زلزله مرگبار در پاکستان و افغانستان

زمین لرزه 8.1 ریشتری در برخی کشورهای آسیا باعث کشته شدن بیش از 250 نفر و مجروح‌شدن هزار نفر در پاکستان و افغانستان شد.
کد خبر: ۸۵۰۰۸۵

به گزارش جام‌جم، ساعت 13 و 39 دقیقه به وقت محلی زمین لرزه‌ای به بزرگی 1/8 ریشتر در 82 کیلومتری جنوب شرق شهر فیض‌آباد کشور پاکستان رخ داد که شدیدترین زلزله در تاریخ این کشور بود. این زمین لرزه در عمق 196 کیلومتری زمین رخ داده است.

140 کشته در پاکستان

اداره زلزله‌نگاری پاکستان اعلام کرد، این زلزله شهرهای پیشاور، مالاکند، لاهور، اسلام‌آباد، کوهات، گوجرانوالا، بکهر، راولپندی، فیصل‌آباد، سیالکوت، جهلم، هری پور و دیگر مناطق پاکستان را به شدت تکان داده است. این در حالی بود که تعدادی ساختمان هم در جریان زلزله در پیشاور فرو‌ریخته است. منابع پزشکی در پاکستان اعلام کردند شمار تلفات زمین لرزه به 140 کشته و 250 زخمی افزایش یافته است. شدت بالای این زمین لرزه و ضعف امکانات پزشکی و نبود فضای مناسب برای معالجه مصدومان در مراکز درمانی در برخی از مناطق زلزله‌زده، نگرانی‌ها را درباره احتمال افزایش شمار قربانیان این فاجعه تشدید کرده است.

مرگ 17 دانش‌آموز

لرزش ناشی از این زمین لرزه در کابل پایتخت افغانستان هم احساس شده و ساختمان‌ها را به لرزه درآورد. بیشترین خسارت به استان بدخشان در افغانستان وارد شده که در جریان این حادثه 17 دانش‌آموز دختر که در شهر تالقان در حرکت بودند، دچار حادثه شده و جان خود را از دست دادند. علاوه بر آن، حدود 100نفر دیگر نیز در سایر شهرهای این کشور کشته شدند و تعداد مصدومان به 400 نفر رسید. زلزله بیش از٢٥٠ خانه را در استان بدخشان تخریب کرد و بر اثر جابه‌جا شدن تخته سنگ‌ها از کوه‌ها در استان «قندوز»، شاهراه قندوز ـ تخار و بدخشان به روی خودروها بسته شد.

وحشت در هند

این زمین‌لرزه موجب شد ساکنان دهلی در هند نیز خانه‌های خود را تخلیه کنند. ایالت‌های شمالی هند از جمله دهلی نو، هیماچال پرادش، راجستان، هاریانا، اوتارپرادش و جامو و کشمیر به مدت نزدیک به 40 ثانیه لرزید. در این زلزله یک زن 65 ساله در سرینگر مرکز جامو و کشمیر هند بر اثر وحشت سکته کرده و فوت شد. 20 نفر هم در جامو و کشمیر مصدوم شدند. شدت زلزله پاکستان به‌حدی بود که شهروندان مشهدی نیز آن را احساس کردند و در حالی که وحشتزده بودند خانه‌هایشان را ترک کرده و به خیابان‌ها آمدند.

مصدومیت 14 نفر در تاجیکستان

منابع خبری تاجیکستان اعلام کردند 14 دانش‌آموز در شهر یاوان از توابع استان ختلان این کشور مجروح شدند و بخشی از ساختمان مدرسه نیز تخریب شده و وضع چهار نفر از مجروحان وخیم است. سازمان لرزه‌نگاری پاکستان از مردم این کشور خواسته حداقل 24 ساعت آینده مراقب پس‌لرزه‌های احتمالی باشند و احتیاط کنند.

پیام تسلیت ایران

در پی وقوع زمین‌لرزه مهیب در مناطقی از سه کشور افغانستان، پاکستان و هند، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان مراتب تاسف شدید جمهوری اسلامی ایران را اعلام و با مردم و دولت‌های این کشورها ابراز همدردی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها