جام‌جم در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی می‌کند

اقتصاد مقاومتی؛ حاشیه‌نشین برجام

ستاد اجرای اقتصاد مقاومتی به دنبال تاکید رهبر معظم انقلاب، اولین جلسه خود را در هفته گذشته تشکیل داد. این ستاد برای این‌که بتواند کارآمد باشد و با ظرفیت کمی و کیفی بالایی فعالیت داشته باشد، باید از همه بخش‌های اجرایی و تئوریک با همه نحله‌های فکری پذیرای نماینده‌ها باشند. همچنین حضور همه قوای کشور در این ستاد از لازمه‌های فعالیت آن است.
کد خبر: ۸۴۱۶۵۳
بایدهای ستاد اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی از نظر همه کارشناسان زبده کشور تائید شده و لذا اعضای این ستاد باید همه توان خود را برای اجرایی کردن آن به کار گیرند و شرط این امر، حرکت همه اعضا در یک راستا و یک جهت برای پیاده کردن اقتصاد مقاومتی است.

تصمیماتی که در نقاط مختلف کشور گرفته می‌شود باید با اقتصاد مقاومتی همسو باشد و لذا نقش ستاد در هماهنگی میان اجزای مختلف کشور در این خصوص حساس و تعیین‌کننده است.

به طور مثال اگر ما در داخل کشور یک کارخانه تولید لوله برای وزارت نفت داریم و ظرفیت تولید آن هم 120 هزار تن است، ستاد اقتصاد مقاومتی باید کمک کند که تقاضای این کالا معطوف به تولید داخل شود. البته این موضوع باید با وزارت نفت هم مطرح شود و این وزارتخانه هم با تصمیمات ستاد اقتصاد مقاومتی همسو حرکت کند تا این محصولات از چین و کشورهای دیگر وارد نشود.

اگر توازن میان تولید داخل و جهتگیری واردات شکل بگیرد، بزرگ‌ترین خدمت به اقتصاد کشور است البته ناگفته نماند عزم عمومی هم حتما برای این موضوع باید وجود داشته باشد.

از سوی دیگر، دستگاه قضایی هم باید یکی از اعضای این ستاد باشد. به این دلیل که برخی افراد دنبال رانت‌خواری و سودجویی هستند و این دستگاه باید با تدابیر ویژه آنها را شناسایی و برخورد کند.

یکسری مشکلات قانونی هم در این زمینه وجود دارد که حتما باید با مجلس در‌میان گذاشته شود. به این دلیل است که می‌گویند از نهاد قانونگذار هم نماینده‌ای در آنجا باشد تا موانع قانونی رفع شود.

بر این اساس قوانین مزاحمی هم وجود دارد که باید حذف شود. مثلا ما قانون استفاده حداکثری از توان داخلی را داریم، اما در کنار آن یک قانون بهبود فضای کسب‌وکار تصویب کرده‌ایم و یک قانون رفع موانع تولید و تولید رقابت‌پذیر. در این صورت قانون استفاده حداکثری از توان داخلی دیگر جایگاهی ندارد و باید ملغا شود.

در کنار این، حمایت‌های سیاسی هم باید از ستاد اقتصاد مقاومتی انجام شود تا این ستاد بتواند با قوت در برابر کارشکنان و بهانه‌گیران که به هر حال همیشه هستند و کم هم نیستند، بایستد.

برخی اهداف این ستاد بلندمدت بوده اما باید برنامه‌های آن در هماهنگی با برنامه‌های توسعه تدوین شود و حداکثر زمان اجرای آن پنجساله باشد سپس در درون این برنامه‌ها، برنامه‌های بلندمدت در نظر گرفته شود و در هر برنامه توسعه، بخشی از آن اجرایی شود تا بعد از مدت 20 سال به یک جایگاه مطلوب اقتصادی رسیده باشیم.

همچنین بودجه‌ای را که دولت پیشنهاد می‌دهد و مجلس تصویب می‌کند، از لحاظ کیفی و کمی از برنامه ستاد اقتصاد مقاومتی تبعیت داشته باشد.

هادی قوامی - نایب رئیس کمیسیون برنامه‌، بودجه و محاسبات مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها