ازدواج از طریق صفحه کلید لپ‌تاپ و کامپیوتر سابقه طولانی ندارد، برای همین هنوز افراد زیادی آن را نپذیرفته و به آن انتقاد می‌کنند. یک روان‌شناس در گفت‌وگو با تپش علت این ازدواج را رواج تنهایی انسان‌ها می‌داند. به گفته او جوان‌ها هر روز در تنهایی خود غرق می‌شوند و با استفاده از اینترنت مانند دستاویزی تلاش می‌کند جای خالی شادی را پر کنند. غلامرضا حسین‌نژاد مخالف ازدواج اینترنتی است و می‌گوید: این نوع ازدواج در جامعه ما پذیرفته نیست. به گفته او فاصله داشتن تصورات‌شان پیش و پس از ازدواج علت اصلی طلاق زوج‌های اینترنتی است.
کد خبر: ۸۴۵۳۱۲

آیا ازدواج اینترنتی در شرایط امروز در کشور ما تهدید است؟

بله به عقیده من تهدید است، چراکه من معتقدم ازدواج قبل از این‌که نزدیکی دو انسان باشد زمینه نزدیکی دو خانواده را فراهم می‌کند. ازدواج بر مبنای ارزش‌های فرهنگی صورت می‌گیرد که قاعده خود را دارد. بر مبنای این پیوند ارتباطات انسان‌ها مفهوم داده می‌شود، اما وقتی شما قواعد را رعایت نکنید، کل مبحث را زیر سوال برده‌اید. در ازدواج اینترنتی خانواده‌ها پنهان می‌شوند و معنای خود را از دست می‌دهد. چرا که خانواده ستون محکمی را تشکیل می‌دهد که بدون آن ازدواج بی‌پایه خواهد بود. شما خودتان حاضرید اینترنتی ازدواج کنید؟

چه انسان‌هایی به این ازدواج رو می‌آورند؟

انسان‌های تنها. جامعه امروزی ما جامعه تنهایی است. فقر شادی در کشور منجر می‌شود تا همه به تنهایی پناه ببرند. آنها برای پر کردن نیازشان به شادی و خنده، به اینترنت رو می‌آورند. شخصیت‌های تنها حاضرند برای جبران این خلأ دستاویز هر چیزی بشوند. تنهایی برای هر جامعه تنهایی بزرگ‌ترین بحران است.

چرا این ازدواج‌ها به طلاق منجر می‌شود؟

بهتر است این‌طور بگویم زمانی که موقعیت عینی و ذهنی افراد با هم تفاوت دارد فرد تصمیم به جدایی می‌گیرد. انسان‌ها با ازدواج اینترنتی ابتدا تصویری از ازدواج دارند که زمان زندگی برآورده نمی‌شود. زندگی باید در تعامل با انسان‌ها معنا پیدا کند، اما در ازدواج اینترنتی این میل ارضا نمی‌شود و زمینه طلاق را فراهم می‌کند. ازدواج ماکروفر نیست که خیلی سریع رخ دهد. عیب بزرگ این نوع ازدواج، انتظار سرعت بالا از سوی زوجین است. یعنی شناخت در طول زمان رخ نمی‌دهد.

چرا اغلب کارشناسان معتقدند زنان از این نوع روابط آسیب بیشتری می‌بینند؟

ما در یک جامعه سنتی زندگی می‌کنیم که زنان به اندازه مردان از آزادی‌های اجتماعی برخوردار نیستند. احتمال طلاق در این ازدواج‌ها بالاست و تهدیدآمیز بودن این پیوند‌ها برای زنان به علت نوع نگاه سنتی به زنان مطلقه است.

چه زمانی ازدواج اینترنتی می‌تواند فرصتی برای زمینه‌های آشنایی افراد باشد؟

نمی‌توان رقمی برای آن اعلام کرد، اما ممکن است ظرف جوامع اروپایی پذیرای این نوع روابط باشد. ما هنوز راه زیادی برای تجربه موقعیت تنهایی این جوامع به این حالت شدید داریم. اگرچه در جامعه ایران تنهایی، کم‌کم افراد را به این نوع پیوند‌های اینترنتی سوق داده، اما هنوز به طور کامل پذیرفته نشده است. برای همین ازدواج اینترنتی در ظرف جامعه ما پذیرفته نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها