استفان دی میستورا کمتر از یک هفته پس از برگزاری مذاکرات نمایندگان 19 کشور جهان و سازمان بین‌المللی در 30 اکتبر (هشتم آبان) در وین اتریش برای بحث و بررسی اوضاع سوریه به مسکو سفر کرد. بر اساس اعلامیه وین، قرار است فرستاده ویژه سازمان ملل مسئول برقراری مذاکرات مستقیم میان مخالفان سوری و دولت برای ایجاد یک ساختار حکومتی ویژه باشد. سفر دی میستورا به مسکو به معنای تلاش سیاسی برای حل بحران سوریه است. به نظر می رسد مسکو بعد از حملات نظامی خود اکنون می کوشد روند سیاسی را فعال‌تر از گذشته کرده و به یک نتیجه قطعی برساند.
کد خبر: ۸۵۳۰۲۵

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه در دیدار روز گذشته در مسکو اعلام کرد روسیه و این سازمان درک مشترکی از فوریت حل و فصل بحران سوریه دارند و سوری ها باید هر چه زودتر به روند وین بپیوندند. وی تاکید کرد قصد دارد مذاکره درباره حل و فصل بحران سوریه را در روزهای آینده در واشنگتن پیگیری کند. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در آغاز دیدار خود با استفان دی میستورا در مسکو گفت: نشست وین عملا چارچوب ایده‌آلی برای پیگیری پیدا کردن راه‌هایی برای حل بحران سوریه بود. به گفته وی، این دیدار درباره روند سیاسی در جهت ایجاد گفت‌وگوهای واقعی میان مخالفان سوری و دمشق و برگزاری قریب‌الوقوع نشست نمایندگان دولت سوریه و معارضین در مسکو بوده است. احتمال می رود نشست سوری ـ سوری هفته آینده در روسیه برگزار شود.در همین راستا، «میخائیل بوگدانف» فرستاده ویژه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به خاورمیانه تصریح کرد، نماینده سازمان ملل در امور سوریه به‌تازگی با دمشق تماس‌هایی داشته و امیدواریم در جریان نتایج سفر وی به سوریه قرار بگیریم.

مخالفت آمریکا

این درحالی است که الیزابت ترودو، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دعوت دولت روسیه از اپوزیسیون سوریه را برای شرکت در مذاکرات مسکو زودهنگام خواند و تاکید کرد زمان مناسبی برای دیدار آنها در نظر گرفته می‌شود. به گفته وی، هم‌اکنون کشورهای حاضر در مذاکرات باید روی تلاش‌های دیپلماتیک برای حل درگیری سوریه از طریق توافق‌های وین تمرکز کنند. حال روسیه باید روی داعش تمرکز کند و از نفوذ خود بر نظام اسد و حمایت از گذار سیاسی واقعی در سوریه استفاده کند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: تا زمانی که جامعه بین‌المللی روی خط‌مشی آتی به سازش نرسد، گمان نمی‌کنیم آماده دیدار و گفت‌وگو باشیم.

توافق روسیه با گروه‌های مخالف

از سوی دیگر، روز گذشته وزارت دفاع روسیه که کشورش از ۳۰ سپتامبر سال جاری در راستای قوانین بین‌المللی و بنا به درخواست دولت مشروع سوریه حملات هوایی خود به تروریست های تکفیری داعش در این کشور را آغاز کرده، گفت درخصوص اقدامات مشترک علیه گروه تروریستی داعش با سران و فرماندهان میدانی گروه های مخالف دولت سوریه به توافق رسیده است.وزارت دفاع روسیه این توافق را در راستای کمک به حل و فصل بحران در سوریه اعلام کرد. سخنگوی نیروی هوایی روسیه نیز در این باره گفت: گروه هایی که توافق مذکور با آنها به امضا رسید، با وجود این که سال‌ها است با دولت بشار اسد در سوریه مبارزه می‌کنند، به‌دلیل افکار آنان در حفظ استقلال کشور سوریه و عدم‌وابستگی به تروریست‌ها می توانند در مبارزه با گروه‌های مختلف تروریستی مؤثر باشند.این مقام نظامی روس تأکید کرد: توافق اقدام مشترک با گروه‌های مخالف دولت سوریه در این کشور از طریق هماهنگی حملات علیه تروریست‌ها با استفاده از کانال‌های تبادل اطلاعات معتبر صورت می‌گیرد. در خبرهای دیروز آمده بود که نیروهای هوایی آمریکا و روسیه آزمایش نظامی مشترکی را در سوریه انجام داده‌اند تا از اجرای صحیح توافق‌های میان دوطرف در زمینه ارتباطات نظامی اطمینان حاصل شود. این تمرین آزمایشی سه دقیقه طول کشید و به اهداف خود رسید.

هشدار پوتین به غرب

همزمان با افزایش همکاری های مسکو و غرب درباره بحران سوریه، به نظر می‌رسد اختلافات مسکو و واشنگتن همچنان به‌قوت خود باقی است. در همین رابطه روز گذشته «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه یک بار دیگر به غرب هشدار داد و گفت: «روسیه را نترسانید». وی در دیدار با نمایندگان سازمان‌های علمی، فرهنگی، مذهبی و اجتماعی جمهوری داغستان گفت: «هدف ما مبارزه با تروریسم است و هیچ کسی قادر نیست ملت روسیه و داغستان را به ترس و وحشت بیندازد و این اقدامات کاملا بیهوده است» مسکو در واکنش به سخنان رئیس ستاد مشترک آمریکا درباره توان اتمی روسیه و برنامه واشنگتن برای مقابله با آن، اعلام کرد: نیروی هسته‌ای راهبردی روسیه آمادگی رزمی بالایی برای مقابله با هرگونه تهدید دارد. روز دوشنبه ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد ارتش آمریکا در نشست موسوم به «دیفنس وان » که در واشنگتن برگزار شد، روسیه را در قبال منافع آمریکا «متجاوز» و «ستیزه‌جو» توصیف کرد و گفت که مسکو به دلیل برخورداری از سلاح هسته‌ای و توان استفاده از آن، مهم ترین تهدید پیش‌روی آمریکا است.

هزاران تروریست خارجی در صفوف داعش

ژنرال «آناتولی آنتونف» معاون وزیر دفاع روسیه می‌گوید 30‌هزار تروریست خارجی در صفوف داعش هستند که در آینده برای کشورهای خود خطرات جدی ایجاد خواهند کرد. آنتونف گفت: شمار زیادی از تروریست‌های عضو داعش از اتباع روسیه و کشورهای آسیایی هستند. وی ادامه داد: تروریست‌های پیوسته به داعش پس از بازگشت، خشونت و افراط‌گرایی را در کشورهای خود ترویج می‌دهند و آرمان‌های افراط‌گرایانه را تبلیغ و در اقدامات خرابکارانه شرکت می‌کنند.

معصومه زارع

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها