خوزستان؛ مهد کشاورزی و دشت‌های سرسبز ایران که روزگاری آسمان آبی و تازگی و طراوت هوایش مثال‌زدنی بود، در چند سال اخیر اغلب این سرمایه‌ها را از کف داده است.
کد خبر: ۸۷۰۲۵۲
کانون‌های گردوغبار در خوزستان مهار می‌شود

به طوری که بیشترین روزهایش توأم با گردوغبار و آلاینده‌هایی آزاردهنده بوده که نه تنها لذت تماشای آسمان پاک را برای شهروندانش غیرممکن و نفس کشیدن را برای مردم این استان به‌ویژه شهر اهواز سخت کرده است، بلکه این آلاینده‌ها گاه با بارش اولین باران (موسوم به باران‌های اسیدی)، بسیاری را راهی مراکز درمانی می‌کند؛ شرایط دشواری که دولتیان به‌ویژه سازمان محیط‌زیست را در محاق چاره‌اندیشی برای بهبود هوای این استان قرار داده است. هر چند مسئولان استانی می‌گویند برنامه‌ریزی‌های دولتی در صورتی به داد این استان خواهد رسید که اعتبارات در نظر گرفته شده، در موعد مقرر به استان تخصیص یابد.

در همین زمینه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور که روز دوشنبه و برای بازدید از نحوه اجرای اقدامات برنامه‌ریزی شده، به اهواز سفر کرده بود، یادآور شد: کانون‌های ایجاد شده گردوغبار خوزستان حدود 350 هزار هکتار وسعت دارد که باید برای آن برنامه‌ریزی شود و اکنون در هشت منطقه با تلاش سازمان جنگل‌ها و مراتع، کارهای خوبی در این زمینه شروع شده است. هر چند امسال در صورت تامین اعتبار و در خوشبینانه‌ترین حالت، حدود 10 درصد این کانون‌ها کنترل خواهد شد.

کاهش آلودگی هوای اهواز به‌زودی

معصومه ابتکار درخصوص آلودگی همیشگی هوای اهواز نیز گفت: در ارتباط با آلودگی هوای شهر اهواز، اقدامات مختلفی براساس برنامه‌های مصوب انجام شده است. از جمله برنامه ملی حذف سرب از بنزین و استانداردسازی خودروها در سراسر کشور، ارتقای سطح گوگرد در گازوئیل و استانداردسازی خودروها با بنزین یورو چهار که توزیع بنزین یورو چهار از مهر ماه سال‌جاری در اهواز انجام شده و گازوئیل استاندارد نیز از فروردین ماه در این شهر توزیع می‌شود. وزارت نفت نیز قول داده تا طی ماه آینده طرح آماک (طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت) را به اجرا بگذارد که عامل بسیار مؤثری در کاهش آلودگی هوای این شهر است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز در این خصوص به جام‌جم گفت: گرچه در گذشته نیز تعدادی کانون‌های غبار در این استان وجود داشت که اداره منابع طبیعی و سازمان جنگل‌ها با اقداماتی نظیر کاشت نهال و پاشیدن شن و ماسه کنترل آنها را در برنامه داشت، اما بحث شکل‌گیری و تشکیل جدی کانون‌های گردوغبار به 13 تا 14 سال گذشته و دوران خشکسالی این استان تا زمان حال برمی‌گردد که هر سال نیز بر شدت، غلظت و تعداد دفعات ایجاد گردوغبار در سال افزوده می‌شد که این شرایط بهمن ماه سال گذشته به اوج خود رسید. به‌طوری‌که طی چند روز غلظت آلاینده‌های هوا از میزان سنجش هواسنج که ده هزار میکرون است نیز بالا زد و قابل محاسبه نبود که خسارات زیادی به‌ویژه بر سلامت مردم استان برجای گذاشت؛ شرایطی که باعث ورود جدی دولت به این ماجرا شد.

هاشم بالدی با بیان این‌که شرایط نامناسب آب و هوایی استان، به‌ویژه در بهمن سال گذشته نگاه ویژه دولت به استان و همچنین تصویب تامین اعتبارات در هیات دولت برای مقابله با کانون‌های گردوغبار خوزستان را در اسفند سال گذشته در برداشت گفت: در همین زمینه مسئولان خوزستان نیز بیکار ننشسته و با تشکیل کمیته‌های تخصصی اطلاع‌رسانی، آموزش و امدادرسانی و همچنین تشکیل ستاد استانی مقابله با گردوغبار در راستای ستاد ملی مبارزه با گردوغبار و تشکیل کارگروه فنی منشأیابی کانون‌های گردوغبار به بررسی و مقابله استانی با این بحران پرداختند.

وجود 450هزار هکتارکانون گردوغبار در خوزستان

به گفته وی، نتیجه مطالعات و بررسی صورت گرفته در این کارگروه‌ها به‌ویژه کارگروه منشأیابی گردوغبار، شناسایی کانون‌های جدید گردو غبار و تعیین وسعت آن بود که طبق مطالعات، کانون‌های جدید به‌علاوه کانون‌های قدیمی استان در مجموع گستره‌ای به وسعت حدود 450 هزار هکتار را در بر می‌گیرد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان با بیان این‌که این مطالعات مبنای عملیات اجرایی در ادامه مصوبه سال گذشته دولت برای مقابله با گردوغبار شد، افزود: بر همین اساس از امسال اقدامات اجرایی در این زمینه آغاز شد که در بحث بیابانزدایی، عملیات مالچ‌پاشی مصوب و مقرر شد کانون‌های گردوغبار به ترتیب اهمیت به لحاظ میزان غلظت و شدت گردوغبار در اولویت قرار گرفته و مالچ‌پاشی شود که در اولین گام کانونی به وسعت 8000 هکتار شناسایی شده و مالچ‌پاشی 3000 هکتار آن آغاز شده است. بالدی نهالکاری در هشت نقطه استان را، یکی دیگر از اقدامات مصوب در این زمینه اعلام و تصریح کرد: اولین نقطه مثلث ماهشهر، هندیجان و رامشیر و دومین منطقه هم در شمال شهر اهواز است که نهالکاری آنها شروع شده و نهالکاری در شش نقطه دیگر نیز به‌زودی اجرایی خواهد شد.

این مقام مسئول، اقدام بعدی در این زمینه را بررسی و تهیه فهرست اقلام مشکلات و خسارات ادارات و نهادهای استان همچون شرکت آب و برق، فاضلاب، بهداشت و درمان و... دانسته و گفت: با ایجاد این بانک اطلاعاتی علاوه بر پرداخت خسارات وارده، تجهیزات و امکانات موردنیاز آنها برای پیشگیری و مقابله با حوادث بعدی تهیه خواهد شد.

بالدی با اشاره به توجه و برنامه‌ریزی ویژه دولت درخصوص رفع بحران گردوغبار در خوزستان تاکید کرد: اعتبارات در نظر گرفته شده در مصوبه اسفند سال گذشته هیات دولت درصورتی می‌تواند مثمرثمر تر باشد که این اعتبارات به استان و مسئولان استانی پرداخت شود و پیش‌بینی می‌کنیم در صورتی که اعتبارات کامل و به موقع به استان تخصیص یابد، بتوان در درازمدت تمام کانون‌های گردوغبار استان را از بین برد.

وی با اشاره به این‌که گردوغبار معمولا هر ساله از اواسط بهمن در استان شروع شده و تا مهر و آبان سال بعد ادامه می‌یابد، خاطرنشان کرد: البته امسال به‌دلیل بارندگی‌های خوب و سرسبزی دشت‌ها پیش‌بینی می‌شود که شاهد گردوغبار کمتری در استان باشیم، هر چند اقدامات اجرایی ما ادامه خواهد داشت، به‌ویژه برای بررسی آلاینده‌های شهر اهواز و بارش‌های موسوم به اسیدی (که بررسی‌ها نشان داد به هیچ عنوان اسیدی نیست)که قرار شده مطالعات جامع‌تری صورت گیرد.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها