی قوا و برخی نهادها کمی سخت و مشکل است و فعلاً از دولت و رئیس جمهور شروع کنید.

رئیس جمهور در ادامه در واکنش به شعار (روحانی - روحانی - حمایتت می کنیم و روحانی دوستت داریم) خطاب به دانشجویان حاضر در مراسم گفت: از الطاف شما متشکرم و دولت یازدهم اگر چیزی دارد و اگر پیشرفتی کرده است فقط در سایه حمایت مردم به‌ویژه جوانان و دانشجویان بوده است.

وی افزود: تردیدی ندارم که حمایت ها ، نقدها و هدایت های شما و همه انتقاداتتان از سر دلسوزی است البته اگر برخی لحن ها نرم تر شود قشنگ تر است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اعتدال باید در هر نقدی هم رعایت شود گفت: امیرالمؤمنین فرمودند که "سیهلک فیّ صنفان محب مفرط و مبغض مفرط". در مورد من، دو گروه خود را به هلاکت و نابودی انداختند، چه آنهایی که علی را افراطی دوست دارند و چه آنها که با افراط با علی کینه‌ورزی می کنند.

اعتدال و میانه‌روی؛ در همه امور

رئیس جمهور گفت: در انتقاد و تعریف نباید افراط باشد بلکه در همه امور به ویژه تعریف و انتقاد باید اعتدال و میانه روی وجود داشته باشد.

روحانی در ادامه سخنان خود به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه در عین حال انتقاد مفید است افزود: در این جمع مسئولان دولتی حضور داشتند، بنده هم انتقادات را شنیدم، باز هم باید فرصت هایی فراهم شود تا نقد و انتقاد را بنده و مسئولان بشنویم و اشکالات خود را اصلاح کنیم.

وی گفت: ما هیچ کدام معصوم و بی خطا نیستیم اما در عین حال تلاشمان بر این است که گام هایی به نفع مردم برداریم.

روحانی افزود: آنجایی موفق بودیم که مردم به صحنه آمدند، در بحث هسته ای وقتی موفق شدیم که مردم به صحنه آمدند، مردم در انتخابات سال 92 مسئله هسته ای را به بحث گذاشتند و این آغاز پیروزی ملت بود زیرا با بحث هسته ای در انتخابات 92 آثار تحریم و راه حل مسئله بررسی شد از این رو مردم در انتخابات 92 به بحث هسته ای هم رأی دادند.

وی گفت: از آنجا که مردم به صحنه آمدند و مسئله را مورد بحث قرار دادند، راه را برای اینکه بتوانیم راهی برای حل و فصل این مسئله پیدا کنیم باز کردند.

رئیس جمهور افزود: از چه راهی می توانستیم فشار را از روی دوش مردم برداریم؟

روحانی گفت: ما باید در مفاهیم و موضوعات به اجماع نظر برسیم، حتی در موضوعات و مفاهیمی که به نظر ما ساده می آید باید درباره عدالت، مبارزه با استعمار و ایستادگی در برابر آن، منافع ملی، حاکمیت ملی و حتی درمورد خود دانشگاه باید به وحدت نظر برسیم، اینکه دانشگاه چیست، فلسفه وجودی آن چیست و برای چه هدفی تأسیس شده است؛ و همانطور که از اسم آن پیداست، آیا محل دانش است، آیا دانشمند باید طالب علم و دانش باشد یا در کنار علم و دانش، امور دیگری مانند مسائل اجتماعی و سیاسی ضرورت دارد و باید بحث و بررسی شود.

دانشگاه باید نقاد باشد؛ انتقاد دلسوزانه کار دانشجوست

رئیس جمهور با اشاره به تغییر فضای دانشگاه ها گفت: زمانی بود که در دانشگاه کسی جرأت استفاده از کلمه جنبش دانشجویی را نداشت و از این کلمه می ترسیدند.

آقای روحانی افزود: با شاخص هایی که وجود دارد اگر دانشگاه سال 94 با سال 91 فرقی نکرده باشد حتماً ما محکوم هستیم، اما این فضا تغییر کرده است، البته ممکن است مسائلی وجود داشته باشد و برخی از نقدهایی که دانشجویان کردند درست است زیرا ما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم و راه زیادی در پیش داریم.

وی گفت: به شما اطمینان می دهم مسیر دولت یازدهم در دانشگاه ها، دانشجویان و وزارت علوم تغییری نکرده است و از نیلی منفرد تا فرهادی، این مسیر ادامه دارد.

آقای روحانی افزود: آن چه ما خواستار آن هستیم داشتن شاخص های مطلوب است.

وی با اشاره به نقد یکی از دانشجویان درباره اینکه کاری نشده و در اقتصاد با رکود مواجه هستیم، گفت: در سال 91 رشد اقتصادی 6.8- درصد بود و در عمق رکود بودیم که در مدت یک سال به 1.9- درصد بهبود یافت.

رئیس جمهور افزود: در سال 93 نیز رشد اقتصادی مثبت 3 درصد شد و این کار بزرگی است.

آقای روحانی گفت: هرچند امسال شرایط سختی پیش رو داریم و ممکن است به لحاظ رشد اقتصادی به میزان پایین تری از سال گذشته برسیم اما این رشد تا پایان سال مثبت خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه نقد دولت اشکالی ندارد، افزود: نگاه ما به دانشگاه ها استقلال دانشگاه هاست.

آقای روحانی گفت: استقلال و آزادی از برکت استقلال طلبی دانشجویان بود و دانشگاه باید روی پای خود بایستد.

وی افزود: در شورای عالی انقلاب فرهنگی همه تلاش ما آن است که این شورا به مسائل سیاست گذاری بپردازد و امور اجرایی به خود دانشگاه ها واگذار شود و آزادی دانشگاه برای ما مهم است.

رئیس جمهور گفت: اگر در دانشگاه آزادی نباشدو دانشگاه در تولید علم و پژوهش، آزاد نباشد نمی توانیم در توسعه سرمایه انسانی، فرهنگی و علمی به اهداف مان برسیم.

آقای روحانی افزود: دانشگاه باید نقاد باشد و انتقاد دلسوزانه کار دانشجو است.

نظرم درباره شورای نگهبان نظر قانون اساسی است

رئیس جمهور با بیان اینکه خیلی مهم است مجلس شورای اسلامی چگونه باشد گفت: نظر من درباره شورای نگهبان همان نظر قانون اساسی است .

آقای روحانی در بخش پایانی صحبت های خود در جمع دانشجویان در دانشگاه صنعتی شریف افزود: ما در شرایط بعد از برجام و تحول اقتصادی و شرایط تعامل با دنیا هستیم.

وی گفت: باید دانشگاه از این فرصت به وجود آمده برای تعامل با دانشگاه های دیگر کشورها در زمینه های علمی استفاده کند و باید شرایط دانشگاه ها را از لحاظ وسایل مرتبط با آموزش و پژوهش مهیا کنیم.

وی افزود: باید در فضایی که به وجود آمده است ؛ دانشگاه ها در زمینه های اقتصادی، صنعتی و فناوری حضور پیدا کنند.

رئیس جمهور با اشاره به در پیش بودن انتخابات اسفندماه مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایطی که به سمت انتخابات پیش می رویم باید دانشگاه ها حضور فعال داشته باشند؛ خیلی مهم است که مجلس ما چگونه باشد.

روحانی افزود: از نظر دولت این جناح و آن جناح ، هر کدام می خواهد باشد؛ آنچه مهم است این است که افرادی که به منافع ملی فکر می کنند و دلسوز مردم هستند به مجلس راه یابند و خلاصه اینکه همه ما تلاش کنیم حماسه سال 92 را در سال 94 تکرار کنیم و بتوانیم با یک مجلس همراه شویم که توانمندتر و قدرتمندتر هستند.

وی گفت: همه از جمله وزارت کشور و شورای نگهبان باید برای برگزاری انتخاباتی خوب و پرشور تلاش کنند و باید کاری کنیم که همه امیدوار باشند.

رئیس جمهور افزود: یک کسی گفت من نسبت به شورای نگهبان نظر خاصی دارم ؛ من گفتم نظر من نسبت به شورای نگهبان همان نظر قانون اساسی است ؛ قانون اساسی شورای نگهبان را ناظر می داند و ماهم ناظر می دانیم.

وی گفت: باید با تلاش همه به ویژه دانشجویان انتخاباتی پرشور داشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها