چین تا قبل از تحولات و تغییرات سال‌های اخیر و حرکت به سمت اقتصاد آزاد در صنعت سینما و تلویزیون، با همتای خارجی و بین‌المللی خود همکاری نداشت. دیدگاه‌های چپگرایانه مسئولان رسمی طی چند دهه، اجازه این همکاری را نمی‌داد.
کد خبر: ۸۴۴۴۲۰
زوروی چشم بادامی‌ مدافع ستمدیدگان

اما مجموعه تلویزیونی پرطرفدار «جنگجویان کوهستان» که این روزها از شبکه نمایش در حال پخش است، جزو معدود محصولات تصویری بود که کشور کمونیستی چین با یک کشور غیرکمونیست یعنی ژاپن تولید کرد. این مساله در دهه 70 میلادی بازتاب وسیع بین‌المللی داشت و بحث و جنجال زیادی برانگیخت.

یک داستان کلاسیک

با وجود آن‌که لوکیشن‌های جذاب و دیدنی چین به‌عنوان مکان فیلمبرداری مجموعه مورد استفاده قرار گرفتند، اما از آن به‌عنوان یک محصول ژاپنی اسم برده می‌شود. با این حال، بسیاری از جنبه‌های مجموعه حال و هوایی چینی دارند و حتی سبک ساخت آن هم بیشتر شبیه کارهای تلویزیونی چینی است تا ژاپنی. شاید یکی از دلایل اصلی امر این باشد که فیلمنامه مجموعه براساس یک داستان کلاسیک چینی به نام water margin (که مجموعه با همین نام در آسیا روی آنتن رفت) نوشته شده است. این داستان یکی از چهار نوول بزرگ و کلاسیک چین و مورد احترام مردم آن کشور است.

شبکه تلویزیونی نیپون ژاپن تهیه‌کننده این درام اکشن تاریخی است و آن را در دو فصل سیزده قسمتی تولید کرد. تماشاگران ژاپنی در فاصله سال‌های 1973 و 1974 به تماشای آن نشستند، ولی اولین پخش خارجی و بین‌المللی آن در سال 1978 بود که شبکه انگلیسی زبان بی‌بی‌سی آن را روی آنتن فرستاد.

منتقدان تلویزیونی عقیده دارند علت اصلی شهرت مجموعه نه در صحنه‌آرایی‌های باشکوه و لباس‌های فاخر و جنگ‌های شلوغ، ‌که به دلیل کلمات قصار متعددی است که کاراکترهای اصلی داستان مورد استفاده قرار می‌دهند. بسیاری از این کلمات قصار که بسیار زیبا بودند، در زمان پخش مجموعه در ژاپن و خارج از آن دهان به دهان نقل می شد. به گفته آنها، این کلمات قصار هنوز هم جذاب و خاطره‌انگیز هستند. اما کلمات قصار فوق در دل یک داستان سرگرم‌کننده و پرهیجان مورد استفاده قرار گرفتند.

زوروی آسیایی

داستان ضدفئودالی و ضداستبدادی جنگجویان کوهستان، اقتباسی صادقانه از نوول کلاسیک چینی است. این داستان با دقت کامل به شرح جزئیات تلاش‌ها و اقدامات 108 شورشی عدالت‌طلب در دوران حکومت سونگ می‌پردازد.

شخصیت اصلی داستان جوانی جنگاور به نام لین‌چان (با بازی آتسو ناکامورا) است که رهبری این گروه شورشی را به‌عهده دارد. تضادها و مبارزات او و همراهانش با یکی از حکام مستبد محلی دولت به‌نام کائوچیو (با بازی کی ساتو)، خط اصلی داستان اپیزودهای مختلف مجموعه را تشکیل می‌دهد.

این وزیر دولتی با بهره‌گیری از موقعیت و جایگاهی که دارد، ظلم و ستم فراوانی به اهالی محل می‌کند. کاراکتر لین‌چان یاغی یک‌جورهایی یک زوروی آسیایی و چشم بادامی است که مدافع حقوق مردم محروم و ستمدیده به حساب می‌آید.

جنگجویان کوهستان یکبار دیگر هم در سال 1998 و توسط شبکه چینی CCTV تبدیل به یک مجموعه تلویزیونی شد. یک گروه نه نفره از کارگردانان تلویزیونی چین، وظیفه کارگردانی 43 اپیزود آن را به‌عهده داشتند.

این نسخه بیش از آن‌‌که وام‌دار مجموعه کلاسیک دهه 70 میلادی خود باشد، به داستان نوول کلاسیک شی نای آن نزدیک بود.

منبع: تی وی گاید

مترجم: کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها