بر این اساس درست است که خانواده، نخستین نهاد اجتماعی است که فرد در آن پا به عرصه وجود و زندگی میگذارد و اولین پایههای تعلیم و تربیت در آن شکل میگیرد، ولی آموزش و پرورش هر کشوری مهمترین و موثرترین نظام پرورش و رشد شخصیت نوجوانان و جوانان است. یکی از کارکردهای اصلی و اساسی نظام تعلیم و تربیت، توجه به رشد شخصیت دانشآموزان و اهمیت پرورش تن و روان آنهاست. دانشآموز در تراز انقلاب اسلامی باید از نظر علمی انسانی خلاق، فکور، مبتکر و اهل ایده و از نظر اخلاقی متعهد، خوشخلق، خوشقول، اهل تعاملات اجتماعی و آماده برای ورود به زندگی اجتماعی باشد. ما چقدر توانستهایم در این راه قدم برداریم؟ با نگاهی به اوضاع اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی میتوان به پاسخ این پرسش پیبرد. وقتی نظام تعلیم و تربیت کار خود را بهدرستی انجام دهد طبیعتا بازخورد آن باید در جامعه بهوضوح دیده شود. رشد علمی، فرهنگی و اقتصادی کشور نشان از یک آموزش و پرورش پویا و با رویکرد کیفیت بخشی است.
معلمان اثر گذارترین و اساسیترین عنصر نظام تعلیم و تربیت یک کشور هستند. هر چه به این قشر زحمتکش و ارزشمند توجه شود، آثار آن در تربیت دانشآموزان دیده خواهد شد. ارتقای سطح دانش معلمان از ضروریات این مهم است. اگر میخواهیم کلاسی پویا داشته باشیم باید از معلمانی پویا و آشنا به علم روز برخوردار باشیم. بعد از آن محتوای کتب آموزشی نقش بسزایی در تربیت انسان دارد. محتوای آموزشی باید براساس نیازهای آموزشی جامعه اعم از نیازهای فردی و اجتماعی و همچنین اولویتها و مقاصد و اهداف بر اساس سیاستها و خطمشیهای مورد نظر، اطلاعات و دانش مطابق با نیازها، وسایل و ابزارهای لازم برای تحقق اهداف باشد.
محتوای آموزشی باید در ارتباط با مسائل روز بوده و پایهای برای آموزش مداوم باشد. دارای توالی و با توجه به مفاهیم، قوانین و اصول هر علم، میراث فرهنگی و میزان علاقه و رغبت دانشآموز تدوین شود. از عوامل مهم دیگر برخوردار بودن از سختافزارهای مورد نیاز انتقال این مفاهیم است. داشتن فضای آموزشی مناسب اعم از کلاس، کارگاه، آزمایشگاه، سالنهای ورزشی و... این امکان را برای متولیان آموزش و پرورش فراهم میکند تا بهتر بتوانند نسبت به پرورش و آموزش دانشآموزان اقدام کنند. حضور در اردوهای آموزشی و پرورشی و خارج شدن از فضای مدرسه نیز نقش مهمی در تعلیم و تربیت و جامعهپذیری دانشآموز خواهد داشت.
دانشآموزی که پس از یک دوره فارغالتحصیل میشود خروجی نظام آموزش و پرورش محسوب میگردد و طبق دیدگاه رهبر معظم انقلاب این فرد تحصیلکرده و خارج شده از نظام آموزشی کشور باید دارای شجاعت، حس کنجکاوی، توانمند و... باشد. البته نباید همراهی و همکاری دستگاهها و نهادهای دیگر را نادیده بگیریم. طبیعی و مبرهن است که وزارت آموزش و پرورش به تنهایی نمیتواند تمام سنگینی بار تربیت و آموزش آیندهسازان کشور را بر دوش بکشد.
محمد الهی
کارشناس آموزش و پرورش
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد