به گزارش جام جم آنلاین ، منوچهر منطقی در گفتوگو با اقتصادنیوز افزود: ایراد وارد به خودروسازان کشور این است که در جهت اعتمادسازی حرکت نکردهاند. حداقل انتظاری که مشتریان دارند، عرضه محصول با کیفیت است و این یعنی نوعی اعتمادسازی. این که می گویم «محصول با کیفیت»، منظورم کیفیت در کنار تیراژ است، زیرا این دو باید با هم افزایش پیدا کنند. ما نباید تیراژ را فدای کیفیت و کیفیت را قربانی تیراژ کنیم، هرچند متاسفانه این اتفاق رخ داده است.
مدیر عامل پیشین ایران خودرو ایرادی که به خودروسازی کشور وارد است این که این صنعت تمام مشکلات خود را به مشتری تحمیل کرده است. مثلا باید سخت کار می کردیم تا قیمت کاهش پیدا کند، اما این کار را نکردیم و در نتیجه «افزایش قیمت» به مشتریان منتقل شد.
او در پاسخ به این پرسش که در دوران مدیرعاملی خودتان هم بحث قیمت و کیفیت خودرو مطرح بود، شما آن زمان با این معضل چه کردید؟ گفت: آن زمان مشتری قیمتهای ما را میپسندید و کمتر پیش می آمد که بشنویم «خودرو گران است»، بلکه بیشتر می شنیدیم قیمت ها معمولی اند.
مدیر عامل پیشین ایران خودرو افزود: یکی از مشکلات خودروسازی کشور، به روز نبودن محصولات است. الان مشتری داخلی، خودرو ایرانی را با خودرو چینی مقایسه می کند و وقتی می بیند آپشن محصول چینی بیشتر و قیافه اش جذاب تر است، خب طبعا آن را ترجیح می دهد. بنابراین ما در خلق محصول و به روز رسانی خودروهای داخلی، واقعا گامی برنداشته ایم. قبلا حتی تعداد محصولاتی که عرضه می شد، بالاتر بود، اما الان تنوع نیز به نوعی پایین آمده است.
او افزود: مجموعه عواملی که گفتم، سبب شده خودروسازی در جایگاه اجتماعی پایینی قرار بگیرد و بیرون آمدن از این شرایط نیز فوق العاده سخت است. این در حالی است که اگر خودروسازان خود را جای مردم قرار می دادند، می توانستند استراتژی بهتری را انتخاب کنند.
البته نباید نقش دولت را در وضع فعلی صنعت خودرو، نادیده بگیریم، چه آنکه دولت می توانست با برخی سیاستگذاری ها و اعمال سختگیری هایی بر خودروسازان، آنها را مجبور به ارتقای کیفیت محصولات شان کند.
او با بیان اینکه خودروسازان بین سه تا پنج سال زمان نیاز دارند تا اعتماد را به مشتریان برگردانند،گفت: فقط باید راهش پیدا کنند. به نظر من راهکار اصلی برای حل این مشکل،توسعه محصول است؛ باز هم خودروهای چینی را مثال می زنم که کلی آپشن دارند و به روزتر از محصولات خودروسازی ما هستند و همان طور که گفتم بخشی از مشتریان، این خودروها را به محصولات ایرانی ترجیح می دهند. در نتیجه ما هم باید به سمت توسعه محصول برویم و به تنوعی که مشتری انتظار دارد، پاسخگو باشیم و در این صورت می توانیم به بازگشت اعتماد عمومی به صنعت خودرو امیدوار باشیم.
مدیرعامل پیشین ایرانخودرو در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش کیفیت سبب بالا رفتن قیمت نخواهد شد، گفت: قیمت هم قابل کنترل است. خودروهای داخلی، گران به دست مصرف کننده می رسند. حالا باید چرایی این موضوع را ارزیابی کنیم و ببینیم فاکتورهای افزایش قیمت چیست. وقتی به عوامل افزایش قیمت در صنعت خودرو نگاه می کنیم، متوجه می شویم بخشی از آن سهم خودروسازان است و یک بخش دیگرش به آنها ربطی ندارد. وقتی خودروساز مجبور است برای تامین مواد اولیه اش وام با بهره30 درصدی بگیرد، هزینه تولید و قیمت تمام شده محصولات، خود به خود بالا می رود.
منطقی گفت: کلی ضایعات و دیگر مسائل نیز وجود دارد که این 30 درصد را بالا و بالاتر می برد. در واقع حرفم این است که اگرچه تامین مواد اولیه در دست خودروسازان است، اما هزینه اش با آنها نیست و در عمل دو برابر می شود. در این شرایط، باید دولت یا وزارت صنعت و یا سازمان گسترش، با خودروسازان جلسه بگذارند و بگویند ما می خواهیم مشتریان را از حیث کیفیت و قیمت خودروهای داخلی قانع کنیم و در ادامه راهکار نیز ارائه شود.
آنها باید دور هم جمع شوند بگویند برای قیمت چه راهکاری دارند و برای کیفیت چه برنامه ای؛ قبول دارم این راهکارها و برنامه ها برای کوتاه مدت جواب نخواهد داد، اما در بلندمدت حتما جواب می دهند.
او افزود: باید قبول کنیم که کاهش قیمت خودروهای داخلی بسیار سخت است، آنقدر سخت است که به اصطلاح «تومان تومان» اتفاق خواهد افتاد نه میلیون میلیون. منظورم این است که قیمت خودرو را نمی توان میلیون میلیون پایین آورد، بلکه این اتفاق با مثلا 10 هزار تومان و 20 هزار تومان رخ می دهد و مجموع آن می شود یک کاهش قیمت کلی. در واقع این طور نیست که شما اراده کنی و چند میلیون تومان از قیمت محصولاتت پایین بیاوری. این کار به این نیاز دارد که طرفین اعتماد کامل به یکدیگر داشته باشند.
منطقی در پاسخ به این پرسش که اگر الان مدیرعامل ایران خودرو بودید، قیمت ها بالاتر از حال حاضر بود یا پایین تر؟ گفت: به احتمال زیاد پایین تر. البته نمی دانم چقدر، اما بررسی می کردم که تا چه حد می توان قیمت ها را پایین آورد. به هر حال اگر در خودروسازی بودم، تلاش می کردم قیمت ها را پایین بیاورم.
او گفت: ما وقتی سمند را به بازار دادیم، قیمت آن 13 میلیون تومان بود و وقتی دیدیم زیاد مشتری ندارد، آن را به قیمت 9 میلیون تومان روانه بازار کردیم. این روش اتفاقا جواب داد و اصلا بعد از همین کار بود که بازار سمند راه افتاد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد