دکتر سرافراز در مراسم 24 ساعته شدن سیمای اردوی شبکه جهانی سحر:

سیمای «اردو» پل ارتباط فرهنگی برای ترویج زبان فارسی

دکتر محمد سرافراز، رئیس سازمان صدا و سیما، در افتتاحیه 24 ساعته شدن سیمای اردوی شبکه سحر، گفت‌وگو درباره اشتراکات فرهنگی مردم ایران و اردوزبانان جهان را وظیفه این شبکه تلویزیونی دانست.
کد خبر: ۸۴۱۱۱۸

روزگذشته آیین افتتاحیه 24 ساعته‌شدن سیمای اردوی شبکه جهانی سحر، با حضور دکتر سرافراز، حجت‌الاسلام قمی معاونت امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، دکتر اخگری معاونت برون‌مرزی صداوسیما، سلیمان‌زاده مدیر شبکه سحر، امیرعلی زینعلی مدیر سیمای اردو در سالن رضوان بسیج صدا و سیما برگزار شد.

رئیس رسانه ملی ضمن تبریک به مدیران و برنامه‌سازان سیمای اردو، درباره این کانال تلویزیونی گفت: سیمای اردو در زیر مجموعه شبکه سحر، آغازی است برای ارتباط بیشتر با مسلمانان شبه قاره هند و اردو زبان‌های منطقه و جهان. افراد زیادی بخصوص در شبه‌قاره به زبان اردو صحبت می‌کنند و حفظ این زبان هم در راه‌اندازی کانال اردو موضوعیت دارد. ضمن این‌که این زبان با زبان‌فارسی اشتراکات بسیار دارد.

زبان فارسی فرهنگ اسلامی

دکتر سرافراز به سابقه 700 ساله زبان و شعر فارسی در شبه‌قاره اشاره کرد و سیمای اردو را پل ارتباط فرهنگی برای ترویج فرهنگ اسلامی و زبان فارسی و احیای آن در شبه‌قاره هند دانست.

رئیس رسانه ملی درباره لزوم احیای زبان‌های اردو و فارسی، به استعمار انگلستان اشاره کرد که کوشید هم زبان فارسی و هم فرهنگ اسلامی را از مردم جدا کند. وی به همکارانش در سیمای اردو از جمله دکتر اخگری، معاونت برون‌مرزی سازمان، تک‌تک کسانی که در این شبکه مشغول فعالیت هستند و حتی طلبه‌هایی که به‌دلیل ضرورت فعالیت‌های رسانه‌ای به سیمای اردو پیوسته‌اند، تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد سیمای اردو در کنار سایر کانال‌های شبکه سحر از جمله سیمای آذری و کردی موفق باشد و بتواند ارتباط عمیق فرهنگی و دینی بین ایرانیان و مسلمانان شبه‌قاره هند برقرار کند.

دکتر سرافراز با اشاره به تنوع اشتراکات فرهنگی بین ایران و اردو زبان‌های مخاطب سیمای اردوی شبکه سحر، گفت‌وگو درباره این اشتراکات را وظیفه سیمای اردو دانست و تاثیرگذاری این شبکه را ضروری دانست.

کیفیت مهم‌تر از کمیت

رئیس رسانه ملی فعالیت 24 ساعته کانال‌های تلویزیونی برون‌مرزی را ضروری دانست و توضیح داد: نوع جدول پخش شبکه‌های برون‌مرزی می‌طلبد که به صورت 24 ساعته فعالیت کنند تا هم ماهیت شبکه‌ای آنها حفظ شود و هم امکان دسترسی به این شبکه‌ها برای مخاطبان بیشتری فراهم شود.

دکتر سرافراز ضمن تاکید بر اهمیت کیفی‌سازی برنامه‌ها، خطاب به مدیران و برنامه‌سازان سیمای اردو گفت: انتظار این است که کیفیت برنامه‌ها بالا باشد و 24 ساعته شدن سیمای اردو به معنای تولید برنامه برای 24 ساعت نیست.

ضرورت تعامل با مخاطب

استفاده از امکانات فنی و نیروی انسانی موجود و بهره‌گیری از بودجه جاری از مهم‌ترین ویژگی‌های 24 ساعته شدن سیمای اردو بود که دکتر سرافراز به آنها اشاره کرد و توضیح داد: باید تلاش کنیم که سیمای اردو به یک شبکه تعاملی بدل شود. در این زمینه می‌توان از محیط وب، شبکه‌های اجتماعی و دیگر امکانات موجود بهره گرفت تا مخاطب همراه سیمای اردو باشد، درباره برنامه‌ها اظهارنظر کند و حتی برای این کانال برنامه بسازد.

وی در زمینه رسانه‌های تعاملی به این نکته نیز اشاره کرد که ماهواره‌های باند KA در آینده امکان تعاملی شدن را برای تلویزیون‌‌ها ایجاد می‌کند و با استفاده از آنها امکان ارسال نظر، پیشنهاد و انتقاد از سوی مخاطبان به تلویزیون وجود دارد.

اخبار سانسور شده در سیمای اردو

معاون برون‌مرزی سازمان صدا و سیما نیز در این مراسم ضمن اشاره به اهمیت میراث ماندگار ایران و اردوزبانان در هفت قرن گذشته، 24‌ساعته‌شدن سیمای اردوی شبکه سحر در آستانه عیدغدیرخم را فرصتی برای آشنایی بهتر و بیشتر اردو زبانان با مفاهیم دینی و فرهنگ ایرانی اسلامی دانست و تاکید کرد: این کانال رادیویی و تلویزیونی فرصتی فراهم می‌کند تا اردو زبانان در هر جای دنیا بتوانند اخباری را دریافت کنند که رسانه‌های سلطه مانع انتشارشان می‌شوند.

سلیمان‌زاده:

معرفی اسلام ناب محمدی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت و نشر گفتمان انقلاب از جمله ماموریت‌های شبکه برون‌مرزی سحر بخصوص سیمای اردو است

دکتر اخگری با اشاره به فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای 24 ساعته شدن سیمای اردو به شیوه هم‌افزایی تاکید کرد: با رهنمودهای دکتر سرافراز در دوره‌ای که با مشکل بودجه مواجه هستیم، به سمت کیفی‌سازی روی آورده و میزان تولیدات را در اندازه قبل ثابت نگاه داشته‌ایم. به‌این ترتیب تولیدات سیمای اردو بر اساس معیارهای مشخصی تکرار می‌شود تا امکان دیده شدن آنها در روزها و ساعت‌های مختلف وجود داشته باشد.

معرفی الگوی ایرانی اسلامی

علیرضا سلیمان‌زاده، مدیر شبکه سحر هم سیمای اردو را یکی از پنج کانال شبکه سحر دانست و تاکید کرد که تمام این کانال‌ها بر اساس دو ماموریت تعریف شده و فعالیت می‌کنند. وی درباره این ماموریت‌ها گفت: معرفی اسلام ناب محمدی و آموزه‌های اسلام اصیل و الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت بعلاوه معرفی پیام انقلاب و نشر گفتمان انقلاب در حوزه‌های مختلف از جمله ماموریت‌های کانال‌های مختلف شبکه برون مرزی سحر از جمله سیمای اردو است.

سلیمان‌زاده به اقدامات ارزنده در جهت توسعه کمی و کیفی و سیگنال‌رسانی این شبکه‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به تغییرات ایجاد شده در سپهر رسانه‌ای و پیشرفت‌های به‌دست آمده و پیچیدگی آنها، راه سختی پیش‌رو داریم بخصوص درباره سیمای اردو که جمعیت مخاطبانش قابل توجه است اما خوشبختانه برخی از محورهای توسعه انجام شده و به نقطه مطلوبی رسیده‌ایم.

دکتر اخگری:

کانال رادیویی و تلویزیونی اردو فرصتی فراهم می‌کند تا اردو زبانان در هر جای دنیا بتوانند اخباری را دریافت کنند که رسانه‌های سلطه مانع انتشارشان می‌شوند

تغییرگرافیک، نوسازی وب‌سایت جامع تلویزیونی، مهندسی مجدد جدول پخش برنامه‌ها و برنامه‌ریزی برای ساعات پرمخاطب از جمله اقداماتی است که به گفته سلیمان‌زاده در سیمای اردو به منظور جلب‌نظر مخاطب انجام شده است.

ایجاد اتحاد و همدلی

امیرعلی زینعلی، مدیر سیمای اردوی شبکه سحر ضمن ابراز خرسندی از برآورده‌شدن آرزوی دیرینه مخاطبان سیمای اردو و مسئولان و مدیران شبکه سحر برای 24 ساعته شدن سیمای اردو، مهم‌ترین کارکردهای این شبکه را ایجاد اتحاد دانست و تاکید کرد: سیمای اردو در شرایطی فعالیت می‌کند که در شبه قاره، فرقه‌گرایی، نفوذ فرهنگ غرب، بالیوود و طیف وسیع مخاطبان مذهبی و غیرمذهبی را داریم.

وی اقداماتی چون راه‌اندازی برنامه‌های ویژه‌ کودکان، مسابقات مخصوص زوج‌های جوان، برنامه‌های خانوادگی و سریال‌های تلویزیونی را از جمله اقدامات سیمای اردو برای ایجاد همدلی بین اردو زبانان در چنین شرایطی برشمرد و تاکید کرد: بسیاری از آثار تلویزیونی ما بخصوص سریال‌ها در شبه‌قاره طرفدار دارد و مردم این منطقه بخصوص شیعیان به برنامه‌های سیمای اردو علاقه زیادی دارند. زینعلی اظهار امیدواری کرد که این کانال تلویزیونی بتواند نیازهای مخاطبانش را برآورده کند.

یادی از اقبال لاهوری

زینعلی:

سیمای اردو در شرایطی فعالیت می‌کند که در شبه‌قاره، فرقه‌گرایی نفوذ فرهنگ غرب، بالیوود و طیف وسیع مخاطبان مذهبی و غیرمذهبی را داریم

در فیلمی که به منظور معرفی سیمای آذری در مراسم افتتاحیه 24 ساعته شدن این شبکه به نمایش درآمد برخی از کارشناسان و متخصصان نیز درباره این شبکه به نکاتی اشاره کردند که از آن جمله می‌توان به اظهارات یک روزنامه‌نگار هندی و یک کارشناس پاکستانی اشاره کرد. همچنین در این فیلم سفیر پاکستان در ایران، افتخار حسین عارف رئیس موسسه اکو، حجت‌الاسلام قمی، علیرضا قزوه رئیس مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و رایزن سابق فرهنگی ایران درتاجیکستان، سفیر پاکستان در ایران، عزیرالله سالاری استاد دانشگاه صدا و سیما و دکتر اخگری معاون برون مرزی صدا و سیما، درباره علامه محمد اقبال لاهوری فیلسوف، سیاستمدار و متفکر مسلمان پاکستانی که اشعاری به اردو و فارسی دارد، به نکاتی اشاره کردند.

آل‌سعود پاسخگو باشد

رئیس رسانه ملی ، بی‌مسئولیتی دولت عربستان در مقابل اتفاقات رخداده را جای بسی تعجب دانست و گفت : علت وقوع فاجعه منا که هزاران نفر را به کام مرگ کشاند، مناسب نبودن امکانات و تجهیزات امدادی و ممانعت از انتشار اطلاعات و تصاویر از این فاجعه است که نیاز به توضیح دارد، اما عربستان به بهانه بررسی مساله از پاسخگویی طفره می‌رود.

بر اساس حقوق بین‌الملل، مسئولیت جان زائران یا توریست‌ها در هر کشوری بر عهده مسئولان کشور میزبان است، اما در چنین شرایطی عربستان مسئولیت نمی‌پذیرد و رسانه‌های این کشور با انتشار کاریکاتورهایی که حاجیان یا ایرانیان را مقصر جلوه می‌دهد، در حال فرافکنی هستند، آنها به جای این‌که عذرخواهی کنند، دلیل بیاورند و حداقل پیکرحجاج را سریع تحویل بدهند، دست به اقدامات دیگری می‌زنند و هر روز که می‌گذرد این اتفاق ابعاد بدتری پیدا می‌کند .

آذر مهاجر

گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها