معاون خدمات شهری آمل در گفت‌وگو با جام‌جم:

رودخانه هراز به‌زودی لایروبی می‌شود

رودخانه هراز در شهرستان آمل استان مازندران، قدمتی به اندازه این شهر دارد. این رود که از ارتفاعات البرز سرچشمه می‌گیرد، آمل را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرده است.
کد خبر: ۸۵۷۹۲۶

رودخانه هراز در حالت عادی به آرامی در شهر جریان دارد، اما هرازگاهی که بارش باران شدید باشد، وقوع سیلاب در مسیر رودخانه هراز باعث آبگرفتگی سطح وسیعی از زمین‌های اطراف رودخانه می‌شود. کارشناسان برداشت بی‌رویه خاک از بستر رودخانه، تجاوز به حریم رود هراز و قطع درختان را عامل اصلی این حادثه می‌دانند. به‌تازگی تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری و شورای اسلامی شهر آمل برای لایروبی رودخانه هراز منعقد شده که در صورت اجرایی شدن آن، ورود آب سرعت بیشتری می‌گیرد و پیش‌بینی می‌شود در صورت وقوع مجدد سیل به میزان قابل توجهی خسارات ناشی از این حادثه طبیعی در سطح شهر کاهش پیدا می‌کند. درباره این طرح با علی علیزاده، معاون خدمات شهری شهرستان آمل گفت‌وگو کردیم که می‌خوانید.

تفاهم‌نامه‌ای که برای لایروبی رودخانه هراز منعقد شده، شامل چه مواردی است؟

یکی از وظایف ذاتی شهرداری‌ها، کاهش صدمات و حوادث ناشی از اتفاقات طبیعی است. وقوع سیل یکی از این حوادث است که بعضا مشکلاتی را برای شهر ایجاد کرده است. یکی از برنامه‌های شهرداری آمل در طول سال لایروبی و تسطیح رودخانه‌های اصلی و فرعی و انهار سطح شهر بوده است. در عین حال برای این‌که پاکسازی، ساماندهی، تسطیح و لایروبی رودخانه هراز با هماهنگی بهتر صورت بگیرد با اخذ مجوزهایی از استانداری، شهرداری و اداره آبیاری شهرستان آمل تفاهم‌نامه‌ای را منعقد کردیم تا این روند کارایی بهتری پیدا کند.

مگر رودخانه هراز در سال‌های گذشته لایروبی نمی‌شد؟

هرساله لایروبی روخانه‌های اصلی و فرعی از جمله رود هراز در دستور کار شهرداری قرار داشت و با رصد وضعیت آبگرفتگی معابر شهر، خدماتی را در جهت رفاه حال بیشتر شهروندان ارائه می‌داد، اما امسال با توجه به سرمای هوا، وضعیت نامساعد جوی و بارش شدید باران روند خدمات‌رسانی و انجام کار ساماندهی و لایروبی رودخانه هراز با قوت بیشتری در حال پیگیری است.

اجرایی شدن این طرح چه آثار و تبعاتی برای شهرستان آمل دارد؟

با اجرایی شدن این تفاهم‌نامه رودخانه هراز ساماندهی می‌شود. طبیعتا این روند نیاز به بررسی کامل دارد. ممکن است برخی از مسیرهای جریان رود را تسطیح کنیم. لایروبی، برداشتن موانع و حتی تغییر مسیر جریان آب هم از دیگر اقداماتی خواهد بود که در جریان اجرایی شدن طرح مورد بررسی قرار خواهیم داد. این اقدام باعث روان‌تر شدن آب و جلوگیری از وقوع سیل می‌شود و پل معلق آمل و مجموعه‌های داخل شهری نیز آسیب نخواهد دید.

این تفاهم‌نامه از چه وقت اجرایی خواهد شد؟

به‌تازگی این تفاهم‌نامه منعقد شده و در پی تسریع در روند اجرایی کردن آن هستیم؛ البته هماهنگی‌های بین دستگاهی به‌خوبی برقرار شده است و امیدواریم که هرچه زودتر بتوانیم آن را اجرایی کنیم.

فتاح غلامی

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها