نتیجه سه پژوهش جداگانه در سه مرکز تحقیقاتی آمریکا نشان می‌دهد غذاهای چرب سبب ناباروری مردان و زنان می شود.
کد خبر: ۸۴۸۵۶۱
غذاهای چرب زنان و مردان را نابارور می‌کند

به گزارش جام جم سرا به نقل از آنا، مصرف غذاهای غنی از چربی، حتی در افراد لاغر سبب آسیب به تخمدان در زنان و کاهش اسپرم در مردان می‌شود.

پژوهش‌هایی در سه دانشگاه در آمریکای شمالی نشان داده که رژیم غذایی نامناسب علت اصلی ناباروری در بریتانیا، ایالات متحده و دیگر کشورهای ثروتمند جهان است. این سه پژوهش که به انجمن برگزار کننده کنفرانس پزشکی تولیدمثل در آمریکا در بالتیمور ارائه شده از آسیب‌هایی حکایت دارد که مواد غذایی با چربی بالا به تخمدان وارد می‌آورد و سبب کاهش تعداد اسپرم و تولید جنین‌های ضعیف می‌شود.

شواهد نشان می‌دهد که حتی زنان لاغر ممکن است در صورت داشتن که یک رژیم غذایی با چربی بالا در تلاش برای فرزنددار شدن ناکام بمانند. همچنین احتمال دارد مردان در صورت مصرف مواد غذایی ناسالم و فست‌فود قدرت باروری خود را از دست بدهند.

به گفته دکتر ادگار موکانو، متخصص بیماری‌های زنان و مشاور بیمارستان روتوندا در دابلین ایرلند، رژیم غذایی ناسالم «بدون شک» یکی از دلایل اصلی افزایش روزافزون زوج‌های نابارور است. وی این را بطور خاص مشکلی برای مردان عنوان کرد که متوسط میزان اسپرم آنها در کشورهای ثروتمند در طول سه دهه گذشته کاهش شدیدی داشته است.

این کاهش چنان شدید بوده که سازمان بهداشت جهانی ناچار شده است استاندارد خود را در مورد آستانه «ناباروری مردان» از ۲۰ میلیون اسپرم در هر میلی‌لیتر به ۱۵ میلیون تغییر دهد.

به گفته این کارشناس رژیم غذایی با چربی بالا هم در مورد باروری زنان و هم مردان نقش مهمی ایفا می‌کند.

گروهی از پژوهشگران دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد دریافته‌اند که میزان باروری زوج‌هایی که در آن مردان رژیم غذایی با بالاترین میزان چربی ترنس مصرف می‌کنند، در پایین‌ترین میزان قرار دارد.

چربی‌های ترنس برای بهتر ساختن مزه، بافت و عمر مفید غذاهای فراوری شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف این چربی که در برخی از مارگارین‌ها، شیرینی، بیسکویت و روغن پخت‌و‌پز استفاده می‌شود، در حال حاضر در اتریش، ایسلند، سوئیس و دانمارک ممنوع است، اما دولت انگلستان از پذیرفتن اینکه مصرف این ماده را ممنوع کند، تاکنون سر باز زده است. گروه پژوهشی دانشگاه هاروارد به این نتیجه رسیده که مردان با کمترین میزان مصرف چربی ترنس ۸۳ درصد شانس باردار کردن شریک زندگی خود را دارند و در مقام مقایسه این احتمال برای مردان با بیشترین میزان مصرف چربی ترنس ۴۷ درصد است.

پژوهش دوم که در دانشگاه کارولینای شمالی و جنوبی انجام شده، نشان داده برای زنانی که مواد غذایی سرخ شده بیشتر می‌خورند، میزان زنده ماندن جنین و نرخ باروری پایین‌تر است. مطالعه سوم در دانشگاه کلرادو در دنور انجام شده و نشان داده که موش‌هایی که رژیم غذایی پرچرب دارند، حتی اگر اضافه وزن نداشته باشند، با آسیب تخمدان و میزان باروری ضعیف مواجه می‌شوند.

پروفسور آلن پیسی متخصص باروری مردان از دانشگاه شفیلد در این مورد می‌گوید: «شواهد بسیار نشان می‌دهد که مردانی که به اصطلاح «رژیم غذایی خوب» را رعایت می‌کنند، به طور کلی اسپرم بهتری نسبت به مردانی دارند که مواد غذایی ناسالم می‌خورند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها