رئیس سازمان انرژی اتمی از آغاز مقدمات کاهش سانتریفیوژها در داخل خبر داد

تذکر نمایندگان به اجرای بی‌سروصدای برجام

حدود دو هفته پس از آن‌که اتحادیه اروپا و رئیس‌جمهور آمریکا در 26 مهر (روز تصویب)، در ارتباط با رفع تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران، بیانیه‌هایی صادر کردند، اکنون خبرهایی منتشر شده است که جمهوری اسلامی ایران نیز انجام برخی اقدامات از جمله کاهش تعداد سانتریفیوژها در فردو و نطنز را آغاز کرده است.
کد خبر: ۸۵۲۴۰۴

این نکته‌ای بود که دیروز به نقل از علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی که به ژاپن سفر کرده است، مورد اشاره قرار گرفت و او در پاسخ به پرسشی درباره این‌که آیا ایران روند کاهش شمار سانتریفیوژهای تاسیسات هسته‌ای خود را به استناد برنامه جامع اقدام مشترک آغاز کرده است؟ گفت: مقدمات انجام این کار آغاز شده است. به گزارش ایرنا، وی در گفت‌وگو با خبرگزاری «کیودو»ی ژاپن افزود: این نخستین اقدام عملی ایران در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک پس از توافق هسته‌ای با 1+5 خواهد بود. صالحی با بیان این‌که اجرای این توافق شامل کاهش شمار سانتریفیوژها از جمله در تاسیسات هسته‌ای نطنز است، اظهار کرد: البته برای اجرای همه توافق‌های صورت گرفته به زمان نیاز داریم.

آغاز تقریبی روند اجرایی شدن

سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و رئیس ستاد پیگیری برجام در وزارت امور خارجه هم درباره روند اجرایی شدن برجام و زمان برداشته شدن تحریم‌های یکجانبه کشورهای غربی علیه ایران گفت: روند اجرایی شدن برجام تقریبا شروع شده است و طرفین روند اجرایی اقدامات لازم را در این خصوص آغاز کرده‌اند. به گزارش سایت جماران، عراقچی گفت: طبق جدول زمانی که پیش‌رو داریم تصور می‌کنیم حدود دو ماه دیگر به مرحله‌ای برسیم که برجام به طور کامل اجرایی شود و در طرف مقابل با توجه به اجرای تعهدات، تحریم‌ها برداشته شود.

جمع‌آوری سانتریفیوژها منوط به محقق شدن شروط رهبری

البته این اخبار دیروز در حالی منتشر شد که به گزارش ایسنا و به نقل از برخی منابع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، ایران اقدامات هسته‌ای خود در چارچوب برجام را بیش از یک هفته است که آغاز کرده است.

شفیعی:

بین آنچه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها تاکنون بر اساس برجام انجام داده‌اند با ماده یک فرامین مقام معظم رهبری درباره برجام دچار مشکل خواهیم شد

در همین راستا بود که 2۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز در تذکری به رئیس‌جمهور، خواستار توقف جدی دستور جمع‌آوری سانتریفیوژهای فردو و نطنز شدند. به گزارش مهر، جواد کریمی‌قدوسی، روح‌الله حسینیان، مهدی هاشمی، ابراهیم کارخانه‌ای، مهدی کوچک‌زاده، مسعود میرکاظمی، نصرالله پژمان‌فر، محمد سلیمانی، محمد کوثری، محمدصالح جوکار، احمد سالک، بیژن نوباوه، مصطفی افضلی‌فر، زهره طبیب‌زاده نوری، فاطمه آلیا، حسین طلا، فرج‌الله عارفی، ابوالقاسم جراره، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و حسین فتاحی، نمایندگان تذکردهنده به رئیس‌جمهور بودند و آغاز جمع‌آوری سانتریفیوژها را منوط به محقق شدن شروط رهبری کردند.

یکشنبه‌شب هم برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوی سیما به ماجرای اجرای برجام اختصاص داشت و نوذر شفیعی و محمدحسن آصفری، دو نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با حضور در این برنامه به بررسی این موضوع پرداختند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آصفری در این برنامه با تاکید بر این‌که زمان آغاز اجرای تعهدات ایران در چارچوب برجام، باید پس از بسته شدن پرونده پی.ام.دی از سوی آژانس باشد، گفت: اگر در حال حاضر اقدامی در جهت اجرای برجام صورت گرفته باشد، خلاف است و تا زمانی که مدیرکل آژانس با ارائه گزارشی به شورای حکام، موضوع پی.ام.دی را حل و فصل نکردهسازمان انرژی اتمی ایران نمی‌تواند نسبت به جمع‌آوری سانتریفیوژها و تحویل اورانیوم غنی شده اقدام کند.

تبادل سوخت و بازطراحی اراک منوط به پایان پرونده پی.ام.دی

اشاره آصفری و نمایندگانی که دیروز به رئیس‌جمهور تذکر دادند به شروطی است که رهبر معظم انقلاب چندی قبل در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، بر ضرورت تحقق آنها در اجرای برجام تاکید کرده بودند.

صالحی:

اجرای توافق شامل کاهش شمار سانتریفیوژها از جمله در تاسیسات هسته‌ای نطنز است، البته برای اجرای همه توافق ‌به زمان نیاز داریم

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آن نامه، تنها انجام تغییرات در رآکتور اراک و تبادل اورانیوم غنی شده با خارج از کشور را منوط به گزارش آژانس درباره موضوع پی.ام.دی و حل و فصل این موضوع کردند. در ارتباط با همین بخش از نامه رهبر معظم انقلاب، سخنگوی سازمان انرژی اتمی پیشتر گفته بود: در رابطه با اقدامات کشورمان از جمله دو موضوع بازطراحی رآکتور اراک و تبادل سوخت، طبق فرمایش مقام معظم رهبری عمل کرده و تا وقتی موضوع مسائل گذشته و حال از سوی آژانس حل و فصل نشود، یک پیچ را از رآکتور اراک باز نخواهیم کرد. به گزارش ایسنا، وی افزود: در حال حاضر در مرحله‌ای هستیم که کارها در حوزه‌هایی که مقام معظم رهبری مدنظرشان بوده به لحاظ نرم‌افزاری در دست انجام است، اما اصل کار مانند برداشتن محفظه رآکتور اراک یا مبادله سوخت منوط به حل و فصل مسائل گذشته و حال شده است. وی مدت زمان فراهم‌سازی پیش‌ زمینه‌های اجرای اقدامات را حدود یک‌ماه یا بیشتر پیش‌بینی کرد و افزود: برای فراهم کردن و آماده‌سازی اجرای برخی اقدامات در چارچوب برجام به این زمان نیاز داریم.

هوشیاری درباره رفع شدن تحریم‌ها

اما بحث دیگری که در گفت‌وگوی ویژه خبری یکشنبه‌شب به آن اشاره شد، موضوع رفع تحریم‌ها بود که رهبر معظم انقلاب در اولین شرط در نامه خود به رئیس‌جمهور بر این موضوع تاکید کرده بودند. نوذر شفیعی، عضو کمیسیون امنیت ملی در این برنامه با اشاره به بیانیه‌هایی که از سوی اتحادیه اروپا و رئیس‌جمهور آمریکا در تاریخ 26 مهر در ارتباط با تحریم‌ها صادر شد گفت: بین آنچه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها تاکنون بر اساس برجام انجام داده‌اند با ماده یک فرامین مقام معظم رهبری درباره برجام دچار مشکل خواهیم شد. شفیعی ادامه داد: در آمریکا رئیس‌جمهور آن کشور دستوری را صادر کرد که توسط وزیر خارجه به وزیر خزانه‌داری، وزیر انرژی، وزارت بازرگانی و وزارت امور خارجه این کشور ابلاغ شده است مبنی بر این‌که دستورات یا فرامین اجرایی رئیس‌جمهور درباره تحریم‌های ایران متوقف شود.

آصفری:

تا زمانی که مدیرکل آژانس موضوع پی.ام.دی را حل و فصل نکرده، سازمان انرژی اتمی ایران نمی‌تواند نسبت به جمع‌آوری سانتریفیوژها اقدام کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: روند اجرایی این تعهد به روز اجرا یعنی حداقل دو ماه دیگر برمی‌گردد. شفیعی با بیان این‌که درباره پی.ام.دی، دغدغه‌هایی داریم، تصریح کرد: آقایان عراقچی و کمالوندی گزارش دادند که در این باره فقط دو مورد باقی‌مانده که باید انجام شود. یک این‌که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی را مبنی بر تائید پی.ام.‌دی ارائه خواهد کرد و دوم این‌که متاثر از این گزارش، شورای حکام قطعنامه‌ای را مبنی بر تائید این گزارش صادر خواهد کرد. وی ادامه داد: این ابتکارعمل را داریم که پس از این اقدامات درباره ذخایر اورانیوم و تعویض یا جایگزین قلب رآکتور اراک بحث می‌شود. آصفری هم در ادامه گفت: اتحادیه اروپا گزارش 200 صفحه‌ای تهیه کرده است و در آن بخشی از موارد تحریم را لغو و بخشی را تعلیق کرده است، اما هنوز ترجمه این 200 صفحه از سوی وزارت امور خارجه به مجلس شورای اسلامی ارائه نشده تا ببینیم چه مواردی را لغو و چه مواردی را تعلیق کرده و آیا بر اساس توافق برجام بوده است؟ آصفری گفت: تاکید ما بر این است که هر چه زودتر این گزارش ارائه و مطالعه شود تا ببینیم موارد تعلیق و لغو چیست.

همه این موارد که مورد اشاره نمایندگان مجلس قرار گرفته، حاکی از پیچیدگی‌هایی است که پیش‌بینی می‌شد در اجرای برجام وجود دارد و نیازمند مراقبت و هوشیاری تمام مسئولان است تا طرف مقابل در اجرای برجام به تعهداتش عمل کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها