اوضاع قدس و کرانه باختری همچنان متشنج است. انجام دو عملیات شهادت‌طلبانه از سوی جوانان فلسطینی طی چند روز گذشته مقامات و نظامیان این رژیم را برآشفته است. از این رو صهیونیست‌ها تصمیم گرفته‌اند با افزایش خشونت و سرکوب فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری و قدس شرقی به گونه‌ای از آنها انتقام بگیرند. روز گذشته مقامات کابینه رژیم صهیونیستی با برگزاری یک نشست امنیتی دستورات تازه‌ای را برای سرکوب گسترده فلسطینی‌ها به اجرا گذاشت. تحولات چند روز اخیر در فلسطین نگرانی‌های بین‌المللی را موجب شده است.
کد خبر: ۸۴۲۷۵۹

نشست چهار ساعته تل‌آویو

روز یکشنبه و همزمان با شدت گرفتن تنش‌ها در قدس، نتانیاهو که آخرین ساعات حضور خود در آمریکا را می‌گذراند با ترک این کشور با انتقاد شدید از بیانیه اخیر جنبش فتح که عامل اجرایی عملیات قدس را «قهرمان» توصیف کرده بود، مدعی شد: این بیانیه بیش از هر چیز دیگری، بر حمایت آشکار تشکیلات خودگردان فلسطین از «تروریسم» دلالت دارد. وی افزود: اسرائیل وارد جنگی تا سر حد مرگ علیه به گفته او «تروریسم فلسطینی» شده و به این منظور تدابیر امنیتی جدید و شدیدتری اتخاذ خواهد کرد که شامل تسریع در روند تخریب خانه‌های تروریست‌ها خواهد بود.

به گزارش منابع خبری، نتانیاهو بلافاصله پس از ورود به تل‌آویو نشست چهار ساعته‌ای را با اعضای امنیتی کابینه خود برگزار کرد. موشه یعلون وزیر جنگ، گیلعاد اردان وزیر امنیت عمومی، گادی ایزنکوت رئیس ستاد مشترک ارتش و یورام کوهن رئیس آژانس امنیتی شین‌بت از جمله افراد حاضر در این نشست بودند. دستورات صادر شده در این جلسه از تلاش صهیونیست‌ها برای اعمال محدودیت بیشتر علیه فلسطینی‌های ساکن در قدس حکایت دارد. رژیم صهیونیستی می‌کوشد با «تروریسم» خواندن فلسطینی‌ها از فضای موجود در سطح جهانی برای سرکوب آنان استفاده کند.

گفته می‌شود برخی از دستورات جدید عبارتند از: اخراج کادر نگهبان مسجدالاقصی، اعطای مجوز ورود به شهرک‌نشین‌های افراطی برای ورود به این مسجد، بازداشت اداری افراد مظنون بدون محاکمه، تقویت نیروهای امنیتی در قدس و کرانه باختری و محدودسازی ورود فلسطینیان به مسجدالاقصی.

به گزارش کانال ده تلویزیون رژیم صهیونیستی، مقامات امنیتی در پایان این نشست به نتانیاهو گفتند اتفاقات اخیر، صرفا موج جدیدی از خشونت‌هاست و یک انتفاضه جدید تلقی نمی‌شود. این درحالی است که رهبران فلسطینی اعتراضات اخیر را نشانه‌های یک انتفاضه سوم می‌دانند. پیش از این گیلعاد اردان، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود 300 نیروی گارد مرزی در قدس مستقر می‌شوند؛ ضمن این‌که نیروهای وی‍ژه ترور وابسته به پلیس اسرائیل نیز فعال خواهند شد.

تشدید درگیری‌ها

این دستورات در حالی صادر می‌شود که روز گذشته نیز مناطق مختلف قدس شاهد درگیری شدید نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی با فلسطینی‌ها بود. در همین راستا اعلام شد یک جوان 18 ساله فلسطینی به نام عثمان علی سلیمان که در درگیری‌های شامگاه یکشنبه با نظامیان رژیم صهیونیستی در شهر طولکرم در شمال غرب کرانه باختری رود اردن زخمی شده بود، بر اثر شدت جراحات وارده به شهادت رسید.

به گزارش منابع فلسطینی، یکشنبه‌شب و صبح دیروز درگیری‌های شدیدی میان جوانان فلسطینی و نیروهای رژیم صهیونیستی در کرانه باختری رخ داد که موجب زخمی شدن ده‌ها فلسطینی و ایجاد حالت خفگی در میان آنها شد. در شهر قدس نیز درگیری‌های مشابهی رخ داد که نیروهای رژیم صهیونیستی در جریان این درگیری‌ها تعداد زیادی از فلسطینی‌ها را بازداشت کردند. به گفته منابع پزشکی، تعداد زخمی‌‌شدگان در شهر قدس به حدود 43 نفر می‌رسد. نیروهای رژیم صهیونیستی همچنین صبح دیروز بار دیگر به مسجدالاقصی یورش برده و با گلوله پلاستیکی و بمب‌های صوتی به فلسطینی‌هایی که در اطراف مسجدالاقصی حضور داشتند، حمله کردند. صهیونیست‌های تندرو نیز با نظارت و حمایت نیروهای رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی یورش بردند.

456 زخمی

در همین حال، عراب الفقهاء سخنگوی هلال‌احمر فلسطین اعلام کرد طی درگیری‌های چند روز گذشته در شهرهای کرانه باختری و بیت‌المقدس 456 نفر زخمی و به بیمارستان منتقل شده‌اند. الفقهاء افزود: این افراد با گلوله جنگی، گلوله‌های فلزی با پوشش پلاستیکی، ضرب و شتم و نیز گاز اشک‌آور زخمی شدند.

از سوی دیگر، نظامیان اشغالگر خانه شهید مهندالحلبی را در شهر سردا محاصره کرده و برای دومین بار به آن یورش بردند. نظامیان اسرائیلی با ضرب و جرح نزدیکان این شهید فلسطینی، آنان را در یکی از اتاق‌های خانه زندانی کردند. شهید مهندالحلبی دو روز پیش دو شهرک‌نشین را در شهر بیت‌المقدس به قتل رساند و دو نفر از شهرک‌نشینان را هم مجروح کرد.

به دنبال شدت گرفتن این درگیری‌ها، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در تماسی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل متحد، حمایت بین‌المللی از مردم کشورش را خواستار شد. گفته می‌شود عباس تسریع روند جلب حمایت بین‌المللی از مردم فلسطین را پیش از خارج شدن اوضاع از کنترل خواستار شده است. بان‌کی‌مون نیز همه طرف‌های درگیر در قدس را به توقف خشونت‌ها و پایان دادن به اقدامات تحریک‌آمیز، حفظ آرامش و پرهیز از وخیم‌تر شدن اوضاع در این منطقه فراخواند. وزارت خارجه آمریکا نیز ضمن ابراز نگرانی نسبت به این درگیری‌ها از همه طرف‌های درگیر در قدس خواست در جهت بازگشت آرامش و جلوگیری از وخیم‌تر شدن وضع کنونی حرکت کنند.

فشار راست‌گرایان

در بحبوحه درگیری‌های فلسطین، جمعی از فعالان احزاب چپ‌ و راستگرای اسرائیل به همراه تعدادی از اعضای کنست و دیگر فعالان سیاسی با تجمع مقابل منزل شخصی بنیامین نتانیاهو خواستار استعفای وی شدند. یوسی داگان، رئیس شورای شهرک‌های شمال کرانه باختری با حضور در این تجمع، چادر خود را مقابل خانه نتانیاهو برپا کرد و آغاز فوری ساخت دوباره شهرک‌ها را خواستار شد. چادر داگان به محل ملاقات فعالان افراطی راستگرای اسرائیل تبدیل شده که به استعفای نتانیاهو به دلیل کوتاهی وی در سرکوب فلسطینی‌ها می‌اندیشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها