به گزارش جام جم آنلاین از سپاه نیوز سردار سرتیپ دوم پاسدار علی محمد نایینی روز سهشنبه در دومین همایش استانی مدار امید و دهمین آیین اختتامیه جشنواره رسانهای ابوذر در سالن ولایت سپاه اردبیل با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت به ویژه شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی اظهار کرد: شهید رییسی انقلابی، مردمی، ولایتمدار و مجاهد بزرگ و خستگیناپذیر بود که دغدغه دین و ارزشهای دینی و انقلابی داشت.
شهید رئیسی مدیر تراز انقلاب اسلامی بود
وی با بیان اینکه همه وجود شهید رئیسی وقف اسلام و انقلاب و ارزشهای دینی بود، اضافه کرد: این شهید بزرگوار پای کار جدی مقاومت بود و در شرایط سخت تحریم، تهدید و تخریب شخصیت بسیار مستحکمی داشت.
سخنگوی سپاه ادامه داد: به تعبیر مقام معظم رهبری، شهید رئیسی به عنوان یک شخصیت جامع الاطراف، مدیر تراز انقلاب اسلامی و الگویی برای مدیریت کشور بود.
سردار نائینی گفت: سایر عزیزانی هم که همراه ایشان بودند همه از برجستگان انقلاب اسلامی و خدمتگزاران صادق و مردمی برای مردم ایران بودند.
روابط عمومیها مسئول سرمایه اجتماعی سازمانها هستند
وی با تبریک هفته روابط عمومی و ارتباطات اظهار کرد: روابط عمومی یک شغل نیست بلکه یک مهارت و رسالت انسانی است، روابط عمومیها مسئول سرمایه اجتماعی سازمانها هستند، سرمایه انسانی تولید میکنند و از سرمایه اجتماعی سازمانها حفاظت میکنند.
معاون روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: روابط عمومیها ارتباط و منزلت میسازند و پلی میان سازمان، نخبگان، رسانهها و مردم هستند.
سردار نائینی با بیان اینکه ارتباطات همواره عنصر اصلی پیوند دهنده انسانها، تولید هویت و جامعهسازی بوده است، یادآورشد: ارتباطات از لحاظ دانش، فناوری، ابزار و روش متحول شده و امروز به پدیده اصلی قدرت ملی تبدیل شده است.
وی با اشاره به نقش ارتباطات در خلق فرهنگ و هویت فرهنگی خاطرنشان کرد: نظریههایی که امروز در زمینه قدرت وجود دارد تقریبا در دو سه دهه قبل در مورد آینده قدرت نوشته شده است قدرتمند کسی است که بتواند روابط عمومی را با خودش همراه کند.
وی در ادامه روابط عمومیها را قلب تپنده سازمانها عنوان کرد و گفت: روابط عمومیها فقط انتقال دهنده پیام نیستند و کارکرد آنها در اطلاعرسانی خلاصه نمیشود بلکه روابط عمومیها باید از سرمایه اجتماعی سازمانها حفاظت کنند.
روابط عمومیها هنر شنیدن، گفتن و مدیریت تصویر داشته باشند
سخنگوی سپاه با بیان اینکه سرمایه اجتماعی سازمانها در آماج جنگ رسانهای و ناکارآمدیهای داخلی قرار دارد، گفت: هدف امروز جنگ تضعیف سرمایه اجتماعی است، روابط عمومیها باید هنر شنیدن، گفتن و مدیریت تصویر را داشته باشند، هر سازمانی یک تصویر مطلوب و یک تصویر موجود دارد، فاصله این دو تصویر را روابط عمومیها مدیریت میکنند.
وی یادآورشد: مردم با تصویرهای ساخته شده سر و کار دارند نه با واقعیتها و از این جهت از بسیاری از واقعیتها بیخبر هستند و رسانهها با تکنیکهای پروپاگاندایی اجازه نمیدهند واقعیتها به درستی منتقل شود.
سردار نائینی گفت: در عصری که سرعت انتقال پیام سرنوشتساز و معادلهساز است، کار روابط عمومیها بسیار سخت و پیچیده است و تلاش خستگیناپذیر و اقدام حرفهای و هوشمندانه نیاز است که متاسفانه ما ضعفهای جدی در این زمینه داریم.
معاون روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه روابط عمومیها مهندسان افکار عمومی و اعتماد اجتماعی هستند، تصریح کرد: مدیریت خط تولید سرمایه اجتماعی بر عهده روابط عمومی هاست و فعالان این بخش باید با صداقت ، نوآوری و کار حرفهای اعتبار اجتماعی تولید کنند.
وی گفت: مهمترین ثروت برای یک سازمان و نظام سیاسی سرمایه اجتماعی آن است و از دل بحرانها ، رویدادها و حوادث مهم باید فرصت تولید کرد.
این استاد دانشگاه یادآورشد: در عصری که یک فیلم، پادکست و یک ویدیوی چند ثانیهای میتواند سرمایه اجتماعی را تضعیف کرده و یا ارتقا دهد، برخی از کارهای متعارف دیگر کارساز نیست و باید در این زمینه تدبیر کرد.
سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه یک جنبه کار روابط عمومی و رسانهها مقابله با عملیات روانی است، گفت: با مردم باید صادقانه حرف زد و واقعیتها نباید فضای جذابیت و شکل کار رسانهای شود.
در عرصه جنگ شناختی ضعف داریم
سردار نائینی ادامه داد: دشمن در جنگ شناختی در عرصههایی پیشروی دارد و در جاهایی موفق بوده و برای مقابله با آن باید جنگ شناختی را باور کرد ، متناسب با آن باید آرایش گرفت.
این استاد دانشگاه با اذعان به ضعفهای موجود در پیش بینی و پیشگیری تهدیدات نرم دشمن اظهار کرد: یکی از مهمترین رسالتهای رسانهها و مدیران روابط عمومی دفاع از ارزشها ، هویت دینی و انقلابی به عنوان جوهر اصلی انقلاب اسلامی است.
وی ادامه داد: ما رسانههایی داریم که به جای منابع ملی به منافع دشمن میاندیشند و دغدغه ارزشهای دینی، انقلابی و هویتی ندارند در چنین شرایطی یکی دیگر از رسالتهای ما رشد فکری و اخلاقی جامعه و روشنگری است.
سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر لزوم ترویج گفتمان مقاومت اظهار کرد: گفتمان مقاومت دستاورد اصلی انقلاب اسلامی است و امروز هدف اصلی دشمن هم مقابله با این گفتمان است ، با نرمافزار گفتمان مقابله میکند و در چنین شرایطی مدیران رسانهها باید بدانند دشمن کجا را هدف قرار میدهد. روابط عمومیها مسئول حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی سازمانها هستند.
رسانه ها باید روحیه انقلابی داشته باشند
وی با بیان اینکه نباید در عملیاتهای فرعی و فریب و در میدانهای دشمن عمل کنیم، گفت: میدان را باید با ابتکار عمل از دشمن گرفت و این کارها فقط با روحیه انقلابی ممکن است، رسانهای که روحیه انقلابی نداشته باشد معلوم نیست در میدان انقلاب رسانه موفقی باشد.
سردار نائینی خاطرنشان کرد: روایتها باید جذاب ، مستند ، به موقع و به اندازه کافی ، باورپذیر ، قابل فهم ، صادقانه و متناسب با فهم عمومی جامعه باشد.
سخنگوی سپاه با باین اینکه روایت تولیدی ما باید ضمن داشتن جنبه تبیینی قوی، روایت دشمن را بیاعتبار کند، خاطرنشان کرد: جنگ ترکیبی جنگ جدی، پیچیده، جهانی و از پیش طراحی شده است، دشمن با همه داشتههایش در این جنگ به میدان آمده است.
وی یادآورشد: امروز آمریکا، رژیم صهیونیستی، اتاقهای فکر، رسانهها و سرویسهای امنیتی آن بازیگران اصلی این جنگ هستند و مزدوران داخلی و رسانههای معارض و پیاده نظامهای داخلی هم به این جنگ ضریب میدهند.
سردار نائینی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم انتقال واقعیتها اظهار کرد: در این جنگ کسی پیروز است که روایتها و واقعیتها را درست انتقال دهد وما معمولا در فضای میدانی قویتر از فضای رسانهای ظاهر میشویم.
وی خاطرنشان کرد: دشمن جایی که میداند با اقدام نظامی انسجام و همبستگی در جامعه افزایش مییابد، ادراک جامعه را هدف قرار میدهد ، مردم ایران قدرت بازدارندگی و تهاجمی جمهوری اسلامی را باور دارند ، به دانش هستهای افتخار میکنند ، به دشمن بیاعتماد هستند ، بصیرت هم به معنای شناخت درست همین میدان نبرد است. رسانهها قدرتمندترین ابزار روایتسازی هستند.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: دشمن با استفاده از تکنیکهای پیچیده خبری، روان شناختی و جنگ شناختی نظام ارزشی، نظام تصمیمسازی و تصمیمگیری را هدف قرار میدهد و این را هم می داند که قدرت شکستن نرمافزار انقلاب اسلامی را ندارد.
سنگرهای کلیدی با نرمافزار مقاومت فتح شده است؛ حرفهای عمل نکنیم میدان را به دشمن واگذار میکنیم
وی گفت: امروز سنگرهای کلیدی جهان با نرمافزار مقاومت فتح شده است و این همان چیزی است که امام فرمودند فتح سنگرهای کلیدی جهان فتح قلوب و ارادههاست.
سردار نائینی افزود: ما در این ۴۶ سال فراز و فرود زیاد داشتیم اما هرگز شکست نخوردیم و هرگز توقف نداشتیم و روند قدرتیابی ما رو به فزونی بوده است، هر چند دشمن در جاهایی موفقیتهایی هم داشته است.
این کارشناس مسائل فرهنگی گفت: در جنگ شناختی ادراک و قدرت تحلیل و اراده نخبگان هدف است و مهمترین مسئله اختلال در ادراک، باور و ارزشهاست با تغییر باورها هویتها تغییر کرده و به تبع آن رفتار سیاسی و فرهنگی هم تغییر میکند و در نهایت دانسته و نادانسته در میدانی عمل میکنیم که خواسته دشمن است.
وی با اشاره به نقش فناوریهای جدید مثل هوش مصنوعی درجنگ شناختی گفت: هوش مصنوعی صرفا یک فناوری جدید نیست بلکه یک الگوی حکمرانی و سبک زندگی جدید است.
سردار نائینی خاطرنشان کرد: بستر توسعه جنگ شناختی همین شبکههای اجتماعی و فناوریهای جدید است و رسانهها و مدیران روابط عمومیها باید تلاش کنند در این حوزه دانش خود را افزایش دهند.
این استاد دانشگاه یادآورشد: همچنان که در حوزه دفاعی در حدود ۴۰ سال بعد از جنگ، در همه عرصهها به قدرت بازدارندگی قاطع رسیدیم و قدرت تهاجم به دشمن هم در همه عرصهها در صورت تهاجم توسط دشمن را هم داریم، در این عرصه هم باید توان کار حرفهای داشته باشیم چرا که اگر حرفهای عمل نکنیم میدان را به دشمن واگذار میکنیم.
وی با بیان اینکه جنگ شناختی سرمایه اجتماعی را هدف قرار میدهد، گفت: سرمایه اجتماعی یعنی هویت انقلابی و دینی و جامعهای که هویت خود را از دست بدهد به تعیبر حضرت امام جامعهای است که از درون پوک و میان تهی است و به راحتی تسلیم دشمن میشود.
سردار نائینی خاطرنشان کرد: در جنگ شناختی کارآمدیها کمتر از جنگ نظامی است، وقتی تانک و نفربرهای دشمن از مرزها عبور میکند همه به هم ریخته میشوند اما در جنگ نرم چنین نیست و خطر احساس نمیشود.
سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یادآورشد: کارکرد اصلی روابط عمومیها تبدیل دستاوردهای سازمان به سرمایههای اجتماعی است. البته تولید سرمایه اجتماعی به تنهایی کار روابط عمومی نیست و عوامل مختلف مانند احساس فقر، فساد و بیعدالتی ممکن است سرمایه اجتماعی سازمان را تضعیف کنند.
اجازه ندهیم عناصر هویتی و انقلابی خدشه دار شود
وی در ادامه گفت: انقلاب اسلامی یک هویت و الگوی حکمرانی است و نباید اجازه دهیم عناصر هویتی انقلاب خدشهدار شود.
سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه رسانهها نباید اجازه رفتار تهاجمی به دشمن بدهند، خاطرنشان کرد: یکی از کارهای دشمن تولید ترس و یاس در جامعه است و متاسفانه برخی از رسانهها روایت و محتوای دلخواه دشمن را تولید میکنند.
سردار نائینی افزود: برخی از داخل پیام تضعیف مقاومت و انفعال را به دشمن میدهند و وقتی دشمن پیام انفعال را دریافت کرد، رفتارهای خود را تهاجمیتر میکند و به فشار بیشتر امیدوار میشود.
وی اضافه کرد: در اتاقهای فکر آمریکاییها و غربیها ایران یک کشور مقتدر، مردمی، مستقل، بازیگر اول منطقه، باتجربه در بحران ها و دارای الگوی حکمرانی الهام بخش و موفق است. این کشور قدرت بازدارنده تهاجمی دارد و دائما در حال افزایش قدرت است اما در ادارک سازی و جنگ شناختی تصویر جعلی از ایران ارائه میکنند که مطابق آن ایران منزوی است ، مردم ناامید و گسستهای نسلی دارد، بی توجه به حقوق بشر است.
سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یادآورشد: از این جهت امروز یکی از آسیبپذیریهای دشمن روشن بینیهای ماست و باید توجه داشته باشیم که اگر مغز یک ملت تصرف شود سرزمین هم تسلیم دشمن میشود.
در پایان این مراسم از برگزیدگان دهمین جشنواره رسانه ای ابوذر تجلیل شد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
عضو شورای خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتوگو با «جام جم» مطرح کرد
در گفتوگو با گردآورنده کتاب «قصه جریحهدار شد» مطرح شد
ناصر ابراهیمی در گفت و گو با جام جم آنلاین؛
گفتوگو با محمد خیراندیش در حاشیه اختتامیه جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰