145 سال پیش درروز 27 اکتبر سال 1870 میلادی مارشال فرانسوا آشیل بازن پادگان متز و 180 هزار سرباز آن را به ارتش پروس تسلیم می کند ، در حالی که امید فرانسه به این پادگان و سربازانش در جنگ علیه پروسی ها بود.
کد خبر: ۸۴۹۶۰۹
مارشال بازن به فرانسه خیانت کرد + عکس

به گزارش جام جم آنلاین، در روز 19 ژوییه سال 1870 میلادی ناپلئون سوم در اقدامی نسنجیده و شتابزده به پادشاه پروس اعلان جنگ می دهد.

او هنگام اعلان جنگ به پروس به خود زحمت اطمینان یافتن از حمایت کشورهای رقیب پروس را در این جنگ نداد و حتی امکانات نظامی فرانسه را بررسی نکرد.در حالی که پروس و متحدانش به لطف نظم و انضباط سازمانی و خطوط راه آهن منظم به راحتی 600 هزار سرباز مجهز را بسیج کردند ، فرانسه به زحمت توانست 250 هزار نفر را به جبهه اعزام کند.

فرانسه در همان نخستین روزهای جنگ متحمل شکست های سختی شد. در نبرد سدان ناپلئون سوم امپراتور فرانسه و ارتش سدان به محاصره نیروهای پروسی درآمده و در زیر آتش توپخانه های سنگین پروسی ها در روز دوم سپتامبر سال 1870 میلادی ارتش فرانسه در سدان تسلیم پروسی ها شد.

علاوه بر 83 هزار سرباز فرانسوی ، ناپلئون سوم امپراتور فرانسه نیز به اسارت پروس درآمد.در این هنگام آخرین امید فرانسه ، ارتش 180 هزار نفری پادگان متز بود که فرماندهی آن را مارشال بازن به عهده داشت.

مارشال بازن به امید برقراری دوباره سلطنت بوربون ها با اوژنی همسر ناپلئون سوم امپراتور فرانسه به مذاکره می پردازد.

اوژنی که همسرش به اسارت پروسی ها درآمده بود با بازگشت بوربون ها به سلطنت مخالفت می کند.

مارشال بازن نیز به تلافی پادگان متز و ارتش 180 هزار نفری آن را بدون شلیک یک گلوله به پروسی ها تسلیم می کند.

تسلیم بازن موجی از حیرت را در فرانسه برمی انگیزد زیرا حلقه محاصره پاریس توسط پروسی ها هر لحظه تنگتر می شد.

لئون گامبتا نخست وزیر فرانسه بازن را به خیانت محکوم می کند.

پس از سقوط امپراتوری ناپلئون سوم و استقرار حکومت جمهوری، مارشال بازن محاکمه نظامی شده و به مرگ محکوم می شود اما مارشال مک ماهون دوست قدیمی بازن که در آن هنگام رییس جمهور فرانسه بود ، بازن را عفو می کند.

بازن با همدستی دوستانش موفق به فرار از فرانسه می شود اما در سال 1888 میلادی در شهر مادرید توسط یک وطن پرست فرانسوی به قتل می رسد.

بهرام افتخاری / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها