اقتصاد مقاومتی یعنی فاصله گرفتن ایران از تک‌محصولی بودن و فروش نفت برای تامین منابع مالی مورد نیاز. بنابراین برای ایستادن اقتصاد کشورمان روی پای خود لازم است اقدامات مناسبی برای تعامل با اقتصادهای بیرون مرزها داشته باشیم و در شرایطی قرار گیریم که علاوه بر حضور خارجی‌ها در بازار ایران، زمینه فعالیت گسترده تولیدات ایرانی هم وجود داشته باشد. از این‌رو نباید با اجرای سیاست‌های مبتنی بر واردات به دنبال اهداف کوتاه‌مدت باشیم.
کد خبر: ۸۳۲۱۱۴
کلید‌ واژه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی

بر این اساس با توجه به این‌که اهمیت اقتصاد مقاومتی در شرایط فعلی ایران بر هیچ‌کس پوشیده نیست، باید فرمایشات رهبر معظم انقلاب در اجرای اقتصاد مقاومتی را جامه‌ عمل پوشانده و تمام شرایط اجرایی شدن آن را در نظر بگیریم.

این در حالی است که بظاهر گاهی اوقات به این نتیجه می‌رسیم که با وجود تمام گفته‌های دولت مبنی بر انجام اقتصاد مقاومتی، هیچ نتیجه‌ اجرایی و موثری حاصل نشده است.

از این‌رو بد نیست مروری دوباره به اولویت‌ها و کلید‌واژه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشیم که هر یک از آنها می‌تواند این مهم را به سرمنزل مقصود برساند:

1ـ دولت حجیم: یکی از مهم‌ترین موانع تحقق اقتصاد مقاومتی مربوط به حضور گسترده دولت در بخش‌های مختلف است و این‌که بخش عمده‌ای از تبادلات اقتصادی ایران در اختیار دولت است که باید برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی، بستر مناسبی برای کوچک شدن دولت در اقتصاد ایران فراهم شود و رونق حضور بخش خصوصی را تجربه کنیم.

2ـ رانت و فساد اقتصادی: دومین کلیدواژه مهم برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی مربوط به فساد اقتصادی و رانت‌های موجود برای ورود کالاهای خارجی به بازار ایران است، به صورتی که بهترین راهکار برای دولت این است که با ارائه لایحه‌‌ای به مجلس، قانونی را تصویب کند که ورود هر کالای خارجی که در ایران تولید می‌شود، به ‌طور کل ممنوع شده و تحت هیچ شرایطی یا امضای طلایی نباید وارد خاک ایران شود. به عنوان مثال درباره خودرو می‌توان این‌گونه سیاستگذاری کرد که اگر خودروساز خارجی حاضر به مشارکت و انتقال تکنولوژی به کشورمان شد، می‌تواند محصولات خود را به ایران ارسال کند یا این‌که در ازای خرید تعداد مشخصی از کالای ایرانی می‌تواند خودرو به ایران صادر کند.

3ـ نداشتن استراتژی اقتصادی: اما سومین و مهم‌ترین کلیدواژه برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی مربوط به نداشتن استراتژی اقتصادی مشخص از سوی دولت است، زیرا تاکنون هیچ حرکت مشخص و متقاعدکننده‌ای در اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی از سوی دولت‌ ندیده‌ایم و لذا باید تحرک ویژه‌ای در این‌باره ایجاد شود.

دکتر بهنام ملکی - کارشناس اقتصادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها