کم خوابی قلب را به‌ خطر می‌اندازد

خواب کافی یکی از کلیدهای سلامت در انسان است و کم‌خوابی یا بی‌خوابی به مرور می‌تواند انسان را از پا درآورد. نخوابیدن به اندازه کافی در طول شب عملکرد مغز و احساسات را مختل می‌کند.
کد خبر: ۸۳۷۹۱۳

مطالعات جدید نشان می‌دهد نخوابیدن به اندازه کافی به ویژه در جوانان و افراد میانسال خطر بروز علائم زودهنگام بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. محققان دریافتند خواب زیاد، کمبود خواب یا کیفیت پایین خواب باعث ‌بالا رفتن بیش از کلسیم در عروق خونی و سخت شدن دیواره عروق می‌شود.

خواب ناکافی مشکل شایعی است که سلامت افراد را به خطر می‌اندازد و در نهایت علائمی از بیماری‌های قلبی مانند حمله قلبی را نشان می‌دهد.

محققان کره‌ جنوبی در مطالعات خود به این نتیجه رسیدند که خواب بیش از حد یا خواب ناکافی با افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی ارتباط مستقیم دارد. وجود کلسیم در عروق خونی وجود زخم‌های زودهنگام کرونری را نشان می‌دهد. محققان سخت شدن عروق را با مشاهده سرعت ضربان بین عروق بازو و مچ پا مشخص می‌کنند.

در واقع، نخوابیدن به اندازه کافی میزان کلسیم را در عروق کرونر افزایش می‌دهد و در شرکت‌کنندگانی که در این تحقیق شرکت کرده و در روز 5 ساعت یا کمتر خوابیده بودند، مقدار کلسیم موجود در عروق کرونر 50 درصد بیشتر از کسانی بود که روزانه 7 ساعت خوابیده بودند. از سوی دیگر، در افرادی که 9 ساعت یا بیشتر خوابیده بودند، مقدار کلسیم عروق کرونر 70 درصد بیشتر از افرادی بود که 7 ساعت خوابیده بودند. مقدار کلسیم موجود در عروق کرونر در کسانی که کیفیت خواب بدی دارند تا بیش از
20 درصد افزایش می‌یابد. نخوابیدن به اندازه کافی همچنین با مشکلاتی چون بالا رفتن فشار خون و اختلال در متابولیسم قند خون ارتباط دارد.

منبع: medicalnewstoday

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها