قرار است 1000 میلیارد تومان از 4400 میلیارد تومان بدهی بیمه‌ها در همین هفته به وزارت بهداشت پرداخت شود

مهلت یک هفته‌ای برای پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها

این روزها بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، صورت‌شان را با سیلی سرخ نگه داشته اند و عده‌ای از آنها حتی توان پرداخت حقوق کارکنان خود را ندارند. بدقولی بیمه‌ها موجب شده بیمارستان‌ها حدود 4400 میلیارد تومان از بیمه‌ها طلبکار باشند؛ طلبی که حدود هشت ماه است به بیمارستان‌ها پرداخت نشده است و به همین دلیل، بسیاری از مراکز درمانی برای ارائه خدمات به بیماران در تنگنای شدید مالی گرفتار شده‌اند.
کد خبر: ۸۵۶۴۵۹

اوضاع به‌قدری اورژانسی شده است که شنبه شب قبل، معاون اول رئیس‌جمهور هم وارد گود شد تا در جلسه مشترک با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، رئیس کل بانک مرکزی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیران عامل سازمان‌های بیمه‌گر پایه، فکری به حال بدهی بیمه‌ها شود.

جزئیات دقیق این جلسه چند نفره به بیرون درز پیدا نکرده است، اما معاون درمان وزارت بهداشت به رسانه‌ها خبر داده که در این جلسه مقرر شد در مدت یک هفته، سازمان‌های بیمه‌گر پایه، سازمان تامین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت، هزار میلیارد تومان از مطالبات بیمارستان‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را پرداخت کنند.

آن‌طور که پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت به نقل از محمد آقاجانی منتشر کرده، قرار است سیستم پرداخت مطالبات بیمارستانی نیز متحول شود.

دکتر صادقی:

طرح تجمیع بیمه‌ها راه حل مشکلات طرح تحول سلامت است

به گفته این مقام مسئول، بر این اساس قرار است عامل سوم با استفاده از بانک‌های عامل و با کمک بانک مرکزی برای پرداخت به‌موقع مطالبات بیمارستان‌ها از سازمان‌های بیمه‌گر پایه تعیین شود.البته این حرف هنوز در حد پیشنهاد است، اما آنچه خبرش قطعی است، پرداخت حدود یک چهارم طلب بیمارستان‌ها توسط بیمه‌ها در همین هفته پیش‌روست.

امیدواری به ادامه طرح تحول سلامت

تزریق هزار میلیارد تومان اعتبار به بیمارستان‌ها، خبر خوبی برای پزشکان و کارکنان دانشگاه‌های علوم پزشکی است؛ کارکنانی که خیلی‌هایشان ماه‌هاست از حقوق و مزایای گذشته بی‌بهره مانده‌اند. پرداخت این بدهی‌ها می‌تواند طرح تحول سلامت را هم از وضعیت بی‌پولی فعلی خارج کند و امیدها برای ادامه این طرح کلان را زنده نگه دارد.

دکتر عباسعلی خادمی، عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور نیز در گفت‌وگو با جام‌جم به همین مساله اشاره می‌کند و می‌گوید: با پرداخت بدهی بیمه‌ها، کارکنان بیمارستان‌های علوم پزشکی کشور که در طرح تحول سلامت مشارکت دارند، به ادامه کار دلگرم می‌شوند و در نهایت به نفع بیماران هم تمام می‌شود؛ زیرا بیماران هم خدمات شایسته‌تری را دریافت خواهند کرد. از سوی دیگر، مسئولان وزارت بهداشت نیز بارها اعلام کرده‌اند که پاشنه آشیل طرح تحول سلامت، بیمه‌ها هستند که می‌توانند این طرح را به شکست بکشانند. پرداخت‌نشدن بدهی بیمارستان‌ها و تاخیر چند ماهه بیمه ها، تا حدودی این پیش‌بینی را به واقعیت نزدیک‌تر کرده بود، اما در صورت پرداخت هزار میلیارد تومان طلب بیمارستان‌ها، دوباره می‌توان به تداوم بزرگ‌ترین طرح اجتماعی دولت امیدوار بود.

تجمیع بیمه‌ها؛ مانع تلنبار شدن بدهی‌ها

بیمه‌ها توان پرداخت همه مطالبات بیمارستان‌ها را ندارند. مسئولان سازمان‌های بیمه‌گر بارها عنوان کرده‌اند که با اجرای طرح تحول سلامت، بار مالی هنگفتی به بیمه‌ها تحمیل شده، اما حتی گوشه‌ای از اعتبارات طرح تحول سلامت هم به آنها اختصاص پیدا نکرده است؛ طوری که حالا آنها مدعی‌اند نمی‌توانند مثل گذشته، مطالبات بیمارستان‌ها را پرداخت کنند.

دکتر خادمی:

پرداخت بدهی بیمه‌ها در نهایت به نفع بیماران تمام می‌شود

دکتر شاهین محمد صادقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم، راه‌حل این مشکل را اجرای طرح تجمیع بیمه‌ها می‌داند و می‌گوید: طرح تحول سلامت تاکنون توانسته رضایت بسیاری از هموطنان را جلب کند. برای ادامه این راه نیاز است طرح تجمیع بیمه‌ها اجرا شود تا دیگر شاهد بروز مشکلاتی مثل بدهی هنگفت بیمه‌ها به بیمارستان‌ها نباشیم.

حرف این نماینده مجلس این است که وقتی منابع همه صندوق‌های بیمه پایه با یکدیگر تجمیع شود، قدرت مالی بیمه‌ها برای پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها بالاتر می‌رود و کارها با مدیریت و رضایتمندی بهتری انجام می‌شود.

دکتر خادمی، عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور هم این راه‌حل را قبول دارد و می‌گوید: تجمیع بیمه‌ها، تعدد مراکز تصمیم‌گیر در نظام سلامت را کاهش خواهد داد و در نتیجه هم بودجه‌ها و هم مدیریت بودجه‌ها متمرکز می‌شود و کارها بیشتر سامان می‌یابد. البته از نگاه دکتر محمد صادقی، فقط تجمیع بیمه‌ها کافی نیست، بلکه باید بین وزارت بهداشت، وزارت رفاه و همه نهادهای مرتبط با نظام سلامت نیز هماهنگی دقیق و مدیریتی یکپارچه اعمال شود تا شاهد این همه اختلاف در سیاستگذاری‌های نظام سلامت نباشیم؛ اختلاف‌هایی که در نهایت مردم را قربانی دعواهای سازمانی می‌کند، بدون آن‌که به ارتقای سلامت عمومی جامعه بینجامد.

امین جلالوند

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها