بچه‌ها وقتی به دنیا می‌آیند بسیار به والدین خود وابسته‌اند، اما هرچقدر که بزرگ‌تر می‌شوند یعنی تنها چند ماه پس از تولد کم‌کم می‌توان آنها را آماده کرد که به تنهایی و در تخت و اتاق خود بخوابند.
کد خبر: ۸۴۷۲۳۸

اگر والدین به‌موقع در این مورد اقدام نکنند به درد سرهای زیادی دچار می‌شوند که اختلافات زناشویی، وابستگی بیش از اندازه کودک و عدم استقلال و گریه و بی‌قراری کودک از آن جمله‌ هستند.

البته باید در نظر داشت که جدا کردن اتاق خواب کودک با توجه به شرایط خانوادگی، بافت فرهنگی، بهداشت روان مادر، پدر، شهر، مکان زندگی و خانه بین افراد، و حتی بین خود کودکان فرق می‌کند.

خواباندن نوزاد در کنار مادر تا سه ماهگی یا شش ماهگی توصیه می‌شود.اما پس از آن می‌شود برای جدا کردن محل خواب فرزند اقدام کرد.

تجربه برخی والدین نشان می‌دهد وقتی کودک به سن دو، سه سالگی می‌رسد و از نظر جسمی، احساسی و شناختی رشد می‌کند، خیلی راحت تخت والدین را ترک کرده و مستقل می‌خوابد.

وقتی جدا‌سازی کودک را شروع کردید نباید خسته شوید یا با مقاومت کودک از تصمیم خود برگردید، زیرا کودک شما یاد می‌گیرد که همیشه با مقاومت می‌تواند شما را از تصمیم تان منصرف کند. پس حال باید برای بی‌تابی‌های شبانه‌اش چاره‌ای بیندیشید.

صحبت‌های او را در مورد کابوس‌هایش بشنوید و عامل ترس او را رفع کنید. اتاق خوابش را به وسیله چراغ خواب کمی روشن بگذارید و اجازه ندهید کارتون‌های پر تنش و ترسناک تماشا کند. قبل از خواب برایش قصه‌های کودکان شجاع و نترس را تعریف کنید.

تجدید‌نظر در مورد تصمیم جدا‌سازی اتاق خواب اگر چه برای یکی دو شب قابل توجیه است، مثلا وقتی که کودک بیمار است یا روحیه نامناسبی دارد، اما در بیشتر موارد این عمل مناسب نیست و به کودک می‌آموزد که با کمی اصرار و بد‌اخلاقی می‌تواند نتیجه‌بخش باشد.

به یاد داشته باشید کودکی که چند سال در کنار والدین خود بوده بسادگی مکان جدید را نمی‌پذیرد، پس برای این‌که تغییر مکان کودک کمترین آسیب را به او برساند صبور باشید و در برابر رفتارهای او با خشونت عمل نکنید.

بهتر است که ده تا سی دقیقه قبل از خواب را به او اختصاص دهید و با قصه‌گویی یا دراز کشیدن در کنارش خواب را برای او راحت‌تر کنید.

چنانچه کودک تا صبح چند بار از خواب بیدار می‌شود و می‌خواهد به رختخواب والدین برگشته و پیش آنها بخوابد، به همراه کودک به اتاق او برگردید و تا موقع خوابیدن کنار او باقی بمانید.

از جدا کردن مرحله به مرحله استفاده کنید. محل خواب کودک را اول در رختخواب خود در اتاق والدین، بعد با فاصله بیشتر از تخت والدین و در نهایت به اتاق خودش منتقل کنید.

سعی کنید بسیار طبیعی با این موضوع برخورد کنید و از نشان دادن حساسیت زیاد نسبت به آن خودداری کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها