صبح دیروز بساط معتادان کارتن‌خواب ساکن پارک حقانی درآتش سوخت

ساماندهی هرندی با شعله‌های آتش!

معلوم بود محله هرندی تهران چیزی به سر دارد، می‌شد حدس زد این محله بحران زده به همین زودی‌ها از خشم انباشته می‌شود و عصبانیت‌های فروخورده‌اش بیرون می‌زند. دیروز بغض هرندی ترکید و موجی از خشم در پارک حقانی این منطقه راه انداخت. از ابتدای صبح زیرباران پاییزی تهران در حالی که سوزی در هوا بود عده‌ای وارد پارک شدند، وسایل معتادان ساکن آنجا را گله به گله جمع کردند و بعد با شعله‌های آتش کارشان را ساختند.
کد خبر: ۸۵۴۶۸۸

لباس‌ها، رواندازها، چادرها، دمپایی‌ها، همه چیز سوخت و دود سیاهش زیرباران قد کشید و به هوا رفت. این تسکینی برای همان خشم‌های فروخورده بود، البته به تفسیرعاملان آن، نه این که این اقدام احساسی و ناگهانی واقعا تسکینی باشد برای محله هرندی.

پارک حقانی در24 ساعت شبانه‌روز جهنمی است برای خودش. همیشه شلوغ، همیشه پر از معتاد کارتن‌خواب، همیشه پر از موادفروشان پیاده و موتورسوار، پر از مصرف‌کننده‌های پیر و جوان که پایپ و سیخ و زرورق را مثل برگه افتخار دردست می‌گیرند و بی‌خیال روزگار تزریق می‌کنند. پارک حقانی زشت‌ترین تکه از محله هرندی است، پر از شرمساری، ‌تاسف، اندوه و خلافکاری.

عاملان حادثه که بودند؟

اما چه کسانی به شعله‌های آتش متوسل شدند و دیروز معرکه پارک حقانی را راه انداختند، این برای ما سوالی بود با پاسخ‌های متناقض. ظهر روز گذشته گزارش این آتش‌سوزی از طریق منابع خبری غیررسمی به جام‌جم رسید. منبع خبر می‌گفت عکسی در تلگرام منتشر شده که صحنه‌ای از این آتش‌سوزی را نشان می‌دهد و در توضیح آن آمده که نیروهای شهرداری این بلوا را راه انداخته‌اند. دنباله این خبر را که گرفتیم، رسیدیم به یک منبع آگاه، از اعضای یکی از سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در محله هرندی، کسی که شاهد آتش‌سوزی بوده و می‌گفت عوامل شهرداری پشت این ماجرا هستند.

به اعضای شورای شهر تهران زنگ زدیم، کسی در جریان نبود. با پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تماس گرفتیم که عازم جلسه‌ای برای ساماندهی محله هرندی بود. او هم هنوز خبر را نشنیده بود، اما بعید دانست پای شهرداری در میان باشد.

هرندی، کانون بحرانی که درمان می‌خواهد

حالا یک معمای چند مجهولی در میان است، این که آیا مردم مسبب این بی‌نظمی بوده‌اند یا شهرداری؟ مسبب حادثه دیروز پارک حقانی هر که بوده باید نتیجه گرفت هنوز کسانی هستند که به برخوردهای قهری با اعتیاد خیابانی اعتقاد دارند، اما اگر رشته کار به دست شهرداری بوده باید مخاطب قرارش داد که مگر شما مسئول ساماندهی محله هرندی نیستید، آیا ساماندهی با برافروختن آتش؟ و اما اگر مردم خودسرانه و خودجوش دست به چنین کاری زده‌اند یک مفهوم بیشتر ندارد و آن این که آستانه تحمل در هرندی بسیار پایین آمده و این محله برای تبدیل شدن به یک کانون بحران واقعی به تلنگری بند است.

هرندی برای نظم گرفتن و پوست انداختن نیاز به بگیر و ببند و کتک‌کاری ندارد، هرندی با آن حجم انبوه معتادان متجاهرش به برنامه‌ریزی نیاز دارد. شنیدنش جالب است؛ بعد ازآتش‌سوزی دیروز، معتادان محله هرندی پاک یا محو نشدند بلکه در کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف یا جاهای دیگر پراکنده شدند و دنبال سرپناهی گشتند.

پاسخ شهرداری منطقه 12

با شهرداری منطقه 12 تهران تماس گرفتیم، مسئول ارتباط با رسانه‌های آن ماجرا را پیگیری کرد و توضیح داد: «مردم، پارک حقانی را آتش زده‌اند، شهرداری هیچ دخالتی در ماجرا نداشته و شهردار ناحیه گفته فقط نظاره‌گر ماجرا بوده‌اند، عکس و فیلم‌های آن را هم در اختیار داریم.»

مریم خباز

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها