تیم تکواندوی مردان ایران این بخت را دارد تا تنها تیمی لقب گیرد که با چهار سهمیه کامل در بازی های المپیک 2016 ریو شرکت کند ، مشروط بر این که امروز در جایزه بزرگ مکزیک، بهنام اسبقی و سجاد مردانی بالاترین امتیاز را بگیرند.
کد خبر: ۸۶۲۳۱۷

رقابت‌های تکواندوی جایزه بزرگ مکزیک در حالی از دیروز آغاز شد که در دو وزن دیروز تیم ایران از قبل سهمیه ورودی المپیک را توسط فرزان عاشورزاده و مهدی خدابخشی مسجل کرده بود و کادر فنی به رقابت های امروز چشم دوخته بودند، جایی که قرار است بهنام اسبقی و سجاد مردانی روی شیاپ چانگ بروند؛ دو تکواندوکاری که در آخرین رده‌بندی فدراسیون جهانی در رده هفتم قرار داشتند و در صورتی که در این رقابت‌ها امتیاز بالایی کسب کنند و به جمع شش نفر برتر رنکینگ برسند، بلیت ریو 2016 را دریافت خواهند کرد.در وزن 80+ کیلو مردان، سجاد مردانی، نماینده سنگین وزن کشورمان در گام اول باید با رادیک ایساو از آذربایجان، قهرمان جهان 2015 پیکار کند و در ادامه برنده دیدار، جسور بایکازوف از ازبکستان و والکر وودزیج از آلمان را پیش رو دارد. در وزن 68- کیلوگرم مردان، بهنام اسبقی در نخستین دیدار باید با دائی هون لی از کره جنوبی، دارنده مدال نقره المپیک لندن 2012 پیکار کند. او در صورت پیروزی در این دیدار سخت و نفسگیر باید به مصاف برنده مبارزه جواد اچاب از بلژیک و جو گنزالز از اسپانیا برود.

نقره و اشک عاشورزاده

اما دیروز رقابت‌های وزن 58- و 80- کیلو در شرایطی برگزار شد که پیش از این در این دو وزن فرزان عاشورزاده و مهدی خدابخشی با قرار گرفتن در صدر رنکینگ سهمیه ورودی خود را قطعی کرده بودند و در شرایطی که مهدی خدابخشی به دلیل مصدومیت به مکزیک نرفته است، فرزان عاشورزاده پدیده تکواندوی ایران عازم این مسابقات شد. تکواندوکاری که با درخشش خیره‌کننده خود در دو سال اخیر به یکی از امیدهای مسلم کسب مدال در المپیک تبدیل شده است پس از آن‌که مهرماه در رقابت‌های جایزه بزرگ منچستر به حریفی از اسپانیا باخت و به مدال برنز اکتفا کرد در مکزیک نیز در فینال به تکواندوکاری از کره جنوبی باخت و به مدال نقره بسنده کرد. اگر عاشورزاده می‌خواهد در المپیک مدال کسب کند،باید از سد این دو حریف اصلی بگذرد و همان طور که پیشتر جام‌جم از قول یوسف کرمی و بهزاد خداداد ، دو پیشکسوت پرافتخار این رشته نوشته بود عاشورزاده برای مدال گرفتن در المپیک باید از این شکست‌ها درس بگیرد.

او دیروز حریفانی از آرژانتین و مکزیک را شکست داد، اما در فینال 3 بر 2 به تکواندوکار کره‌ای، دارنده دو مدال طلای مسابقات قهرمانی جهان 2013 و 2015 باخت. عاشورزاده که از قبل سهمیه المپیک را کسب کرده است پس از این باخت گفت: حریف کره‌ای در هفت ثانیه پایانی مسابقه امتیاز گرفت و دیگر فرصتی برای جبران نداشتم. شرمنده مردم شدم، زیرا می‌دانم که همه از من انتظار طلا دارند. وقتی پای سکوی دوم ایستادم اشکم جاری شد، چون شرمنده مردم کشورم شده بودم. تمام تلاشم را خواهم کرد تا در المپیک جبران کنم.

برنز حجی زواره

دیروز همچنین پیکارهای وزن 80- کیلو برگزار شد و طی آن مسعود حجی زواره که در رده چهارم رنکینگ المپیک قرار دارد با گذشتن از سد حریفانی از انگلیس و روسیه و قبول شکست برابر تکواندوکار مولداویایی به مدال برنز دست یافت. در این وزن مهدی خدابخشی سهمیه حضور در المپیک را گرفته است و حجی زواره تنها در صورتی مسافر المپیک می‌شود که خدابخشی به دلیل مصدومیت یا هر دلیل دیگری نتواند در ریو روی شیاپ چانگ برود. حجی زواره پس از کسب این مدال گفت: به رغم بیماری برای برنز جنگیدم و زمانی که در دیدار رده‌بندی موفق به شکست حریف روسی (آلبرت گائون) شدم، در پایان رمقی برایم نمانده بود، اما باز هم خدا را شکر می‌کنم که دست خالی از این رقابت‌ها برنگشتم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها