58 سال پیش در روز 4 اکتبر سال 1957 میلادی اتحاد جماهیر شوروی اسپوتنیک 1، نخستین قمر مصنوعی تاریخ جهان را در مدار زمین قرار داد.
کد خبر: ۸۴۲۳۲۷
شوروی  فضا را فتح کرد + عکس

به گزارش جام جم آنلاین، پرتاب اسپوتنیک به کمک یک موشک قاره‌پیما صورت گرفت. این سرآغاز مسابقه فضایی میان اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده بود.

اسپوتنیک یک کلمه روسی به مفهوم «همسفر» است.ماهواره اسپوتنیک 83 کیلو و 600 گرم وزن داشت و در ارتفاع 900 کیلومتری در مدار زمین قرار گرفت.

اسپوتنیک در مداری که قرار گرفته بود دور کره زمین را در مدت 96 دقیقه پیمود. صدای «بیپ – بیپ» آن به زودی به یک صدای آشنا تبدیل شد.

پرتاب اسپوتنیک در بحبوحه جنگ سرد و پس از سرکوب وحشیانه قیام مجارستان در سال 1956 میلادی توسط شوروی،‌ صورت گرفت.

موفقیت شوروی در پرتاب اسپوتنیک 1 به مدار زمین مدیون دانشمندان آلمانی بود که در زمینه موشک‌های V2 هیتلر کار می‌کردند و پس از جنگ جهانی دوم خواه ناخواه به خدمت فاتحان جنگ درآمده بودند.

پرتاب این قمر مصنوعی کوچک ثابت کرد که آمریکا دیگر یک قلعه جغرافیایی نیست و شهروندان ایالات متحده متوجه شدند که دیگر از یک حمله توسط موشک‌های هسته‌ای در امان نیستند.

بسیاری از روزنامه‌های آمریکایی‌ آن دوره قرار گرفتن اسپوتنیک 1 در مدار زمین را به حمله بی‌مقدمه ژاپنی‌ها به پایگاه نظامی پرل هاربر آمریکا در سال 1941 میلادی تشبیه کردند.

آمریکا در زمینه موشک‌های بالستیک و نیز فتح فضا از شوروی شکست خورده بود.با پرتاب اسپوتنیک 1 به فضا مسابقه فضایی میان شوروی و آمریکا آغاز شد.

این مسابقه با سفر یوری گاگارین روسی نخستین انسانی که به فضا رفت و نیل آرمسترانگ آمریکایی نخستین انسانی که پا روی کره ماه نهاد، دنبال شد.


بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها