مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با بیان این‌که انبارها جای نگهداری آثار عاشورایی نیست، جزئیات برگزاری نهمین سوگواره عاشورایی را تشریح کرد؛ رویدادی که با 1110 اثر در سه بخش و با حضور ۳۸۲ هنرمند برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۸۵۲۶۱۴

نشست خبری نهمین «سوگواره هنر عاشورایی» با حضور مرتضی گودرزی دیباج دبیر این سوگواره، محمد زرویی نصرآباد معاون مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری و محمدرضا زنگنه به‌عنوان مجری کارشناس در تالار امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

اهداف این سوگواره نخستین محور سخنان گودرزی دیباج بود که در این‌باره اظهار کرد: «سوگواره هنر عاشورایی» به عنوان یک همایش هنری بزرگ و مبتنی بر باورهای عاشورایی از سال‌ها پیش شکل گرفت و از همان زمان اصرار داشتیم که آثار این رویداد با توده‌های مردم ارتباط عمیق پیدا کند و به شکل کاربردی در متن زندگی مردم راه پیدا کند. در نهمین دوره به بخشی از این اهداف خود دست یافته‌ایم و فاصله‌هایی هم با برخی دیگر از اهدافمان داریم که باید برای رسیدن به آن تلاش بیشتری کنیم.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با مروری بر ادوار گذشته این سوگواره گفت: در طول ۹ دوره برگزاری سوگواره، از پوستر شروع کردیم و بعدها هنر تصویرسازی را به آن اضافه کردیم و در بخش‌های حاشیه‌ای آن نیز به صورت کاربردی‌تر به کتیبه و پرچم پرداختیم که در این بخش بسیاری از آثار این سوگواره تبدیل به پرچم شده و وارد فضای عمومی کشور شده است.

دبیر نهمین «سوگواره هنر عاشورایی» از اضافه شدن بخش نقاشی به این سوگواره از سال آینده خبر داد و گفت: آرزوی ما تبدیل شدن این سوگواره به یک جشنواره جامع است و شاید به این منظور آن را با رویداد دیگری تلفیق کنیم.

گودرزی دیباج بخش پژوهشی را نیز از کمبودهای این رویداد برشمرد و اعلام کرد که به منظور اضافه شدن این بخش به سوگواره باید کار مطالعاتی صورت گیرد.

او «حماسه عاشورا» و «حسین تنها نمی‌ماند» را به‌عنوان مضامین بخش پرچم و پوستر و «حربن یزید ریاحی» و «قیس بن مسهر» را مضامین بخش تصویرسازی این دوره از سوگواره ذکر کرد.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری سپس به ارائه آماری از این سوگواره پرداخت که براساس آن تعداد کل آثار راه‌یافته به سوگواره را 1۱۱۰ اثر اعلام کرد که در هر سه بخش ۱۱۱ اثر برای ارائه در نمایشگاه انتخاب شده است. به گفته او ۳۸۲ نفر در این سوگواره شرکت کرده‌اند که در مجموع ۳۷ پوستر، ۱۷ پرچم و ۵۷ اثر تصویرسازی به نمایشگاه راه یافته است.

دبیر این سوگواره با بیان این که تاکنون حدود ده هزار اثر در طول ۹ دوره برگزاری این سوگواره خلق شده است، اضافه کرد: از میان این آثار حدود 1۱۰۰ اثر ناب و درخشان خلق شده است که قصد داریم با عنوان مروری بر این آثار آنها را در قالب یک نمایشگاه بزرگ به نمایش بگذاریم.

گودرزی دیباج در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از این که آثار هنر عاشورایی تنها به صورت مناسبتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، بیان کرد: در ایام محرم ابزار و ادوات و عناصر بصری عاشورایی از انبارها بیرون می‌آید و بعد از دو ماه دوباره به انبارها برمی‌گردد و در طول سال شاهد این آثار هنری نیستیم در حالی که ما معتقدیم زمانی موفق خواهیم بود که این آثار خلق شده در متن زندگی مردم باقی بماند.

محمد زرویی‌نصرآباد، معاون مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری نیز درباره بخش بین‌الملل این سوگواره گفت: امسال فراخوان این سوگواره در سطح فراملی و در کشورهای عراق، پاکستان، هندوستان، سوریه و لبنان منتشر شد و آثاری به سوگواره رسید که از نظر کمی و کیفی در جایگاهی نبود که شایستگی راهیابی به سوگواره را پیدا کند.

او با اشاره به برگزاری راهپیمایی اربعین حسینی و حضور شیعیان در این گردهمایی اعلام کرد: امسال آثار عاشورایی ما به دو شهر کربلا و نجف ارسال و در قالب نمایشگاه ارائه می‌شود.

مراسم اختتامیه و اهدای جوایز این سوگواره ۱۷ آبان در سالن سوره حوزه هنری برگزار می‌شود و همزمان نمایشگاه آثار راه یافته به سوگواره نیز در گالری خانه عکاسان و ابوالفضل عالی برپا خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها