رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس جمهور ترکمنستان تاکید کردند:

تقویت حرکت‌های فکری عقلانی، راه مقابله با تروریسم

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز در دیدار قربان‌قلی‌ بردی محمد‌اف، رئیس‌جمهور ترکمنستان با اشاره به روابط نزدیک و دوستانه ایران و ترکمنستان و ظرفیت‌های فراوان موجود برای توسعه همکاری‌های دوجانبه و مقابله با آتش‌افروزی‌ها در منطقه، تأکید کردند: راه مقابله با جریان‌های تروریستی و خنثی کردن نفوذ آنها، مجال دادن به مردم در فعالیت‌های صحیح اسلامی و تقویت حرکت‌های فکری اسلامی معتدل و عقلانی است.
کد خبر: ۸۵۸۶۹۱

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، دو ملت ایران و ترکمنستان را همسایگانی همچون دو خویشاوند توصیف کردند و با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های فراوان در جهت توسعه همکاری‌ها افزودند: لازم است که با جدیت در جهت اجرای توافقات صورت گرفته گام‌های مؤثر و عملی برداشته شود.

پیشرفت همسایگان به نفع ایران است

رهبر انقلاب، امنیت، رفاه و پیشرفت همسایگان و کشورهای اسلامی را به نفع جمهوری اسلامی خواندند و گفتند: مرزهای ایران و ترکمنستان مرزهای صلح و آرامش و موجب آسایش خاطر طرفین بوده و امکان استفاده از مسیر ایران برای راهیابی به خلیج فارس و دریای آزاد فرصت ارزشمندی برای ترکمنستان است.

ایشان با اشاره به امنیت ایران و ترکمنستان در شرایط پرتنش منطقه، افزایش همکاری‌ها را برای استمرار این وضعیت ضروری دانستند و خاطرنشان کردند: در تقابل با وحشی‌گری و تروریسم خشن داعش و گروه‌های تکفیری نظیر آن که به‌نام اسلام این جنایات را انجام می‌دهند، باید به مردم مجال فعالیت‌های اسلامی صحیح داده شود و بهترین راه خنثی کردن نفوذ این جریان‌ها، تقویت حرکت‌های فکری اسلامی معتدل و عقلانی است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جنایات وحشیانه جریان‌های تروریستی در سر بریدن و سوزاندن انسان‌ها را نشانه بیگانگی کامل این جریان‌ها از اسلام خواندند و تأکید کردند: اسلام، دین برادری، محبت و خیرخواهی برای دیگران است و این جنایات هیچ ربطی به اسلام ندارد.

رئیس‌جمهور ترکمنستان: سخنان شما موجب دلگرمی است

در این دیدار که جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز حضور داشت، «قربان‌قلی بردی محمداف» رئیس‌جمهور ترکمنستان با اظهار خرسندی از سفر به تهران، دیدار با رهبر انقلاب اسلامی را مایه افتخار دانست و افزود: ایران و ترکمنستان همواره از روابط حسنه و تاریخی برخوردار بوده و در غم و شادی یکدیگر شریک هستند و سخن شما مبنی بر این‌که ایران و ترکمنستان نه فقط دو همسایه بلکه دو خویشاوند هستند، موجب تشویق و دلگرمی دولت و ملت ترکمنستان است.

رئیس‌جمهور ترکمنستان با یادآوری توصیه‌های رهبر انقلاب اسلامی در سفرهای قبلی خاطرنشان کرد: سخنان شما به عنوان رهبری دانا و انسانی متفکر ارزش فراوانی برای ما دارد و عمل به توصیه‌های شما نتایج بسیار خوبی به دنبال داشته است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان برای توسعه روابط، به‌ویژه در بخش گاز، حمل و نقل و راه سازی، گفت: پیشبرد پروژه‌های عمرانی و اقتصادی مشترک ایران و ترکمنستان به نفع کل منطقه است.

رئیس‌جمهور ترکمنستان با یادآوری سابقه تاریخی و اهمیت جاده ابریشم، افزود: برخی از کشورها علاقه مند هستند تا از طریق ایران و ترکمنستان به دریا وصل شوند.

وی همچنین اوضاع سیاسی منطقه را نامطلوب دانست و با اشاره به جنایت‌های گروه تروریستی داعش گفت: داعش و امثال آن بویی از اسلام نبرده‌اند و متأسفانه توسط برخی دولت‌ها تغذیه و حمایت می‌شوند..

امضای 9 یادداشت تفاهم میان ایران و ترکمنستان

همزمان با سفر بردی محمداف رئیس‌جمهور ترکمنستان، مقامات جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان 9 یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند. یکی از این یادداشت‌های تفاهم، همکاری در زمینه صداوسیما بود که توسط اخگر، معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیما و مقصد آل‌تایف رئیس سازمان دولتی صداوسیمای ترکمنستان به امضا رسید.

در جریان این سفر، رئیس‌جمهور کشورمان نیز دیروز با همتای ترکمنستانی خود دیدار کرد و با تاکید بر تحکیم روابط دوستانه و برادرانه با ترکمنستان، گفت: تصمیم دو کشور بر این است که ظرف ده سال سطح روابط اقتصادی به 60 میلیارد دلار برسد. به گزارش ایرنا، حسن روحانی دیروز در نشست خبری مشترک با قربانقلی بردی محمداف رئیس‌جمهور ترکمنستان افزود: در این دیدار بهره‌برداری بیشتر و بهتر از دریاچه خزر مورد تبادل‌نظر قرار گرفت که دو کشور می‌توانند نسبت به بلوک‌های مشترک برای اکتشاف و استخراج همکاری کنند؛ در زمینه بنادر دریای خزر و همکاری بیشتر برای تحقق رژیم حقوقی نهایی برای این دریا نیز گفت‌وگو شد.

ورود سران عراق و الجزایر به تهران

اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز امروز در‌ حالی در تهران برگزار می‌شود که براساس اعلام وزیر نفت، قرار است روسای‌جمهور کشورهای بولیوی، روسیه، گینه‌استوایی، نیجریه، ونزوئلا، عراق، ترکمنستان (به‌عنوان مهمان)، ایران و نخست‌وزیر الجزایر در این اجلاس حضور داشته باشند.

افزون بر رئیس‌جمهور ترکمنستان، فؤاد معصوم رئیس‌جمهور عراق نیز دیروز وارد فرودگاه بین‌المللی مهرآباد شد و مورد استقبال علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان قرار گرفت. همچنین عبدالمالک سلال نخست‌وزیر الجزایر با استقبال حمید چیت‌چیان وزیر نیرو وارد تهران شد. رئیس‌جمهور نیجریه هم دیشب سفر خود به تهران را آغاز کرد. سران کشورهای حاضر در تهران، افزون بر اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در جلساتی با حضور مقامات کشورمان نیز حضور خواهند یافت.

بر همین اساس سیدرضا طباطبایی‌شفیعی سفیر ایران در بولیوی اظهار کرد: وزرای خارجه، انرژی و همچنین هیأتی از وزارت بهداشت بولیوی، اوو مورالس، رئیس‌جمهور این کشور را در سفر به تهران همراهی می‌کنند و احتمال امضای چند یادداشت تفاهم در سفر مورالس به تهران وجود دارد.

تدابیر ویژه برای تامین امنیت اجلاس گازی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در حاشیه برگزاری اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز در تهران وجود دارد، موضوع تامین امنیت آن است که همزمان با تهدیدات داعش، اهمیت بیشتری به خود گرفته و در همین زمینه سردار مومنی جانشین فرمانده ناجا در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: تمام تمهیدات لازم برای برگزاری اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز پیش‌بینی شده است. نیروی انتظامی در دو حوزه ترافیکی و امنیتی آمادگی کامل برای این اجلاس دارد و در هر دو حوزه از تمام توانایی نیروی انتظامی استفاده شده است. وی افزود: تمرین‌های لازم برای تامین امنیت اجلاس انجام شده است و با آمادگی کامل آن را پوشش می‌دهیم و جای هیچ نگرانی نیست.

همچنین روز گذشته سردار سرتیپ پاسدار حسین ساجدی‌نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ به اجرای طرح‌های امنیتی، حفاظتی و ترافیکی پلیس تهران برای برپایی هر چه باشکوه‌تر اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز اشاره و اظهار کرد: روز دوشنبه در ساختمان اجلاس در بزرگراه چمران حضور رؤسای کشورهای صادرکننده گاز را داریم و به همین دلیل، تمهیدات خاصی در این زمینه پیش‌بینی شده است. روز دوشنبه (امروز) از پیش از ظهر محدودیت‌های تردد را در محدوده‌های چمران، نیایش، زیر پل پارک‌وی، محدوده خیابان ولیعصر، ولنجک و محمودیه اعمال خواهیم کرد و از شهروندان ساکن در این مناطق خواهش می‌کنیم همکاری لازم را با پلیس داشته باشند. سردار ساجدی‌نیا گفت: روز دوشنبه در مناطق یک، 2 و 3 تهران مراکز علمی، دانشگاهی و برخی مراکز دولتی تعطیل است و همکاران ما در همه مناطق، معابر، هتل‌ها و مسیر تردد این افراد مستقر شده و حضور خواهند داشت. وی همچنین در پاسخ به پرسش فارس در مورد حضور داعش در تهران، گفت: هیچ‌گونه موردی از داعش در سطح شهر نداریم و پلیس تهران آمادگی کامل دارد تا اگر اتفاقی به وجود آید سریعا اقدام کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها