21 درصد کودکان خیابانی در پایتخت تجربه رابطه جنسی داشته و سن این رابطه در آنها به حدود 13 سال رسیده است

رنج‌های کودکان خیابانی به روایت آمار

دیروز بعد از رسانه‌ای شدن خبر سخنرانی معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران در همایش ابعاد اجتماعی کار کودک در ایران، نگاه‌ها دوباره به سمت کودکان خیابانی چرخید.
کد خبر: ۸۴۳۳۴۰

ابراهیم غفاری به آمارهایی اشاره کرد؛ ازجمله این که بیشتر این کودکان خیابانی «ایرانی» هستند؛ به طوری که 2/61 درصد کودکان کار حاضر در خیابان‌ها ایرانی و 38درصد افغان هستند و این در حالی است که 8/76 درصد آنها با خانواده زندگی کرده و بر اساس آمار کودکان خیابانی پذیرش شده در سازمان بهزیستی در سال قبل، 77 درصد این کودکان دارای خانواده‌ بوده‌اند.

هرچند برای کودکان خیابانی که روزنامه نمی‌خوانند و از آمارها و مناسبت‌ها خبرندارند، این خبر هم یکی از هزاران خبری است که صفحه‌های روزنامه‌ها را سیاه می‌کند.

آمارهای معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران، درباره کودکان خیابانی زنگ‌های هشدار را در آستانه روز جهانی کودک، در حالی که 56 سال از تصویب اعلامیه حقوق کودک و 26 سال از تصویب کنوانسیون حقوق کودک در مجمع عمومی سازمان ملل می‌گذرد، برای خیلی‌ها به صدا درآورد؛ عدد و رقم‌هایی که از تجربه جنسی 21 درصد کودکان خیابانی در پایتخت حکایت داشتند. در این آمار تلخ که دقیق‌تر شدیم به ارتباط 3/11 درصدی ارتباط با همجنس و 1/24 درصدی ارتباط با هر دو جنس رسیدیم؛ آماری که از کاهش میانگین تجربه جنسی در بین کودکان خیابانی کشور خبر می‌داد.

ربیعی:

شورای ساماندهی کودکان خیابانی در 15 استان کشور فعال شده و حمایت از کودکان کار و خیابان به گفتمان غالب تبدیل شده است

به گزارش ایسنا، غفاری با اعلام این آمار گفته بود: میانگین سن تجربه جنسی در کشور کاهش یافته طوری که در دختران به 5/12 سال و در پسران به 7/13 سال رسیده است که این مساله در انتقال بیماری‌های خطرناک اعم از ایدز، هپاتیت و غیره بسیار موثر است.

آماری که از سوی رئیس کمیسیون فرهنگی ـ اجتماعی شورای شهر تهران نه تائید می‌شود نه تکذیب. عبدالمقیم ناصحی دراین باره به جام‌جم می‌گوید: با توجه به این که ما درحال حاضر در کمیسیون اجتماعی شورا، درحال تهیه اطلس آسیب‌های اجتماعی در کمیته‌ای متشکل از کارشناسان مسائل اجتماعی، اعضای شورا و استادان حوزه و دانشگاه هستیم و در این اطلس به بررسی آسیب‌های اجتماعی مختلف پرداخته‌ایم که یکی از آنها همین موضوع کودکان خیابانی است، هنوز به این آماری که معاون بهزیستی اعلام کرده نرسیده‌ایم. ما آمار تجربه جنسی 21‌درصد کودکان خیابانی را نه تائید می‌کنیم و نه تکذیب. ارائه این قبیل آمارها به بررسی‌های همه‌جانبه‌ای احتیاج دارد که بعید می‌دانم بشود با قطعیت به این آمار رسید.

با این حال رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران تاکید می‌کند: بر اساس مصوبه کنوانسیون حقوق کودک در رابطه با حمایت از حریم کودکان مواد قانونی‌ای مدنظر قرارگرفته است که رعایت آنها به‌عهده هر کشوری است که به این کنوانسیون پیوسته‌ است . متاسفانه معضل کودکان خیابانی ازجمله آسیب‌هایی است که درجامعه ما وجود دارد و نمی‌توان نادیده اش گرفت.

ناصحی:

متاسفانه معضل کودکان خیابانی ازجمله آسیب‌هایی است که درجامعه ما وجود دارد و نمی‌توان نادیده اش گرفت

ناصحی ادامه می‌دهد: در رسیدگی به این معضل، فقط یک نهاد یا سازمان مسئولیت ندارد، بلکه هم بهزیستی، هم نیروی انتظامی، هم قوه قضاییه و هم شهرداری باید دست به کار شوند و به صورت اشتراکی به ساماندهی این کودکان بپردازند. کودکانی که بیشترین ظلم به آنها می‌شود و از پایین‌ترین سنین به خاطر شرایط سختی که به آنها تحمیل می‌شود، کودکی نمی‌کنند و وارد دنیای بزرگ ترها می‌شوند.

آمار بیشتر از اینهاست

اما این یک طرف ماجراست ؛ وقتی در طرف دیگر پای صحبت‌های موسس خانه کودکان کار کوشا می‌نشینیم، ‌او حقیقت دیگری را برای ما فاش می‌کند. مریم پناهی می‌گوید: به نظر من آمار خیلی بالاتر از عددی است که معاون بهزیستی اعلام می‌کند. واقعیت این است که اگر 20 کودک خیابانی را از پنج نقطه تهران انتخاب کنید، متوجه می‌شوید بیشتر آنها حتما تجربه جنسی دارند. یا حتی اگر دو ساعت یک کودک خیابانی را سر یک چهارراه زیر نظر بگیرید، می‌توانید ببینید چه اتفاق‌هایی برایش می‌افتد؛ از اتفاق‌هایی که در کارگاه‌ها در انتظار کودکان کار است همه خبردارند. من واقعا نمی‌دانم مسئولان سازمان بهزیستی چطور به این آمار 21 درصدی رسیده‌اند.موسس خانه کودکان کار کوشا به عنوان یک فعال کودک که 18 سال سابقه کار در این حوزه را دارد، می‌گوید: متاسفانه بیشتر این بچه‌ها تجربه جنسی دارند و آزار جنسی دیده‌اند؛ از پدر و برادرشان گرفته تا غریبه‌ها. به خاطر همین است که ما این قدر فریاد می‌زنیم که به این بچه‌ها توجه کنید. پناهی در ادامه دو برابر بودن تعداد کودکان خیابانی ایرانی نسبت به کودکان افعان را در خیابان‌های شهر تهران تائید می‌کند و می‌گوید: براساس آمارهای ما هم این آمار دو برابر است، اما واقعا چه فرقی می‌کند بچه‌های خیابانی چه ملیتی داشته باشند یا حتی در کدام کشور زندگی کنند. همه اینها کودک هستند و حقوقی دارند که باید رعایت شود.

تشکیل کمیته‌های دائم برای ساماندهی کودکان خیابانی

دیروز در سومین جلسه شورای عالی ساماندهی کودکان کار و خیابان که در وزارت رفاه برگزارشد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم از تشکیل پنج کمیته دائم ذیل شورای ساماندهی کودکان کار و خیابان به عنوان یکی از مصوبات مهم سومین جلسه شورای عالی کار و کودکان خیابانی خبر داد و گفت: معتقدیم حمایت اجتماعی از کودکان کار و خیابان عین حق شهروندی آنهاست.

علی ربیعی ادامه داد: معتقدیم کار کودک نتیجه آسیب‌پذیری‌های اجتماعی و اقتصادی است که با مجموعه‌ای از حوادث به هم پیوسته چون فقر، بیکاری، بیماری، معلولیت، اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی گره خورده است و حتی یک ابزار مناسب برای حمایت اجتماعی از آنان وجود ندارد و باید یک سیستم فراگیر ایجاد شود.

وزیر تعاون به همکاری خوب وزارت کشور با وزارت کار اشاره کرد و افزود: خوشبختانه شورای ساماندهی کودکان کار و خیابان در 15 استان کشور فعال شده و موضوع حمایت از کودکان کار و خیابان به گفتمان غالب در فضای عمومی رسانه‌ای و دستگاه‌ها تبدیل شده است. به گفته ربیعی، پنج کمیته دائم ذیل شورای ساماندهی برای پیگیری امور حمایتی از کودکان کار و خیابان تشکیل خواهدشد و کمیته کودکان در معرض اعتیاد و کودکان بازمانده از تحصیل از جمله این کمیته‌ها خواهد بود.

اثربخش نیستیم

در همین جلسه وقتی تریبون به فاطمه دانشور، یکی از اعضای شورای شهر تهران رسید و او از خوب نبودن حال کودکان کشور خبر داد و به مادر ده ساله‌ای اشاره کرد که دو کودک به دنیا آورده و آنها را اجاره می‌دهد، آه از نهاد خیلی‌ها بلند شد.

دانشور ادامه داد: ما کارهای بسیاری انجام می‌دهیم، اما هماهنگ کار نمی‌کنیم و از آنجا که هماهنگ کار نمی‌کنیم اثر بخش نیستیم و یک سوی مهم این ماجرا سازمان‌های مردم نهاد هستند. متاسفانه داستان کودکان کار و خیابان همانند برده‌ای است که چند ارباب دارد. دانشور توضیح داد: متاسفانه شرایط به گونه‌ای است که در یک دولت جرات نمی‌کنید درباره کودکان خیابانی سخن بگویید، اما در دولت این مساله به جدیت بررسی می‌شود و اجازه صحبت هست. تضمینی وجود ندارد که در دولت‌های آینده هم بتوان درباره این موضوع صحبت کرد. به همین خاطر باید سازمان‌های مردم نهاد تقویت شوند. امروز باید مراکزی چون کهریزک و محک شکل بگیرند تا مشکلات حل شود.

مینا مولایی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها