تولید 25 درصد گردوغبار کشور از باتلاق جازموریان

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: 25 درصد از گردوغبار کشور از باتلاق جازموریان تولید می‌شود.
کد خبر: ۸۵۴۶۰۵

به گزارش ایسنا، خداکرم جلالی افزود: هم‌اکنون بسیاری از تالاب‌های کشور مانند تالاب‌های خوزستان و جنوب کرمان به دلیل خشکسالی و ندادن حقابه آنها از طریق سدهای بالادستی خشک و به کانون‌های تولید گردوغبار تبدیل شده‌ است، به گونه‌ای که در باتلاق جازموریان جنوب کرمان 600 هزار هکتار از اراضی آنجا خشک و مرکز تولید علوفه به بیابان تبدیل شده است.

به گفته وی، براساس برآوردهای صورت گرفته حدود 25 درصد گرد‌وغبار کشور از این منطقه تولید می‌شود، چرا که سدهای جنوب کرمان حقابه این منطقه را نداده و به یک بیابان تبدیل شده است. جلالی با تاکید بر این که حقابه این تالاب‌ها باید رعایت شود و در اختیار تالاب‌ها قرار گیرد، تصریح کرد: البته وزارت نیرو آن را قبول کرده است و هم‌اکنون شاهد رهاسازی آب تالاب هورالعظیم خوزستان به سوی این تالاب‌ها هستیم و در این زمینه نیز دولت تاکید کرده حداقل آب مورد نیاز این تالاب‌ها برای پیگیری از تولید گردوغبار تامین شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری یادآور شد: وزارت نفت نیز در 50 هزار هکتار از این منطقه از طریق سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزی‌داری کشور طرح بیابان‌زدایی و کنترل کانون‌های گردوغبار را در دستور کار خود قرار داده است که در این مناطق مالچ‌پاشی، نهالکاری، آبخیزداری و مدیریت روان‌آب‌ها انجام می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها