جام‌جم از حضور پررنگ بازیکنان جوان در لیگ پانزدهم گزارش می‌دهد

اکسیر جوانی در رگ‌های فوتبال ایران

آنچه در این سال‌ها از بازی‌های مقدماتی المپیک در ذهن فوتبالدوستان ایرانی حک شده، چیزی جز شکست و ناکامی نبوده است. اما این بار باید امیدوار بود؛ امیدوار به عبور از طلسم 40 ساله و راهیابی به المپیک. این را فراوانی بازیکنان مستعد، جوان و تاثیرگذاری می‌گوید که در این فصل تعدادشان از همه 14 دوره قبلی لیگ برتر بیشتر است.
کد خبر: ۸۵۷۴۵۴

به واقع لیگ برتر پانزدهم را باید مکانی برای تبلور بازیکنان جوان و با آتیه فوتبال ایران دانست. بازیکنان زیر 23 سالی که در تیم‌های خوب نقشی کلیدی را ایفا کرده‌اند و به‌واسطه همین حضور پررنگ، حالا انتخاب‌های زیادی پیش روی کارلوس کی‌روش و محمد خاکپور گذاشته‌اند.

در همین بازی اخیر تیم ملی مقابل ترکمنستان، وقتی کی‌روش ستاره‌ای چون رضا قوچان‌نژاد را که به‌تازگی با پیراهن چارلتون گلزنی کرده است، روی نیمکت نشاند و بازیکنان جوانی چون کاوه رضایی و مهدی ترابی را از ابتدا به زمین فرستاد، خیلی‌ها خوشحال شدند؛ خوشحال از این که سرانجام جوان‌های لیگ توانسته‌اند خود را به تیم ملی تحمیل کنند.

در پرسپولیس حالا احمد نوراللهی یک چهره انکار‌ناپذیر است؛ کسی که با وجود سن کم در پستی چون هافبک دفاعی بیشترین تاثیرگذاری را دارد. در استقلال هم مظلومی اگر بخواهد کمربند خط دفاعی‌اش را محکم ببندد، حتما باید روی روزبه چشمی حساب کند. راه‌آهن اگرچه در نیمه بالای جدول نیست، اما مهدی تارتار خوب می‌داند تیمش بدون میلاد و مهرداد محمدی قطعا یکی از گزینه‌های سقوط خواهد بود. همین تاثیرگذاری را کاوه رضایی و احسان پهلوان در ذوب‌آهن مدعی دارند. تیم یحیی گل‌محمدی در دفاع و حمله، متکی به بازیکنانی است که هنوز به 24 سال نرسیده‌اند. سایپا هم اگرچه در فصل نقل و انتقالات جواد نکونام و چند بازیکن باتجربه دیگر را به ترکیب خود اضافه کرد، اما این روزها بدون مهدی ترابی که در خط حمله تیم ملی بازی می‌کند، انگار یک چیز کم دارد. تراکتورسازی را هم نمی‌توان بدون شماره یک این تیم محمدرضا اخباری تصور کرد، بازیکنی که با چند واکنش خیره‌کننده حالا یکی از گلرهای تیم ملی در گوام است. از این دست بازیکنان تاثیرگذار لیگ امسال کم ندارد؛ محمدحسین کنعانی‌زادگان در ملوان، علی کریمی در سپاهان، علیرضا نقی‌زاده در سیاه‌جامگان، داریوش شجاعیان در گسترش فولاد، محمد دانشگر، امیرارسلان مطهری و رضا علیاری در نفت، شاهین ثاقبی در تراکتورسازی، یوسف وکیا در فولاد، سید‌محسن کریمی و فرشید اسماعیلی در استقلال، صائب محبی در ذوب‌آهن، وحید حیدریه در پرسپولیس، حسین فاضلی در سپاهان و... .

به این جمع سردار آزمون، علیرضا جهانبخش و سعید عزت‌اللهی را هم اضافه کنید؛ سه لژیونری که این روزها در روسیه و هلند حضور پر‌رنگی دارند.

این بازیکنان همگی در رده سنی امید هستند، اما در تیم‌های باشگاهی خود جزو عناصر تاثیرگذار به شمار می‌روند. در همین لیگ قطعا بازیکنان جوان دیگری هم حضور دارند که در انتظار اعتماد بیشتر مربیان برای بازی در ترکیب اصلی تیم‌های خود هستند تا به این واسطه در آینده‌ای نزدیک خود را به اردوهای تیم ملی امید و بزرگسال برسانند.

چیزی به آغاز مرحله نهایی مقدماتی المپیک نمانده است. طبق برنامه اعلام شده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا تیم امید ایران باید در نخستین بازی خود در مرحله نهایی مقدماتی المپیک روز 22 دی ماه در ورزشگاه جاسم بن حمد قطر به مصاف سوریه برود. بسیاری از این نفراتی که در بالا از آنها نام برده شد، هم‌اکنون در اردوی تیم امید در دوبی هستند و برخی دیگر هم تیم ملی را در بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی همراهی می‌کنند. با این اکسیر جوانی که در رگ‌های فوتبال ایران جاری شده، این امیدواری بیجا نیست که بعد از 40 سال صعود به رقابت‌های المپیک 2016 ریو را جشن بگیریم. آنچه در جدول زیر آمده اسامی 16 بازیکن رده سنی امید (زیر 23 سال) است که در 11 هفته اول نیم فصل نخست لیگ برتر بیش از 70 درصد دقایق را در ترکیب تیم‌های خود حضور موثر داشتند.

ستاره‌هایی با رقم‌های غیر نجومی

وقتی از این بازیکنان جوان صحبت می‌شود، عدد و رقم‌های میلیاردی هم کنار می‌روند. آقای گل کنونی لیگ برتر مهرداد محمدی 22 ساله‌ای است که برای یک فصل بازی در راه آهن فقط 150 میلیون تومان گرفته است. یا رضا شکاری که با 17 سال سن در زمره جوان‌ترین گلزن‌های تاریخ لیگ برتر قرار دارد، با قراردادی به ارزش 70 میلیون تومان در ذوب‌آهن توپ می‌زند. در تیم‌هایی مثل پرسپولیس، استقلال و سپاهان هم که سطح قراردادها اندکی بالاتر است، رقم قرارداد بازیکنان تاثیرگذاری چون احمد نوراللهی، روزبه چشمی یا علی کریمی به 460 میلیون تومان تجاوز نمی‌کند. حال آن که تاثیرگذاری این بازیکنان از بسیاری از چهره‌های میلیاردی لیگ پانزدهم بیشتر بوده است.

تازه در این جمع بازیکنان سربازی چون محمدحسین کنعانی‌زادگان، محمدرضا اخباری و شاهین ثاقبی هم هستند که سرجمع ده میلیون تومان هم دریافتی نداشته‌اند.

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها