مرور صفحه نخست روزنامه های ورزشی امروز

کی گفته طارمی نزنه! +تصاویر

نام‌های بزرگ، زیر سایه تازه‌واردهای لیگ برتر بسکتبال

شادکامی نفت در نیم‌فصل

نفت آبادان؛ همان باشگاه و تیمی که با فوتبال می‌شناسندش، اکنون در پایان لیگ برتر بسکتبال صدرنشین شده است.
کد خبر: ۸۶۱۸۲۸
شادکامی نفت در نیم‌فصل

دور رفت بازی‌های لیگ برتر بسکتبال به پایان رسید و نفت آبادان و پتروشیمی بندرامام که هر جفتشان دو باخت و شش پیروزی دارند، در مکان‌های اول و دوم قرار دارند و شیمیدر تهران نیز با همین شرایط سوم است. جایگاه نهایی این سه تیم را در پایان نیم‌فصل بسکتبال بازی‌های رودررو تعیین کرده است. نفت آبادان دو بازی خود را برابر پتروشیمی بندرامام و شیمیدر برده و به خاطر همین صدرنشین است. در عوض پتروشیمی بندرامام برابر شیمیدر به پیروزی رسیده بود و روی این اصل بالاتر از این تیم و در جای دوم است.

بین صدرنشینان لیگ برتر بسکتبال نفت آبادان و شیمیدر نام‌های تازه‌وارد هستند، به‌ویژه نفتی‌ها که جنوبی‌ها با «آبادان برزیلته...» این روزها به سمت تالار بسکتبال می‌روند.

حمایت تماشاگر و بازی خوب بازیکنان نفت آبادان سبب شده حماد سامری، سرمربی تیم نفت از تیمش در پایان نیم‌فصل راضی باشد، اما بگوید کارش برای دور برگشت سخت‌تر است.

چه اتفاقی افتاده که تیم نفت تا این اندازه متحول شده است؟ آیا این تیم می‌تواند در ادامه بازی‌ها همین روند رو به ثبات را طی کند؟ پرسش‌هایی که جام‌جم با حماد سامری در میان گذاشت و او به عنوان نفر نخست تیم پاسخ گفت.

سرمربی تیم نفت آبادان می‌گوید: تجربیات فصل گذشته برای ما بسیار ارزنده بود. درس‌های زیادی گرفتیم و از ابتدای فصل، حواسمان را برای بستن تیم جمع کردیم.

بازیکن خوب و باکیفیت گرفتن، رکن اساسی قبل از شروع رقابت‌هاست. بنابراین بعد از مشورت فراوان توانستیم مجموعه کنونی را دور هم جمع کنیم. من تا اینجای کار از بچه‌ها راضی هستم، اما کارمان تمام نشده و تازه اول راه هستیم.

سال گذشته تیم نفت آبادان به عنوان یکی از تیم‌های دسته اولی وارد لیگ برتر شد و در پایان نخستین تجربه لیگ برتری خود به عنوان چهارم رسید. این عنوان برای نخستین دوره حضور خوب بود و مسئولان نفتی را برای حضور دوباره در لیگ برتر تشویق کرد. سامری می‌گوید: هدف ما بعد از بازی‌های پارسال، کیفیت بخشی به تیم جدیدمان بود. می‌خواستیم نیروهای شناخته شده را در اختیار بگیریم و اصلا به کمیت توجه نکردیم زیرا براین باور بودیم به جای استخدام بازیکن اضافی، بازیکنانی در اختیار بگیریم که برای نتیجه‌گیری تیم مفید باشند. خوشبختانه با کمی تمرکز در فصل یارگیری به خواسته‌مان رسیدیم. ملی‌پوشان خوبی را جذب کرده‌ایم و بازیکنان برای پیروزی در میدان برابر همه تیم‌ها مبارزه می‌کنند.

صدرنشین نیم‌فصل لیگ برتر بسکتبال در کنار محمد جمشیدی، محمد حسن‌زاده و آرن داوودی سه بازیکن ملی‌پوش خود، مهراد آتشی، باقر قمری و محمد شاهسوند را در اختیار دارد که در کنار این نفرات، دو بازیکن خوب خارجی هم در ترکیب نفت آبادان دیده می‌شود. یکی زلاتکو که برای ایرانی‌ها آشناست و دیگری پوپوویچ که برای نخستین بار راهی لیگ ایران شده است.

سامری درباره این بازیکنان می‌گوید: آنها بازیکنان مکمل خوبی برای نفرات ایرانی هستند. زلاتکو چند فصل پیش به ایران آمده بود و در تیم توزین الکتریک بازی می‌کرد، اما پوپوویچ تازه‌وارد است. با این حال برای ما خوب بازی کرده است. امتیاز ویژه‌ای که در نیم‌فصل نصیب‌مان شده،‌ پیروزی حساس برابر مدعیانی مانند پتروشیمی بندرامام و شیمیدر تهران است. می‌خواهیم این نتایج را در دور برگشت تکرار کنیم و با اندوخته مناسبی وارد پلی‌آف شویم.

انتظار از پتروشیمی بندرامام

دور برگشت لیگ برتر بسکتبال دوشنبه شانزدهم آذر آغاز می‌شود. تیم‌ها در فاصله دو نیم‌فصل، ده روز استراحت می‌کنند و این زمان برای تیمی مانند پتروشیمی بندرامام که تمرینات پیش فصل مناسبی نداشت، مفید است.

مهران شاهین‌طبع، سرمربی تیم جنوبی همزمان با دوران آماده‌سازی تیم پتروشیمی بندرامام به عنوان مربی تیم ملی با این تیم در اردوهای تدارکاتی و بازی‌های تیم ملی در جام ملت‌های آسیا بود. روی این اصل پتروشیمی بندرامام بازی‌های دور رفت را با دو شکست پشت‌سر گذاشت که شکست خانگی برابر ثامن مشهد، یکی از شگفتی‌های لیگ امسال بود.

شاهین‌طبع که در تعطیلات نیم‌فصل به فکر ترمیم نقاط ضعف تیم است، اعتراف می‌کند از ابتدا فکر نمی‌کرد تیمش در جاده لیگ دوبار به دست انداز بیفتد. او می‌گوید: وقتی وارد بازی‌ها شدیم، آمادگی تیم‌ها را برابر ناهماهنگی خودمان دیدیم. همان جا بود که احساس کردم کارمان در ادامه بازی‌ها دشوار است، به‌ویژه از این نظر که بازی‌ها دو روز در هفته برگزار می‌شود و ما فرصت کافی برای ترمیم نقاط ضعف‌مان نداریم.

شاهین در پاسخ این پرسش که آیا از سرعت برگزاری بازی‌ها ناراضی است، می‌گوید: نه، این روش در تمام لیگ‌های خوب دنیا مرسوم است و ما باید خودمان را به این سطح از تعداد و زمان بازی‌ها عادت بدهیم.

سرمربی تیم پتروشیمی بندرامام، علاوه بر نتایج تیمش در بیرون از تیم با انتظاراتی روبه‌روست که از یک تیم در اندازه نام پتروشیمی بندرامام می‌رود. امسال این تیم همراه تیم دانشگاه آزاد که مدعیان سال‌های اخیر بسکتبال بودند، با تغییرات زیادی همراهند، اما نگاه عمومی به آنها همان نگاه قهرمانی است تا جایی که باخت آنها کمی دور از ذهن می‌نماید. شاهین طبع درباره این نگاه می‌گوید: تیم‌های بزرگی مانند پتروشیمی بندرامام با هدف قهرمانی تشکیل می‌شوند و بالطبع با این نوع نگاه باید فشار زیادی را تحمل کرد و دید حرفه‌ای به همه ابعاد تیمی داشت. ما در بازی‌هایی واقعا تحت فشار روانی بودیم در صورتی که تعدادی از بازیکنان ما هم جوان هستند و برابر برخی بازیکنان باتجربه حریفان انتظارات را برآورده نکردند.

این نگاه‌ها فشار روی تیم پتروشیمی بندرامام را بیشتر کرده است، در صورتی که تیم‌هایی مانند شهرداری گرگان و شهرداری اراک نیز نفرات خوبی در اختیار دارند، اما به خاطر نتیجه نگرفتن در سال‌های گذشته انتظار از آنها کمتر است. تیم اراکی نخستین حضورش را در لیگ برتر تجربه می‌کند، اما بازیکنانش در دهه اخیر در لیگ‌های یک و برتر به میدان رفتند. بازیکنان خارجی این تیم نیز کیفیت خوبی دارند.

راه سخت شیمیدر

جواد رحمتی‌پور و محمد عابدینی، مربیان تیم شیمیدر تهران تیم خوبی ساخته‌اند و در نخستین تجربه حضور در لیگ برتر توانستند، مکان سوم را در اختیار داشته باشند. این تیم از بخش خصوصی سرمایه‌گذاری خود را از لیگ یک با بازیکنان جوان آغاز کرد و با قهرمانی در لیگ یک برای نخستین بار وارد لیگ برتر بسکتبال شده است.

رحمتی‌پور و تیمش چند هفته‌ای هم بالای جدول جا خوش کرده بودند، اما سرمربی تیم شیمیدر می‌گوید: کار خیلی سخت شده است. ما با پشت سرگذاشتن تمرینات خوب پیش از فصل وارد بازی‌ها شدیم و نتایج خوبی گرفتیم، اما هر چقدر از زمان بازی‌ها گذشت، تیم‌ها آماده‌تر شدند و با استخدام بازیکنان خارجی برای ما خط و نشان کشیدند.

شیمیدر با اوشین ساهاکیان، فرید اصلانی و سجاد مشایخی به اتفاق جوانان مستعد از تیم‌های با آتیه بسکتبال ایران است و رحمتی‌پور، مربی بااخلاق تیم به همراه محمد عابدینی آنالیزور تیم ملی تاکنون تلاش زیادی برای حفظ جایگاه تیم در بالای جدول انجام داده‌اند.

رحمتی‌پور درباره ادامه بازی‌های تیمش می‌گوید: تیم‌ها بازیکنان خارجی دارند در صورتی که ما از نفرات جوان استفاده می‌کنیم و اگر نیروی همسنگ با آنها نداشته باشیم ممکن است موقعیتمان به خطر بیفتد. در واقع نیم‌فصل بازی‌های دست‌گرمی است، اما نیم‌فصل دوم تا پایان پلی‌آف برای نتیجه‌گیری تیم‌ها حیاتی است. بنابراین باید بتوانیم با ابزار لازم با رقبا مبارزه کنیم، به‌ویژه از این نظر که نتایج بازی‌های رفت و برگشت در مرحله پلی‌آف حساب می‌شود.

جدول خوزستانی بسکتبال ایران

نیم‌فصل لیگ برتر بسکتبال تمام شد. بازی‌ها به سرعت برق و باد در شهرها جریان پیدا کرد تا نفت آبادان و پتروشیمی بندرامام صدر جدول لیگ 10 تیمی بسکتبال را جلوه‌ای خوزستانی بدهند. بعد از دو تیم جنوبی، شیمیدر در مکان سوم است، اما تیم‌های دیگر لیگ برتر بسکتبال به ترتیب از این قرارند: شهرداری گرگان، شهرداری اراک، دانشگاه آزاد، ثامن مشهد، شهرداری تبریز، آینده‌سازان میهن اصفهان و نیروی زمینی تهران. دور برگشت رقابت‌ها از دوشنبه آینده به راه می‌افتد.

محمد رضاپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها