سند رسوایی آل سعود

حج امسال سندی بر بی کفایتی و بی مسئولیتی آل سعود در خادمی حرمین شریفین بود. جدا از بحث سقوط جرثقیل در مسجد الحرام و کشته و مجروح شدن تعدادی از زائران، فاجعه منا در جریان رمی جمرات حجاج نیز، اوج این بی‌مسئولیتی و بی‌کفایتی را به تصویر کشید تا جهان اسلام به صرافت بیفتد برای جلوگیری از تکرار این بی‌کفایتی و بی‌مسئولیتی‌ها چاره‌ای بیندیشد.
کد خبر: ۸۴۰۷۸۲
سند رسوایی آل سعود

هر چند که تا امروز و با وجود کشته و زخمی شدن بیش از 5000 نفر در این فاجعه عظیم، آل سعود حتی از یک عذرخواهی ساده و همدردی با خانواده‌های جان باختگان نیز دریغ کرده است تا غرور کاذب و بی‌مسئولیتی حکام عربستانی بیش از پیش به چشم جهانیان و به‌ویژه دنیای اسلام بیاید.

اما موضوع حج به سرنوشت تمام مسلمانان جهان گره خورده است و آل سعود نمی‌تواند با خودکامگی و فرار از مسئولیت، بر ضعف و بی‌تدبیری خود چشم ببندد و توپ تقصیر را به زمین حاجیانی بیندازد که در مهمانی و ضیافت الهی تنها در پی و در فکر عمل به تکلیف بودند و گمان نمی‌کردند که با مسدود شدن چند ورودی منتهی به منا جهت انجام رمی جمرات، فاجعه‌ای عظیم جان هزاران نفر از آنان را بگیرد.

تاسف بار این‌که بیشتر جان باختگان به دلیل ضعف در امدادرسانی و تلمبار شدن کشته‌ها و مجروحان روی هم، به دیار ابدی شتافتند.

به شهادت شاهدان حادثه و آنان که جان از این فاجعه به سلامت برده‌اند، حتی اگر قطره‌ای آب به مجروحان می‌رسید آمار کشته‌شدگان فزونی نمی‌گرفت، اما نه تنها کوچک‌ترین امدادرسانی صورت نگرفت،

بلکه ماموران سعودی در کار امدادرسانی کشورهایی چون ایران نیز مانع تراشیدند و با گذشت چند ساعت از فاجعه، با کشته‌ها عکس یادگاری گرفتند و بعد برای سرپوش گذاشتن به این رسوایی، حکام سعودی دستور دادند فیلم‌های ضبط شده از این فاجعه جمع آوری شود تا به اصطلاح از آبروریزی بیشتر خود جلوگیری کنند.

به هر حال عذرخواهی حکام سعودی از کشورهای مسلمان و خانواده‌های داغدار جان‌باختگان، خواسته‌ای منطقی و معقول است که حکام آل سعود تاکنون و با وجودگذشت چند روز از فاجعه منا از آن امتناع کرده اند.

موضوعی که البته چندان نیز از سوی این خاندان غیر طبیعی جلوه نمی‌کند، آن هم در شرایطی که عربستان در شبانه روز ده‌ها تن بمب به سر مردم مظلوم و بی‌دفاع یمن می‌ریزد تا با زور دلارهای نفتی خویش و چراغ سبز جبهه استکبار، جلوی اراده و خواست مردمی را بگیرد که می‌خواهند سرنوشت خویش را با الهام از اصول حیات بخش اسلام به‌دست گیرند اما عربستان و اقمارش که این مساله را بر نمی‌تابند طی چند ماه گذشته مردم بی‌دفاع یمن را به خاک و خون کشیده‌اند تا بر سبوعیت خویش مهر تائید بزنند.

در شرایطی که حکام عربستان با فاجعه منا سیاسی برخورد کرده و نخواسته‌اند با کشورهای اسلامی همکاری لازم را در ‌شناسایی جان باختگان به‌عمل آورند، در اقدامی «فرار به جلو» جمهوری اسلامی ایران را متهم به سیاسی کاری می‌کنند ! واقعا عجیب است کشوری که حتی نخواسته بدیهی‌ترین مسائل و آداب دیپلماتیک را در رابطه با جان‌باختگان کشورهای مختلف (مثل گشودن دفاتر یادبود در محل سفارتخانه‌های خویش) به جا آورد و با یک عذرخواهی با خانواده‌های داغدار ابراز همدردی کند، با فرافکنی دیگران را متهم می‌کند.

در این مورد خاص باید از عربستان پرسید چرا در صدور روادید برای مسئولان ایرانی جهت سفر به این کشور و آگاهی از وضع مجروحان و مفقودان فاجعه منا تا توانست بهانه‌تراشی کرد؟‌ براستی چرا تا چند روز اطلاع‌رسانی دقیق در رابطه با تعداد کشته‌شدگان حادثه منا بایکوت شده بود و دولت عربستان ‌دنبال این بود که تعداد زیادی از کشته‌شدگان را مخفیانه دفن کند؟ یا اصولا چرا حکام عربستانی حضور آقای رکن‌آبادی سفیر سابق کشورمان در لبنان را در سفر مکه منکر می‌شوند تا از اساس مفقودی ایشان را در واقعه منا منکر شوند؟ پرسش‌هایی از این دست یقینا گویای سیاسی کاری حکام عربستان و فرافکنی‌شان از پذیرش مسئولیت است.

حجت‌اله اکبرآبادی - روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها