مقامات ترکیه ساز تغییر قانون اساسی را کوک کردند

پس از آن که حزب حاکم عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه ترکیه توانست بار دیگر اکثریت قاطع پارلمانی را به دست آورد، مقامات این کشور این بار با پشتوانه محکم‌تری موضوع تغییر قانون اساسی را مطرح می‌کنند.
کد خبر: ۸۵۲۲۴۵

در همین رابطه، یکشنبه شب و همزمان با مراسم آتش بازی و شادی هواداران حزب حاکم، احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه در بالکن مقر حزب حاکم عدالت و توسعه خطاب به هزاران نفر از طرفداران این حزب گفت: من از تمامی احزاب می‌خواهم تا وارد پارلمان شده و یک قانون اساسی جدید ملی و مدنی تدوین کنیم.

وی افزود: بیایید با یکدیگر برای داشتن ترکیه‌ای که در آن درگیری، تنش و دو دستگی جایی ندارد و همه در صلح به یکدیگر احترام گذاشته و یکدیگر را گرامی می‌دارند، همکاری کنیم.

به گزارش منابع خبری، نتایج شمارش نزدیک به 99 درصد آرا نشان می‌دهد حزب حاکم عدالت و توسعه با کسب 1/49درصد رای‌ها (317 کرسی از 550 کرسی پارلمان) می‌تواند به تنهایی دولت تشکیل دهد. با این حال، حزب حاکم ترکیه از به دست آوردن 330 کرسی لازم برای اعمال تغییر در قانون اساسی باز مانده است. نتایج انتخابات برای دیگر احزاب به این ترتیب است: حزب جمهوریخواه خلق 38/25 درصد (134 کرسی)، حزب حرکت ملی 93/11 درصد (40 کرسی) و حزب دموکراتیک خلق‌ها 70/10 درصد (59 کرسی).

در همین حال، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز روز گذشته پس از اقامه نماز در مسجدی در استانبول به خبرنگاران گفت: ‌ملت ترکیه در رای گیری روز اول نوامبر به نفع برقراری ثبات رای دادند، پس بیایید همه با هم یکی و برادر باشیم و ترکیه‌ای متحد را شکل دهیم.

وی یکشنبه شب هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: مهم‌ترین پیام نتیجه این انتخابات خطاب به حزب کارگران کردستان موسوم به پ.ک.ک است مبنی بر این که خشونت، تهدید و خونریزی نمی‌تواند با دموکراسی و اجرای قانون همزیستی داشته باشد.

از سوی دیگر، رهبران حزب اپوزیسیون دموکراتیک خلق‌ها وابسته به کردها در نخستین ارزیابی‌های خود نسبت به انتخابات پارلمانی روز یکشنبه گفتند: انتخابات اول نوامبر در شرایطی ناعادلانه وهمراه با قتل عام وخشونت برگزار شد.

منابع خبری همچنین اعلام کردند ساکنان دیاربکر در پی پیروزی قاطع حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی ترکیه، به خیابان‌ها آمده و تجمع اعتراضی برپا کردند. براساس گزارش‌ها، پلیس ترکیه برای متفرق کردن معترضان کرد از گاز اشک‌آور و خودروهای آب پاش استفاده کرده و صدای شلیک گلوله نیز در محل وقوع درگیری‌ها به گوش رسید.

در همین حال اعلام شد به دنبال پیروزی حزب عدالت و توسعه، ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا روز گذشته افزایش یافت. به گزارش خبرگزاری فرانسه از آنکارا، در معاملات روز گذشته هر دلار 78/2 لیر معامله شد که 4/4 درصد افزایش یافت و تقریبا به بالاترین حد خود در هفت سال گذشته رسیده است.

از سوی دیگر کشورهای مختلف از نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه استقبال کردند. اشتفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان دیروز با اشاره به این که دولت آلمان از برگزاری انتخابات آرام در ترکیه استقبال می‌کند، احترام به پیروزی حزب حاکم عدالت و توسعه را خواستار شد.

راشد الغنوشی، رهبر حزب النهضه تونس هم در دو تماس تلفنی جداگانه با اردوغان و داوود اوغلو تاکید کرد پیروزی حزب عدالت و توسعه با اکثریت آرا و کسب بیشتر کرسی‌های پارلمان، در واقع پیروزی دموکراسی در منطقه و پیروزی طرح شکوفایی اقتصادی است که این حزب ایجاد کرد. همچنین رهبران حماس و جنبش جهاد فلسطین با تبریک این پیروزی، ابزار امیدواری کردند ترکیه در مسیر پیشرفت، امنیت و ثبات در جهت منافع ملت این کشور، منطقه و در راس آن فلسطین حرکت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها