دختران فوتسال با پیروزی بر تیم قدرتمند ژاپن، نخستین بار روی سکوی قهرمانی قاره آسیا ایستادند و بر جام قهرمانی بوسه زدند.
کد خبر: ۸۳۹۵۳۸

دیدار فینال فوتسال بانوان قهرمانی آسیا، تکرار فینال دوره قبلی رقابت‌ها بود، دیداری که در وقت‌های اضافی با برتری ژاپنی‌ها به پایان رسیده بود. اما این بار شاگردان فروزان سلیمانی، هم قسم شده بودند تا طلسم ناکامی در کسب عنوان قهرمانی را بشکنند و با عبور از ژاپن تاریخ‌ساز شوند. آنها برای این هدف بزرگ، 40 دقیقه بدون اشتباه در زمین جنگیدند. تاکتیک تیم ملی در بازی فینال دفاع و ضدحمله بود.

به همین‌خاطر توپ و میدان بیشتر در اختیار ژاپنی‌ها بود. همین بازی منطقی در نهایت تیم ملی را به آنچه که می‌خواست رساند، چراکه ایران با تک‌گل دقیقه 18 فرشته کریمی نیمه اول را برنده به رختکن رفت. در نیمه دوم نیز تیم ایران بازی را بهتر آغاز کرد و روی ضربه شروع مجدد و شوت سنگین کریمی می‌توانست گل دوم را به ثمر برساند.

ژاپنی‌ها در اواسط نیمه، بازی را در دست گرفتند و چند موقعیت خوب گلزنی ایجاد کردند، اما با درخشش فرزانه توسلی دروازه‌بان ایران ناکام ماندند.

در نهایت بغض تیم ملی فوتسال بانوان، با به صدا درآمدن سوت پایان بازی ترکید و تیم ملی کشورمان برای نخستین‌بار روی سکوی قهرمانی آسیا ایستاد. دختران فوتسال ایران در مرحله گروهی این رقابتها به ترتیب برابر هنگ‌کنگ با نتیجه ۶ بر صفر، ازبکستان با نتیجه ۹ بر یک و مالزی با نتیجه ۴ بر ۲ به پیروزی دست یافته و با پیروزی یک بر صفر مقابل تایلند، جواز حضور در فینال را به‌دست آورده بودند.

در پایان این دیدار فرشته کریمی‌زننده گل قهرمانی کشورمان به عنوان بهترین بازیکن فینال انتخاب شد. کریمی در طول بازی موقعیت‌های زیادی برای گلزنی داشت که با واکنش دروازه بان ژاپن و همچنین بی‌دقتی خود از دست داد.

در دیدار رده‌بندی هم تیم تایلند با نتیجه چهار بر یک از سد مالزی عبور کرد و به‌عنوان سومی این رقابت‌ها دست یافت.

شجاعی: این تیم می‌تواند در جهان افتخارآفرین باشد

نایب رئیس سابق فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با جام‌جم ضمن تبریک موفقیت تیم ملی فوتسال کشورمان به جامعه ورزش و همه بانوان عنوان کرد: این تیم می‌تواند در سطح رقابت‌های جهانی هم افتخارآفرین باشد.

فریده شجاعی که خود سال‌ها برای موفقیت تیم‌های ملی فوتبال و فوتسال ایران زحمت کشیده بود، گفت: از صمیم قلب بابت قهرمانی تیم ملی بانوان کشورمان در آسیا خوشحالم. این نخستین قهرمانی تاریخ بانوان ایران در یک رشته تیمی بود و من از این بابت خوشحالم که با حضورم در کمیته بانوان کنفدراسیون فوتبال آسیا، چهار سال تلاش کردم تا مسابقات فوتسال قهرمانی بانوان آسیا در تقویم کنفدراسیون قرار بگیرد و تعطیل نشود.

شجاعی در پاسخ به این سوال که آیا انتظار چنین موفقیتی را از تیم ملی فوتسال بانوان داشت گفت: شاید باور نکنید، اما من از روز اول پیش‌بینی می‌کردم که این تیم روی سکوی قهرمانی آسیا بایستد. دلیلش هم پتانسیل بالای تیم و زحماتی بود که در همه این سال‌ها برای رسیدن به این موفقیت کشیده بودند. ملی‌پوشان برای این افتخارآفرینی انگیزه بالایی داشتند و با تمام وجود برای رسیدن به آن تلاش کردند.

وی در ادامه با بیان این‌که اعضای تیم ملی فوتسال با این قهرمانی ثابت کردند دختران ما از چه پتانسیل بالایی برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: ما در فوتبال هم از همین پتانسیل برخوردار هستیم، اما چون امکانات کمتری در اختیار داریم و محدودیت‌ها در زمین فوتبال اندکی بیشتر از سالن‌های سرپوشیده فوتسال است، مسیر موفقیت هم به همین میزان دشوارتر است.

نایب رئیس سابق فدراسیون فوتبال در پایان در پاسخ به این سوال که سقف آرزوی‌های تیم ملی فوتسال بانوان چیست، گفت: این قهرمانی قطعا سقف آرزوی‌های تیم ملی فوتسال بانوان ایران نخواهد بود. این تیم عنوان پنجمی جهان را در کارنامه خود دارد و حالا با قهرمانی در آسیا، می‌تواند برای یکی از سکوهای اول تا سوم رقابت‌های جهانی بجنگیم. من ایمان دارم اگر از این دختران حمایت شود، آنها می‌توانند در سطح رقابت‌های جهانی هم افتخارآفرین باشند.

پیام تبریک کی‌روش

پس از این قهرمانی کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در پیامی کسب این عنوان را تبریک گفت. در پیام کی‌روش آمده است: قهرمانی بانوان فوتسالیست ایران در آسیا که برای نخستین‌بار به دست آمد، نشان از توانایی بالای بانوان ایرانی است. این عملکرد خیره‌کننده نشان داد که با توجه بیشتر به استعدادهای فوتسال زنان در ایران می‌توان موفقیت‌های بیشتر را انتظار کشید. من هم همچون سایر هواداران پرشور فوتبال ایران از شنیدن خبر این موفقیت و قهرمانی به خود بالیدم و امیدوارم راهی که به‌تازگی در فوتسال ایران آغاز شده تداوم یابد تا شاهد موفقیت‌هایی در سطح جهان باشیم.

دیروز همچنین وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک هم در پیام‌هایی جداگانه قهرمانی تیم ملی فوتسال ایران را تبریک گفتند.

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها