این‌که کسی خودرواش آنقدر پر از گرد و خاک شود که با یک ریزش نرم قطرات باران تبدیل به گل شود و ماشین را گل آلود کند، این یک بحث است که باید خود صاحب خودرو به آن رسیدگی کند و خودرواش را در کارواش یا در منزل بشوید (البته جوری که آب شرب مصرفی مردم را هدر ندهد)؛ اما این‌که یک راننده‌ای خودش به دست مبارک خودش بیاید ماشینش را گل‌مالی کند؛ یک بحث دیگر است که کاری خطرناک است.
کد خبر: ۸۴۸۸۸۹
خودرو خود را گل نگیرید!

راننده‌های فعلی ما بدون این کارهای اضافی هم آنقدر سرشان توی گوشی‌شان هست که حواسشان از رانندگی درست و حسابی کم شود؛ دیگر فکر نکنم نیازی باشد که برای کم شدن میدان دید راننده، شیشه‌ها و کل اتاق ماشین را گل‌آلود کنند. که چی؟.... که همدردی کنیم با حادثه حماسی کربلا!... کاش استاد مطهری می‌بود و باز در ادامه بررسی و بازشناسی تحریفات عاشورا، به این مورد هم اشاره می‌کرد. برادر من؛ امام حسین(ع) به ما یاد داد که درِ کاخ ظلم و ظالم را گل بگیریم؛ نه این‌که خودرو خود را گل بگیریم که احتمال تصادفات جاده‌ای و خیابانی را افزایش دهد. باور بفرمایید به اندازه کافی، تصادف داریم.

هشدار پلیس:«رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کرمانشاه از توقیف خودروهای گل‌آلود در ایام ماه محرم خبر داد و گفت: گل‌آلود کردن خودروها ممنوع است. همچنین شعارنویسی به نحوی که شیشه‌ها پوشیده شود و داخل خودرو دیده نشود.»

از روی دست سهراب:

خودرو گل نکنید

( وزن این شعر خودش گل دارد!)

شاید این خودرو گل

برود توی شهر

و شود باعث شرّ

بزند بر در و دیوار وجود

قامتی خم بشود

و سری رو به سجود

پس در این گل مالی

تو بفرما که چه سود؟...

بسته پیشنهادی: بسیاری از نکات اخلاقی و ارزشی و اجتماعی آموزنده را رسانه ملی و اهل منبر منتقل می‌کنند؛ اما این دلیل نمی‌شود که ما دست روی دست بگذاریم و منتقل نکنیم. بعید است از ما که ساکت و صامت بنشینیم. پس تکانی به وجود مبارک می‌دهیم و در راستای آنچه عرض شد، قبل از رفتن به هیآت محل و شرکت در عزاداری، نکاتی را پیشنهادی، نذر افکارعمومی می‌کنیم:

1ـ توقف قبل از توقیف: پیش از آن‌که کار به توقیف خودرو بکشد و از دو طرف ماجرا بیخودی هزینه و انرژی صرف شود؛ خود جناب راننده، لحظه‌ای خودرو را کناری بکشد و توقف کند. لحظاتی چند در نتایج و ثمرات این کار؛ یعنی گل مالیدن به خودرو، تأمل و تفکر کند. بیایید با تمام وجود باور بفرماییم که لحظه‌ای اندیشیدن، برتر و بهتر از سال‌ها عبادت است.

2ـ گل‌مالی اصولی: به عوض این که ماشین خود را گل بمالیم، یک مشت گل برداریم بمالیم به قیافه منکسره نفس اماره و بهیمه، که میدان دیدش کم شود و در طول سال، هرچیز ناصوابی را نخواهد و ما را به گناه نیندازد. چطور شد با سنگ می‌زنیم به جمره، سمبل شیطان؛ خب یک مشت گل هم بزنیم به سمبل شیطان درون، نفس بهیمه لاکرداری که به قول مولانا مثل اژدر و اژدهاست که همیشه هم آنلاین است و کانکت؛ و اگر گاهی فقط از غم بی‌آلتی افسرده است. موقتاً آنتن نمی‌دهد یا به شبکه وصل نیست.

3- گُل به جای گِل: گل لاله و شقایق، نشان و نماد شهید و شهادت است. به جای این‌که خودرو خود را گل بمالیم که بعدش سر شستن آن کلی آب هدر بدهیم؛ چند گل لاله سرخ بر روی ماشین خود بزنیم؛ به نشانه همراهی و همدلی با لاله‌های پرپر شده در دشت عشق، در کربلا. شما را به خدا بهتر نیست؟ هیچ خطری هم ندارد.

رضا رفیع - روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها