بازخوانی خطوط خبری بوق‌های ائتلاف ضدیمن

شبکه‌های تلویزیونی الجزیره قطر، العربیه، الحدث عربستان و سایر رسانه‌های محور غربی ـ عبری ـ عربی همواره با قیام و انقلاب ملت یمن به‌شدت مخالفت کرده‌اند و بر شدت مخالفت خود پس از پیروزی انقلاب یعنی 21 سپتامبر سال گذشته افزوده‌اند. از آن هنگام تاکنون این شبکه‌ها همواره انقلاب یمن را کودتا و انقلابیون را کودتاچی معرفی می‌کنند.
کد خبر: ۸۳۸۴۵۱
بازخوانی خطوط خبری بوق‌های ائتلاف ضدیمن

شبکه‌های تلویزیونی الجزیره، العربیه، الحدث و شبکه‌های همسو با آنها در هموارسازی حمله نظامی رژیم آل‌سعود به یمن نقش مهمی ایفاد کرده‌اند و پس از آغاز تهاجم نظامی اشغالگران به فرماندهی عربستان و پشتیبانی‌های همه جانبه غرب بویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی از همه ظرفیت رسانه‌ای خود برای همسوکردن افکار عمومی با این تهاجم وحشیانه و به سکوت وادار کردن ملت‌های عربی و مسلمان استفاده کرده‌اند.

شبکه‌های الجزیره، العربیه و الحدث در طول شش ماهی که از تجاوز نظامی به یمن می‌گذرد هدف از عملیات عربستان با عنوان «توفان قاطعیت» را بازگرداندن مشروعیت به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن و دولت سابق وی بنا به درخواست او معرفی کردند، ولی پس از شکست عملیات توفان قاطعیت و آغاز عملیات موسوم به بازگرداندن امید که ادامه توفان قاطعیت و تجاوز به یمن بود این شبکه‌ها کوشیدند هدف عربستان را از حمله به یمن خدمت به یمنی‌ها معرفی کنند.

آنها ضمن سرپوش گذاشتن بر قتل‌عام و جنایات هولناک سعودی‌ها و هم پیمانانشان در یمن که هزاران شهید و زخمی و صدها هزار آواره بر جای گذاشته است ادعا می‌کنند کسانی که کشته می‌شوند یا عضو حوثی‌ها (جنبش انصارالله یمن) یا نیروهای وابسته به علی عبدالله صالح (ارتش یمن) هستند و تمام تلاش‌های خود را به کار گرفتند تا بر موفقیت‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن سرپوش گذارند؛ اما با بر ملا شدن واقعیت صحنه و رسانه‌ای شدن توفیقات میدانی انصارالله کوشیدند پیشروی نیروهای یمنی در عمق خاک عربستان را این گونه اعلام کنند که ارتش سعودی عمدا نیروهای یمنی را به خاک عربستان کشانده است تا آنها در کمین بیفتند و کشته شوند، اما بعدتر مجبور شدند به تلفات نیروهای اشغالگر عربی در یمن به خصوص در مأرب پس از انتشار تصاویر آنها در رسانه‌ها و اینترنت اعتراف کنند.

جنبش انصارالله

این رسانه‌ها همواره تلاش می‌کنند این‌گونه القا کنند که جنبش انصارالله به مردم و غیرنظامیان حمله می‌کند و انصارالله علیه مردم یمن مرتکب جنایت می‌شوند. به همین سبب نیروهای سعودی و اماراتی و بحرینی با مشارکت در حمله به یمن می‌خواهند مردم یمن را از دست آنان نجات دهند در صورتی که از ابتدای این جنگ تاکنون انصارالله چه در صنعا و دیگر مناطق یمن و چه در عمق خاک عربستان به هیچ غیرنظامی آسیب وارد نکردند و فقط نظامیان متجاوز و اماکن نظامی را هدف قرار داده‌اند.

الجزیره، العربیه و الحدث و دیگر رسانه‌های حامی آنان به راحتی و در نهایت ادعای حرفه‌ای‌گری چشمان خود را به روی شهادت بیش از سه هزار زن و کودک یمنی طی شش ماه گذشته، زخمی شدن هزاران زن و کودک دیگر و ویران‌سازی تقریبا تمامی زیرساخت‌های این کشور بسته‌اند و در جریان‌سازی خبری خود ادعا می‌کنند علت بحران یمن و وضع پیش آمده حوثی‌ها هستند. آنها همچنین هرگز در طول این مدت از واژه‌هایی مانند انصارالله در رسانه‌های خود استفاده نکرده و تلاش خود را بر این گذاشته‌اند که با این کار و بدون توجه به میلیون‌ها طرفدار این جنبش این وضعیت را حاصل یک اقدام قبیله‌ای جلوه دهند.

شبکه تروریستی القاعده

آنها در حالی ادعا می‌کنند حوثی‌ها عامل وضع کنونی هستند که‌ جنبش انصارالله در هر منطقه‌ای از یمن که حضور یافته باعث امنیت ساکنان آنها بوده ‌است و یکی از اقدامات مهم این جنبش نیز مقابله با شبکه تروریستی القاعده بوده که به مذاق عربستان و غرب خوش نیامده و همه توان خود را برای جلوگیری از مقابله جنبش انصارالله با القاعده به‌کار گرفته‌اند تا جایی که عربستان و آمریکا زمینه تسلط القاعده را بر استان حضرموت فراهم آوردند و این استان را در اختیار این شبکه تروریستی قرار داده‌اند. به‌طور کلی مهم‌ترین خطوط خبری را که این شبکه‌ها طی جنگ شش ماهه یمن برای خود برگزیدند می‌توانیم این گونه بر شماریم:

1ـ خودداری از پخش هر نوع خبر و تصویری درباره کشته شدن غیرنظامیان در حملات هوایی به یمن و اصرار بر دقیق بودن اهداف حملات

2ـ خودداری از پخش هر نوع خبر و تصویری درباره عملیات نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در عمق خاک عربستان سعودی و ادعای فاصله داشتن حوثی‌ها با مرزهای عربستان و اقدام نیروهای سعودی در ایجاد منطقه امن در داخل مرزهای یمن برای جلوگیری از نزدیک شدن انصارالله و نیروهای مردمی به مرزهای عربستان

3ـ اصرار بر قانونی جلوه دادن دولت فراری عبدر به منصور هادی

4ـ پخش هرازگاه خبرهایی درباره احتمال بازگشت منصور هادی در روزهای آینده به یمن

5ـ پخش خبرهای جعلی، مخدوش یا مغالطه درباره پیشروی نیروهای عربستان و متحدانش در داخل یمن

6ـ جنگ روانی درباره آماده شدن نیروهای به اصطلاح ائتلاف برای حمله به صنعا

7ـ پخش خبرهایی درباره حملات انصارالله به مناطق مسکونی و غارت کمک‌های غذایی

8ـ قبیله‌ای جلوه دادن این نبرد و حذف حمایت‌های مردمی از انصارالله

محمدرضا چپریان

مدیرکل اخبار خارجی معاونت خبر رسانه ملی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها