اعلام حمایت‌های بیشتر از عملیات نظامی روسیه در سوریه

با تداوم حملات نظامی روسیه علیه مواضع گروه‌های تروریستی در سوریه اعلام حمایت از این حملات نیز بیشتر می‌شود. در این میان مقامات عراقی که نسبت به نتیجه بخش بودن این حملات خوشبین هستند، می‌گویند ممکن است از روسیه خواسته شود حملاتی مشابه را در عراق ترتیب دهد .
کد خبر: ۸۴۲۳۳۹

در همین رابطه، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق می‌گوید کشورش آماده است به روسیه اجازه دهد تا گروه تروریستی داعش را در داخل مرزهای عراق نیز بمباران کند. عبادی با اشاره به این‌که تاکنون گفت‌وگویی در این حوزه انجام نگرفته، گفت: «این یک احتمال است. اگر این پیشنهاد را دریافت کنیم آن را بررسی خواهیم کرد.» نخست‌وزیر عراق در انتقاد از رویکرد آمریکا در مقابله با تروریست‌های داعش عنوان کرد: «ما از ائتلاف بین‌المللی آمریکایی‌ها انتظار داشتیم که نیروی هوایی گسترده‌ای برای محافظت از نیروهای ما بیاورند.» مسعود بارزانی، رئیس اقلیم خودمختار کردستان عراق نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد از هرگونه کمک و اقدام نظامی روسیه برای مبارزه با گروه تروریستی داعش در منطقه تحت حکومتش استقبال خواهد کرد.

استقبال بارزانی از همکاری نظامی احتمالی روسیه با پیشمرگ‌ها برای مبارزه با گروه تروریستی داعش در داخل خاک عراق در شرایطی صورت می‌گیرد که روسیه از چند روز پیش عملیات نظامی خود را علیه گروه‌های تروریستی فعال در سوریه آغاز کرده و طی این مدت بارها مواضع راهبردی آنها را هدف قرار داده است. روز گذشته اعلام شد اعضای گروه تروریستی داعش در پی بمباران هوایی جت‌های جنگنده روسیه در سوریه و به ویژه شهر «رقه»، همراه خانواده‌های خود از این شهر خارج شدند.عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز گفت: گروه‌های مهم در عرصه بین‌الملل به‌ویژه روسیه، نبرد علیه تروریسم در سوریه را آغاز کرده‌اند و این احتمال وجود دارد که با هماهنگی دولت عراق به این کشور نیز کشیده شود. در همین حال سامح شکری، وزیر خارجه مصر نیز گفت، حملات هوایی روسیه علیه تروریست‌ها در سوریه گسترش تروریسم را محدود خواهد کرد و ضربه‌ای بزرگ به گروه تروریستی داعش در این کشور عربی جنگزده وارد می‌کند.

با این حال کشورهای غربی و متحدان منطقه‌ای آنها همچنان با لحنی تند از ادامه حملات روسیه انتقاد می‌کنند. دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، گفته است عملیات نظامی روسیه در سوریه «اشتباهی فاحش» است. او تاکید کرده است که حمایت از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، هم برای روسیه و هم برای جهان اشتباه است. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا نیز پیشتر نسبت به عواقب حملات روسیه در سوریه هشدار داد و گفت روسیه در «باتلاق» گرفتار خواهد شد. 52 مبلغ سعودی نیز با انتشار بیانیه‌ای نسبت به حملات نظامی روسیه در سوریه اعتراض کرده و خواستار اقدام کشورهای سنی‌مذهب علیه این عملیات شده‌اند. رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز در اظهارات جدید گفت: روسیه مرتکب اشتباه بزرگی در سوریه می‌شود و روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز در گزارشی نوشت: هدف واقعی پوتین ربط چندانی به داعش ندارد بلکه تشکیل یک پایگاه راهبردی مستحکم برای روسیه در خاورمیانه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها