در برنامه «نبض» شنبه‌شب، مشکلات قراردادهای بیمه تکمیلی و بیمارستان‌های خصوصی بررسی شد

وضعیت اورژانسی بیمه‌های تکمیلی

سال‌هاست که در کشور ما، بیمه‌های پایه توان و کارکرد واقعی خودشان را از دست داده‌اند تا جایی که بسیاری از کارشناسان معتقدند کارکرد بیمه‌های پایه محدود به بیماری‌های معمول و یا داروهای بسیار رایج است. با ورود بیمه تکمیلی به سیستم نظام بیمه‌ای کشور قرار بود کاستی‌های بیمه‌های پایه از سوی این نوع بیمه‌ها برطرف شود.
کد خبر: ۸۳۷۳۳۲

بر این اساس اگر هزینه درمانی برای بیماری مثلا یک میلیون تومان می‌شد، بیمه تکمیلی براساس انواعی که دارد و میزان حق بیمه‌ای که بیمار پرداخت می‌کرد، می‌توانست بخش اعظم آن را پرداخت کند.

اما بیمه تکمیلی هم به دلایلی نتوانست همه کاستی‌های بیماران و بیمه‌شدگان را جبران کند، چراکه از یک‌سو بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت معتقدند، از عدالت سلامت به دور است که فقط بیمه تکمیلی نیاز واقعی بیماران را برطرف کند و این نیاز در بسیاری از کسانی که فقط بیمه پایه دارند یا بیمه تکمیلی قوی ندارند، همچنان مشکل‌ساز است، و از طرف دیگر مشکلاتی که در قراردادهای بیمارستان‌ها و انواع بیمه‌ها وجود دارد، برای بیمه‌شدگان خالی از دردسر نبوده است. در واقع میلیاردها تومان بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌های خصوصی و تمدید نشدن قرارداد بیمه تکمیلی با برخی بیمارستان‌ها، بیمارانی را که ترجیح می‌دهند از خدمات بیمارستان‌های خصوصی بهره ببرند، دچار مشکل کرده است. به دلیل اهمیت این موضوع برنامه نبض شبکه خبر شنبه شب به بررسی و تحلیل آن پرداخت.

غلامحسین ویسی، عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه ایران ، علیرضا صفایی عضو هیات مدیره انجمن بیمارستان‌های خصوصی و ایرج حریرچی ـ قائم مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مهمانان این برنامه بودند.

توقع از بیمه‌های تکمیلی

عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه ایران با بیان این‌که بیمه‌های درمان به دو گروه بیمه‌های پایه خدمات درمانی و بیمه‌های تامین اجتماعی و بیمه‌های خاص به‌طور غیرمستقیم از طریق سایر بیمه‌ها برای حمایت از بیمه‌شوندگان خدمات می‌دهد، اما بیمه مازاد موضوعی است که در نظام سلامت ما جاافتاده است، چون توانمندی بیمه‌های پایه محدود است و خودشان را ملزم به پوشش تکمیلی نمی‌دانند. ویسی افزود: بیمه شده در بیمه تکمیلی ترجیح می‌دهد بیمه‌ای بخرد که مشکلات درمانی‌اش را حل کند، اما اکنون اشکالاتی در این نوع بیمه وجود دارد.

بیش از 50 درصد مراجعه‌کننده‌ها بیمه تکمیلی دارند

اگر مردم بخواهند برای کمک به درمان خود را بیمه کنند تا خدمات بیشتر دریافت کنند، هزینه آن را نیز پرداخت می‌کنند که البته بیمه‌های پایه و بیمه‌های تکمیلی ما هنوز نتوانسته کاملا این کار را انجام دهند.

علیرضا صفایی، عضو هیات مدیره انجمن بیمارستان‌های خصوصی با بیان این‌که قرار بود کل بیمه‌ها تجمیع شوند و صندوقی تشکیل شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاد افزود: حدود 50 تا 60 درصد بیماران مراجعه‌کننده به بیمارستان‌های خصوصی بیمه تکمیلی دارند که یکسری از این بیمه‌ها به‌صورت صندوق هستند که وابسته به نهادها و وزارتخانه‌های دولتی هستند و طبق قانون وزارتخانه‌ها با آن قرارداد بسته‌اند و مردم در این صندوق‌ها پول گذاشتند که کارشان تسهیل شود.

ویسی:

بیمارستان‌های خصوصی موجود در تهران حداقل 200 میلیارد تومان از بیمه‌ها طلب دارند و این در حالی است که این بیمارستان‌ها هیچ حامی مالی دولتی ندارند

عضو هیات مدیره انجمن بیمارستان‌های خصوصی اظهار کرد: اکنون دخل و خرج بیمارستان‌های خصوصی به‌گونه‌ای است که هزینه‌های بیمارستان‌های خصوصی بیش از درآمدشان شده است چرا که پس از هدفمندی یارانه‌ها و موضوعات ارزی، هزینه بیمارستان‌های خصوصی افزایش یافت، پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت نیز قرار شد بیمارستان‌ها و اطبا از آن تمکین کنند، اما با گذشت دو سال هنوز بیمه‌ها تبعیت نکرده‌اند و از ابلاغیه‌ای که توسط دولت اعلام شده است فقط بخش‌هایی از آن اعمال شده است.

چالش تعرفه‌ها

عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه ایران درباره جایگاه قانونی بیمه‌های تکمیلی گفت: هر چند نوعی تقابل و محدودیت درخصوص بیمه‌ها در برنامه پنجم توسعه وجود داشت، اما با پذیرفتن این سرویس در وزارتخانه‌هایی چون آموزش و پرورش بیمه‌های تکمیلی جایگاهش بهتر شد.

ویسی درخصوص اجرای برنامه واقعی شدن تعرفه‌ها نیز تاکید کرد: ما درباره تعرفه‌ها دچار چالش شدیم زیرا با افزایش دو برابری مواجه شدیم و قطعا نمی‌توانستیم به تعهدات خود عمل نکنیم.

طلب 200 میلیاردی بیمارستان‌ها

به گفته عضو هیات مدیره انجمن بیمارستان‌های خصوصی 50 درصد بیمارستان‌های خصوصی موجود در تهران حداقل 200 میلیارد تومان از بیمه‌ها طلب دارند و این در حالی است که بیمارستان‌های خصوصی هیچ حامی مالی دولتی ندارند و ما نمی‌خواهیم که از کیفیت خدمات بکاهیم هرچند طرح تحول سلامت، خدمت خوبی در بیمارستان‌های دولتی ارائه می‌دهد و با توجه به حق مردم از برخورداری از بیمارستان‌های خصوصی متاسفانه سه تا چهار ماه است که عقد قرارداد جدید بیمه‌ها صورت نگرفته و گردش پولی وجود ندارد.

صفایی ادامه می‌دهد: مریض به بیمارستان مراجعه می‌کند و باید به‌طور فردی به بیمه‌ها مراجعه کند و بیمه‌ها نیز هزینه‌ها را با تاخیر پرداخت می‌کنند.

ویسی درباره تاخیر و تعلیق بیمه‌ها گفت: بزرگ‌ترین بیمه صنعت بدهی بزرگی دارد و صندوق‌هایی که باید تجمیع می‌شدند، نشدند و بدهکار اصلی یکی از شرکت‌های بیمه‌کننده است که مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.

حریرچی:

وظیفه بیمه‌های تکمیلی این است که وقتی قرارداد بسته‌اند پول بیمارستان‌های خصوصی را باید پرداخت کنند

دکتر ایرج حریرچی، قائم مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز طی ارتباط تلفنی، از بیمارستان‌های خصوصی و همکاران این بخش تشکر کرد و گفت: وظیفه بیمه‌های تکمیلی این است که وقتی قرارداد بسته‌اند پول بیمارستان‌های خصوصی را پرداخت کنند. البته ضریب خسارت بیمه‌ها 120 تا 160 درصد است و خودشان باید در این باره پاسخ بدهند.

بیماری بیمه‌ها باید درمان شود

هر چند در پایان این برنامه، قائم‌مقام وزارت بهداشت تاکید داشت طبق قانون بیمه‌های تکمیلی وقتی قرارداد بستند باید حتما پرداخت‌هایشان به‌موقع باشد، اما در هر حال مشکلات بیمه تکمیلی و تاخیر در پرداخت بدهی بیمارستان‌ها مشکل جدیدی نیست و بهتر است حالا در خلأ نبود یک بیمه همگانی و حامی، دست‌کم مشکلات بیمه‌های تکمیلی به حداقل برسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها